orzech wloski - korzenie

1. Data: 2003-01-16 10:42:21

Temat: orzech wloski - korzenie
Od: "Jarek" <jaroslaw.grzelakNO SPAM@pgnig.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam
jaki system korzeniowy ma orzech wloski? chodzi mi o geometrie pion/poziom.
pytam poniewaz chce go posadzic blisko (2m) szamba ale tak aby uniknac
uszkodzen zbiornika. moze ktos wie?
pozdrowka
Jarek

2. Data: 2003-01-16 11:05:14

Temat: Re: orzech wloski - korzenie
Od: "Wojtek" <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek" <jaroslaw.grzelakNO SPAM@pgnig.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> pytam poniewaz chce go posadzic blisko (2m) szamba ale tak aby uniknac

Witam!
Temat był kiedyś poruszany na grupie. Orzech ma korzeń palowy (mocny pionowy trzon).
Niektórzy przed podadzeniem zakopują pod nim
wielki kamień lub dużo mniejszych kamieni by nie rósł zbyt wysoki a za to rozwijał
się na boki. Ponoć to działa, ale akurat Tobie
chyba chodzi o to by nie rozwijał zbytnio bocznych korzeni...
Wydaje mi się, że 2m od szamba może być trochę blisko. Poczekajmy na opinie innych
grupowiczów. Pozdrawiam
Wojtek

3. Data: 2003-01-16 12:17:31

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojtek" <t...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> chyba chodzi o to by nie rozwijał zbytnio bocznych korzeni...
> Wydaje mi się, że 2m od szamba może być trochę blisko. Poczekajmy na

Nic nowego dodać nie mogę, jedynie potwierdzić to co napisał Wojtek. Z tą
jednak różnicą, że mój orzech ma conajmniej 30 lat.
Trudno mi cokolwiek napisać o korzeniach tego orzecha, bo sadząc inne
rośliny w pobliżu nigdy na nie nie natrafiłam. Wniosek więc, że faktycznie
korzeń raczej rośnie w pionie, niż w poziomie. Bardzo blisko tego orzecha
stała drewniana stodoła ( właśnie jakieś dwa metry) i nie był oznak
naruszenia konstrukcji podmurówki czy fundamentu. A szkoda, bo sporym
problemem było jej rozebranie:-)
Bladego pojęcia o budowaniu nie mam, a tym bardziej o konstrukcji Twojego
szamba. U mnie blisko domu (ok 3,5 m) rośnie bardzo stara grusza( ma ponad
50 lat), a ta wiadomo korzenie ma rozłożyste i płytkie. Jak dotąd nie było z
jej korzeniami problemu. Gorszą sprawą są spady i opadające liście, tudzież
suche gałązki, zapychają rynny po prostu.Warto pomyśleć o tym, bo być może
za kilka lat okaże się, że to nie korzenie są problemem.

Pozdrawiam

Marta

4. Data: 2003-01-16 13:50:13

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@m...pl> wrote in message news:b0683f$7q1$1@news.tpi.pl...

> [...]
> stała drewniana stodoła ( właśnie jakieś dwa metry) i nie był oznak
> naruszenia konstrukcji podmurówki czy fundamentu. A szkoda, bo sporym

Ale szambo to nie stodola do rozbiorki i ja bym jednak 2m nie ryzykowal.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

5. Data: 2003-01-16 20:54:56

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:pMyV9.7724$i73.1904860@twister.neo.rr.com...

> Ale szambo to nie stodola do rozbiorki i ja bym jednak 2m nie ryzykowal.

> [...]
Być może niezbyt jasno się wyraziłam, ale nie zachęcałam do sadzenia tak
dużego drzewa w pobliżu szamba, bez względu na to jakie by korzenia miało
rzeczone drzewo. Po prostu u mnie orzech nie przyczynił się do żadnych
szkód. No i chyba ogrodnikiem dziadek był marnym, bo orzech nigdy nie
owocował, za to budowlańcem był niezłym.

Pozdrawiam
Marta

6. Data: 2003-01-17 06:57:48

Od: "Jarek" <jaroslaw.grzelakNO SPAM@pgnig.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> szkód. No i chyba ogrodnikiem dziadek był marnym, bo orzech nigdy nie
> owocował, za to budowlańcem był niezłym.

dzieki za odzew. juz zdecydowalem, nie bede sadzil przy zbiorniku. w sumie t
o nawet nie ze wzgledu na odleglosc (to jedna z przyczyn). orzech mial byc w
czesci ogrodu, po ktorej bedzie ganial pies. a ze lubi orzechy to ja nie zas
makowalbym ich a pies lezalby martwy...to kolejna przyczyna. jest jeszcze ki
lka, ale to juz blachostki.
pozdrowka
Jarek

7. Data: 2003-01-20 12:23:28

Od: "Jlanta Cembrzyńska" <G...@i...sosnowiec.pl> szukaj wiadomości tego autora

pies. a ze lubi orzechy to ja nie zas
> makowalbym ich a pies lezalby martwy...to kolejna przyczyna. jest jeszcze
> [...]
Jarku,
dlaczego uważasz, że psu zaszkodzą orzechy? Nasz z wielką wprawą rozgryza i
wyjada. Robi to od dwóch lat; dotąd żyje i ma się dobrze. Ja mam gorzej gdy
muszę dywan dosprzątać po jego uczcie.
Gabi

8. Data: 2003-01-20 14:44:03

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b0gq0b$7qa$1@zeus.polsl.gliwice.pl Jlanta
Cembrzyńska<G...@i...sosnowiec.pl> napisał(a):
> [...]
> i wyjada. Robi to od dwóch lat; dotąd żyje i ma się dobrze. Ja mam gorzej
> gdy muszę dywan dosprzątać po jego uczcie.

Hejka, no jak można tak psa traktować i kazać mu samemu rozgryzać. Nasz
Gwidonek na widok dziadka do orzechów robi "surogatkę" i trzeba się z nim
dzielić wyłuskanymi orzechami. Lubi włoskie i laskowe, bez różnicy i może
zjeść całkiem dużo.
Pozdrawiam Ja...cki
PS. "Surogatka" :-) to postawa pionowa jamnika - siad na tylnych łapkach,
pochodzi od surikatek tzw. "strażników pustyni".

9. Data: 2003-01-20 14:52:21

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:b0h1uu$j4l$1@news.tpi.pl:

> [...]
> PS. "Surogatka" :-) to postawa pionowa jamnika - siad na tylnych
> łapkach, pochodzi od surikatek tzw. "strażników pustyni".
Dobrze, ze wyjasniles, bo mi juz najdziksze mysli galopowaly po glowie :-).
Jamnik robiacy surogatke na widok dziadka!
Pozdrowienia - Ewa Sz.

10. Data: 2003-01-20 15:07:45

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dobrze, ze wyjasniles, bo mi juz najdziksze mysli galopowaly po glowie
:-).
> Jamnik robiacy surogatke na widok dziadka!
> Pozdrowienia - Ewa Sz.

Ja tam mam kota i on nic nie robi na mój widok tylko się łasi.
Pozdrawiam ciepło, Dziadek

Co robić by cyprysik nie padł
Polystichum setiferum
Spirytystycznie będzie!
IV FESTIWAL SZTUKI OGRODÓW - Wystawa w Pszczynie: 5-8.06.2003 r.
nie jest źle