Re: a jednak zapytam o winorosla - do Janusza

1. Data: 2002-09-18 08:09:23

Temat: Re: a jednak zapytam o winorosla - do Janusza
Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech P" <d...@p...com.pl> napisał w wiadomości
news:am5662$ac2$1@news2.tpi.pl...

> Zamyslam o zakupach przez internet z winnicy golesz. czy cos wiesz blizej
> materiale stamtąd? sama strona i wiedza Pana Mysliwca zdaje sie byc
> imponujaca. A co do materialu szkolkarskiego????
Najlepszy! :-)
Choć nie powiem, wyżebrane kidyś u niego dwie sadzonki "Dory" najzwyczajniej
się nie przyjęły!!! A tak chciałem mieć Dorę! :-(((( No ale to moze wina
mojego partactwa! :-(((

> Chcialbym - do winniczki 3- 4 odmian jadalnych - 2 - 3 na wino, tak by
moc
> rozsmakowac sie w winoroslarstwie. No i przynajmniej ze dwie odmiany
> traktowane, jako pnacze bardziej ozdobne - obrastajace to i owo.

Rozumiem, ze chcesz z "gornej półki" :-))
DESEROWE JASNE:
1. ARKADIA (Mołdowa x Cardinal), grona 500-700g, jagody 28x23mm, dojrzewa ok
1.09, mrozoodporność -22 C.
2. LETNI MUSKAT (SV20366 x Królowa Winnic), 250-400g, 28x22mm, 1.09, -23 C
3. PRIM (SV 12375 x Krolowa Winnic), 200g, 18x15, 10.09, -22 C

DESEROWE CIEMNE
1. NERO (SV 12375 x /Medoc Noir x Csaba Gyoengye/) 200g, 22x17mm,
25.08, -24C
2. AJWAZ (Mołdowa x Cardinal), 400-600g, 25x23mm, 10.09, -22 C
3.KODRIANKA (Mołdowa x Marszalskij), 400-600g, 31x19, 10.09, -22 C

NA WINO
1. BIANCA (SV12375 x Bouvier), jasne, jagody 15mm, 20.09. - 25 C
2. GOECSEJI ZAMATOS ( SV12286 x Medoc Noir) jasne, 15mm, 15.09, -24 C
3. RONDO (Saperawi Siewiernyj x St. Laurent), ciemne, 16 mm, 20.09, -25 C
Tu chce Ci zwrócic uwagę, że by mówić o robieniu w miare przyzwoitego wina
trzeba min, 8-10 krzewów jednej odmiany!! :-))))

Nie wiem co chcesz "okrywać winoroślami". :-))) Małżonkę szanowną???
Proponuję w związku z tym b. silnie rosnące odmiany przy okazji z super
owocami: Iliczewskij Rannij, Schuyler, Swenson Red, no i oczywiście Iza
Zaliwska :-)
A żeby Ci jeszcze namieszać to radziłbym ze dwie odmiany beznasienne: Einset
Seedless (czerwone) i Venus (czarne) . :-))))))
Pozdrawiam :-)
Janusz
Nieustające pozdrowienia dla małżonki - smakoszki :-)

2. Data: 2002-09-19 20:50:08

Temat: Re: a jednak zapytam o winorosla - do Janusza - sloweczko
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

az milo czytac krotka, zdecydowana i poparta wiedza rekomendacje.

a przy okazji - nie bylo mnie trzy dni, wiec nie odpowiadalem, ale sprawy
zawodowe zagnaly mnie do Lwowa - a to na inna opowiesc.
Zauwazylem , ze maja ogromna ilosc wlasnych, ukrainskich win.
Na targu sprzedaja 3 odmiany winogron - smaczne.
Nie trafilem do zadnego miejsca, gdzie bylaby winnica, ale zdaje mi sie
kroic nastepny wyjazd, wiec gdybym znalazl winorosla to postaram sie
uszczknac.
ciekaw jestem, czy wiesz cos o winoroslach hodowanych tam??? a moze masz
cos, co chccialbys stamtad dostac?

Wojtek
> PS
WSZYSTKIM CO PEDZA!

informuje, ze 0,7 l. znakomitej jakosci tripierecowki na miodzie 40% - cos
faaaantastycznego nabywa sie droga kupna za 10 zl!!!!
najdrozszy alkohol, jaki nabylem to 8 letni ararat za 50 zl.
doskonala wodka hetmanska - 0,7 l -10 zl
...to wszystko we Lwowie
jesli tylko tak Panstwa wola zdam relacje ze smaku szynki i kielbasy
wiejskiej, i smaku chleba. to jest po prostu nie do uwierzenia, podobnie jak
smak zupy solianki

3. Data: 2002-09-20 06:54:32

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ukraińskie winorośla rosną na Krymie i temu podobnych, ciepłych,
czarnomorskich miejscach. Myślę że marna jest niestety szansa na owocowanie
w Polsce.

