pierniczki na swieta

1. Data: 2001-11-27 16:16:23

Temat: pierniczki na swieta
Od: <b...@k...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

dzien dobry , oto smaczny przepis na cudowne pierniczki , ktore pieke juz 3 raz
nie jest to moj przepis znalazlam go w internecie . Tworca jest Pan Pazio.
Pierniczki te robilam i wyslalam do swoich znajomych w Islandii zrobily tam
furore:)

sa super
polecam

Beata- Lublin

ps.
to jest dokladnie tekst ktory znalazlam kilka tygodni temu .

Jak co roku przed świętami nadchodzi czas wielkich przygotowań. Domowe
porządki, zakupy oraz ... przygotowanie pierwszej potrawy uwielbianej przez
całą rodzinę, pierniczków choinkowych. Smak przedświątecznej atmosfery
rozpoczyna się właśnie od nich, gdyż zanim zostaną powieszone na choince, bądź
zjedzone przez dzieci i dorosłych, muszą jeszcze dojrzeć parę tygodni. Zaraz po
upieczeniu są twarde i chrupiące, przypominaja kruche ciasteczka, lecz wyróżnia
je wspaniały zapach miodu i korzennych przypraw. Całość jest bardzo
pieczołowicie przygotowywana. Pierwszego popołudnia zająłem sie przyrządzeniem
tego co pierniczkom nadaje niepowtarzalny smak i aromat. Wybrałem do tego duży
garnek około 2-3 litrowy i w nim bez przerwy mieszając, stopiłem na ogniu pół
kilograma cukru przyrządzając bursztynowo złocisty karmel. Następnie dodałem
pół litra miodu. Wybrałem miód lipowy, ma wspaniały, łagodny smak. Mieszając
szybko całość, aby cukier nie zakrzepł, dodałem półtorej kostki margaryny.
Wszystko to wykonuję na słabym ogniu. Do tego brakuje jeszcze przypraw
korzennych. Ja daję całą paczuszkę cynamonu, prawie całą startą gałkę
muszkatołową oraz łyżeczkę mielonych goździków. Dla wyostrzenia smaku dodaję
jeszcze troszkę imbiru - ćwieć łyżeczki, parę ziarenek ziela angielskiego i
pieprzu. Cąłą tę słodkość podgrzewam jeszczę chwilkę z przyprawami i studzę
mieszając jeszczę przez chwilę, żeby nie zbrylił mi się cukier. I tak mam już
pierwszy dzień przygotowań za sobą.
Drugiego dnia należy przygotować ciasto. Do glinianej makutry przekładam
wczorajszy produkt i ucieram kilka minut, sprawdzając czy nie ma już żadnych
grudek. Te które zostaną, można wybrać i zjeść, są pyszne, ale bardzo słodkie,
tylko dla łasuchów. Utartą masę łączę z półtora kilogramem mąki, dwoma
żółtkami, sześcioma łyżkami wody i czteroma łyżeczkami sody oczyszczonej. Nie
dodaję kakao, ponieważ lubię jak mają swój naturalny jasnobrązowy kolor. Teraz
troszkę gniotę te skłądniki w makutrze pałką do ucierania, gdyż ucierać byłoby
już ciężko. Jak masa wyrobi się na nierówne ciasto, przekładam wszystko na
stolnicę i ręcznie ugniatam aż ciasto będzie gładkie i twarde ta, żeby dało się
je rozwałkować. Ten dzień też już uważam za skończony. Za pieczenie najlepiej
jest się wziąć w dzień wolny od pracy, bo jest z tym cała zabawa. Pierniczki
pieką się szybko, około 10-15 minut, ale sporo pracy jest z wymyslaniem dla
nich kształtów. Ciasto należy rozwałkować na grubość pół centymetra i wycinać
foremkami rozmaite wzory. Ja miałem w swoim posiadaniu metalowe foremki:
księżyc, gwiazdkę, serduszko. ptaszka, karo i pik, ale najfajniejsze są ręcznie
wycinane. Czubkiem ostrego noża wycinałem choinki, kotki, jabłuszka, gruszki,
gwiazdę betlejemska w kształcie komety i wiele innych śmiesznych figur.
Piekarnik rozgrzałem do 180 stopni Celsjusza i wkładałem blaszkę z pierniczkami
na około 15 minut. Po czym wycinałem następne kształty i tak przez cały dzień.
Chyba w całym bloku roznosił się ten zapach, bo w domu nawet na drugi i trzeci
dzien jescze wspaniale pachniało "pierniczkami choinkowymi". Nie powiedziałem o
najważniejszym: przed upieczeniem, w pierniczkach należy wykonać dziurki do
zawieszenia ich na choince, ponieważ potem będą się nam łamać i kruszyć.
Najlepiej powbijać w nie króciutkie patyczki np wykałaczki i piec z nimi, a
zaraz po upieczeniu je wyciągnąć.

1. Data: 2001-11-27 18:12:42

Temat: Re: pierniczki na swieta
Od: i...@r...com.pl (Macabra) szukaj wiadomości tego autora

From: <b...@k...com.pl>

> [...]
> Pierniczki te robilam i wyslalam do swoich znajomych w Islandii zrobily

No prosze, to wlasnie z tego przepisu korzystalam i wyszedl mi glut !!!

Ale sa naprawde smaczne, polecam. Nawet na swierzo.

--
Maya
When God made man, she was only testing

1. Data: 2001-11-28 09:34:23

Temat: Re: OT pierniczki na swieta
Od: "Beata M." <b...@k...umcs.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

b...@k...com.pl napisał(a):

> Beata- Lublin

Ja nie o pierniczkach chce mowic, tylko o dzikiej radosci po przeczytaniu zes z
Lublina, jako i ja, a co wiecej tez Beata jestem. Ucieszylam sie, ze jest nas juz
2;-)
Pozdrawiam nie tylko Lublinianke

BeataM

1. Data: 2001-11-28 22:36:17

Od: <n...@m...ch> szukaj wiadomości tego autora

> From: <b...@k...com.pl>

> 3 raz
> tam
>
> No prosze, to wlasnie z tego przepisu korzystalam i wyszedl mi glut !!!

Jak to glut??? Czyli ze cos nie gra? Bo chcialabym zrobic na pachnaca choinke:))

Daj znac co nie wyszlo!

Kalina

> Ale sa naprawde smaczne, polecam. Nawet na swierzo.

> [...]

pierniczki na swieta....
Upieklam bulki !!!
Poszukuje kilku interesujacych przepisow kuchni wloskiej.
scena@rmf.fm
PD: Sushi