pizza na ceglach

1. Data: 2003-08-06 12:38:05

Temat: pizza na ceglach
Od: Gosik <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam pytanie do grupowiczow nieco straszych (stazem oczywiscie) ;) Dawno
temu ktos wymyslil, ze w domowym piekarniku mozna upiec pyszna pizze
wypelniajac ow piekarnik ceglami (jakimi dokladnie nie pamietam). Czy
mozecie mi przypomniec, dlaczego to mialo wplyw (na wilgotnosc?
temperature?), ktos to stosuje jeszcze?

pozdrawiam,
G.

1. Data: 2003-08-06 12:49:20

Temat: Re: pizza na ceglach
Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosik" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wypelniajac ow piekarnik ceglami (jakimi dokladnie nie pamietam). Czy
> mozecie mi przypomniec, dlaczego to mialo wplyw (na wilgotnosc?

To dosc skomplikowany temat - generalnie ma to zblizyc warunki w piekarniku
do pieca chlebowego (inna temperatura, inny jej rozklad, inny cykl
wychladzania). Czy ma to sens, zalezy od piekarnika, kamienia ktory sie
wsadzi, wyczucia w smaku - generalnie same cegly (choc lepiej juz
zainwestowac w dopasowany do kuchenki kamien) jakies zasadniczej roznicy nie
daja, chyba ze obudujesz nimi caly piekarnik, ale to w domowych 60-tkach nie
jest mozliwe. Zreszta sam zaryzykuj, sprobuj - ja mam dosc dobry piekarnik,
wiec moze u mnie to dziala slabiej - pizza jest troche bardziej chrupka, ale
taki sam efekt (a nawet wiekszy) osiagam sterujac jakoscia i iloscia
tluszczy w ciescie (osobiscie wole bez jakichkolwiek tluszczy, ale trzeba
taka pizze szybko jesc). Sprobuj podgrzac tez cegly ustawione po bokach i w
takim czyms zrobic np. kurczaka.

Na sama wilgotnosc wplywu to nie ma, chyba ze cegly sa mokre :) Jak chcesz
miec bardziej wilgotno, wlej na te cegly lub blache troche goracej wody jak
piekarnik osiagnie swoje 200C. Lub (co preferuje) przejedz po rozgrzanym
piekarniku rozpylaczem z woda.

Wniosek: pieca chlebowego tym nie zastapisz, ale kazdy eksperyment w kuchni
jest wart ryzyka. W warunkach domowych wiecej zalezy od maki, wody i
technologi wyrobu niz od cegiel. IMHO.
Pozdrawiam,

V.

1. Data: 2003-08-06 13:02:55

Od: Gosik <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Vefour wrote:

Dzieki za szybka odpowiedz.

> [...]
> taka pizze szybko jesc). Sprobuj podgrzac tez cegly ustawione po bokach i w
[...]
> Wniosek: pieca chlebowego tym nie zastapisz, ale kazdy eksperyment w kuchni
> jest wart ryzyka. W warunkach domowych wiecej zalezy od maki, wody i
> technologi wyrobu niz od cegiel. IMHO.

Wlasnie chodzi mi o to, zeby pizza byla bardziej krucha, takie miekkie
kluchy jakos mi nie odpowiedaja. Jak tylko zdobede cegly, przetestuje.
Czy twoja intuicja mowi ci cos, czy ma znaczenie tez rodzaju piekarnika,
gazowy czy elektryczny?

G.

1. Data: 2003-08-06 14:33:14

Od: maruda - Ryszard <maruda_smurf@#gdynia.mm.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-08-06 15:02, osoba przedstawiająca się jako 'Gosik' zechciała
zauważyć:

> [...]
> kluchy jakos mi nie odpowiedaja. Jak tylko zdobede cegly, przetestuje.
> Czy twoja intuicja mowi ci cos, czy ma znaczenie tez rodzaju piekarnika,

Intuicja nie ma tu nic do rzeczy. Działanie małych pieców chlebowych
polega na tym, że nie mają osobnego rusztu. Zwyczajnie wypala się opał,
aż cegły uzyskają odpowiednią temperaturę. Piec wymiata się z popiołu i
zaczyna piec. Cegły nagrzewa się przez 8-12 godzin. Przez kilka godzin
można w nim piec. Duży piec chlebowy w małej piekarni (śmiesznie to
brzmi) wygrzewa się kilka dni bez względu na rodzaj ogrzewania
(elektryczne lub tradycyjne).

Cegły pełnią rolę akumulatora (stabilizatora), w które trzeba wpompować
ciepło. Wyłożenie elektrycznego piekarnika cegłami oznacza dłuższy czas
nagrzewania tegoż.
Stosuje się: nie cegły, a dachówki do piekarników gazowych. Chodzi o
utrzymanie stałej temperatury w momencie otwarcia klapy. Wrażliwe ciasto
siada w takim momencie. Również zwykły piekarnik elektryczny (bez
cegieł) przed pieczeniem powinien po uzyskaniu zakładanej temeperatury
być grzany jeszcze pół godziny, zanim włożymy do niego ciasto lub suflet.

Ciasta drożdżowe są szczególnie wrażliwe na zmiany temepratury. Dlatego
najlepiej udają się w tradycyjnych piecach.

R.

1. Data: 2003-08-07 09:01:39

Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maruda - Ryszard" <maruda_smurf@#gdynia.mm.pl> napisał w
wiadomości news:bgr3hf$pis$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]

> Ciasta drożdżowe są szczególnie wrażliwe na zmiany temepratury. Dlatego
> najlepiej udają się w tradycyjnych piecach.

Howgh !!!! Tradycyjne, rozumiem, chlebowe? Miła tradycja, aczkolwiek poszła
sobie precz w warunkach blokowych :) IMO (popraw prosze jak się mylę) w
piekanriku elektrycznym/gazowym (mam elektryczny, pracowałem raz na la
cornue gazowym, super, ale inne były znacnzie gorsze, dlatego wolę dobry
elektryczny) nawet jak masz cegly na dnie, musisz caly czas mieć włączone
grzałki - pieczenie tylko na zasadzie wydzielanego ciepła z nagrzanych
uprzednio cegieł wymaga, aby cały piec był obłożony cegła. Co jest idealne,
ale mało realne.
Polecam taką skiążkę "I'm just here for food" - jest w amazon.com. W sumie
prawi o różnym rodzaje oddziaływania ciepło-potrawa.

V.

1. Data: 2003-08-07 09:30:30

Od: maruda - Ryszard <maruda_smurf@#gdynia.mm.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-08-07 11:01, osoba przedstawiająca się jako 'Vefour' zechciała
zauważyć:

> [...]
> Polecam taką skiążkę "I'm just here for food" - jest w amazon.com. W sumie
> prawi o różnym rodzaje oddziaływania ciepło-potrawa.

Oczywiście. Stosowanie cegieł w warunkach blokowych jest bardzo trudne i
jako takie godne polecenia jedynie tym, którzy mają niestabilne (źle
trzymające temperaturę) piekarniki gazowe oraz tym, którzy mają do
zrobienia duże ilości wypieków w krótkim czasie.

R.

[przepisy dżdżownicy] Jajecznica na pomidorach
Ciasto kruche surowe
Mielone
Robimy porządki
Do dzdzownicy i wszelkich jej wcielen