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://ogrody.agrosan.pl/ strona naszej grupy

4. Data: 2002-09-20 09:39:40

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal Wolski" <r...@h...pl> napisał w
wiadomości news:amegtu$juo$1@news.tpi.pl...
> Ukraińskie winorośla rosną na Krymie i temu podobnych, ciepłych,
> czarnomorskich miejscach. Myślę że marna jest niestety szansa na
owocowanie
> w Polsce.

Myślę, że się mylisz. :-)))))) I to bardzo!!!
Kiedyś, za czasów ZSRR, ruscy mieli ambicję dorównac zachodowi, a nawet go
przewyższyć. Jak to się skonczyło - wiadomo.
Ale.... nie w winoroślach!
Padł rozkaz - przegonić w winoroślach. Poszły gigantyczne pieniądze na
rozwój instytutów naukowych zajmujących się winoroslami i odnotowano
niewiarygodne osiągnięcia. Głównie w zakresie odmian deserowych, ale także i
winiarskich. Instytuty w Nowoczerkassku, Odessie, Kijowie, Kiszyniowie
wyprowadziły kilkast nowych odmian o znakomitych właściwościach smakowych,
odpornościowych itp.
Pozostawiły w tyle tak uznane światowe centra jak Geneva (USA), Geisenheim i
Geiweilerhof (Niemcy) i in. Chyba tylko Węgrom w Kecskemet choć na mniejszą
skalę udało się wyprowadzić porównywalnie dobre nowe odmiany (szczególnie
seria R z ktorej u nas popularne tylko Reform i Refren).
Nawiasem mówiąc słyszę ostatnio, że z nastaniem kapitalizmu natychmiast te
instytuty Francuzi kupili! ;-)
W zasadzie większość z tego co na naszym rynku w odmianach winorośli jest
porządne to odmiany wyprowadzone w dzisiejszej Ukrainie i Mołdawii. W
znacznej mierze dzięki Myśliwcowi, który chyba jako pierwszy nowinki z
tamtąd pościągał, a teraz sprzedawane są w każdej przyzwoitszej szkółce.
I niemal to wszystko co ja żartobliwie okraślam odmianami "z górnej półki"
to odmiany ukraińskie lub mołdawskie. Arkadia, Wostorg, Ajwaz, Iliczewskij
Rannij, Gołubok, Agat Doński, Kodrianka, Letni Muskat i dziesiątki innych.
I jest "zrobiony" na Ukrainie ATLANT ZAPOROSKI!!! Moje marzenie!!! Jeszcze
nikt tego w Polsce nie ma! Niestety! ;-(
Tylko z odmianami beznasiennymi jakoś Amerykanom z Genevy (NY) i
Uniwersytetu Arkansas nie mogli dorownac.
Nie trzeba do tych odmian Krymu. Świetnie się sprawdzają w naszych
warunkach. Mają wystarczającą odporność na zimowe mrozy, dość krotki okres
dojrzewania, znakomite owoce, plenność, odporność na choroby itd. itp.
A Wojtkowi, który tam podróże odbywa poślę w przyszłym tygodniu listę tego
czego warto tam poszukać!!! :-) Byc moze mu się uda i się podzieli? :-)))))
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
Za byłego ZSRR, gdy "padł ten rozkaz", o ktorym wyżej, kazdy lokalny kacyk
miał ambicję błyśniecia przed władzą. No i.... na Łotwie ( tam już chyba
zaraz biegun?) też pokombinowano i wyprowadzono dwie dość kiepskawe odmiany:
Suwille i Supaga, które z dziwnym uporem Lisek ze Skierniewic promuje.
:-)))))
To nie anegdota, choć tak brzmi. To prawda! :-)
J.

5. Data: 2002-09-20 12:08:48

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ot mądrala ;-) Dziękuję za uswiadomienie..

6. Data: 2002-09-20 14:57:31

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech P" <d...@p...com.pl> writes:

> ciekaw jestem, czy wiesz cos o winoroslach hodowanych tam??? a moze
> masz cos, co chccialbys stamtad dostac?

Och, On ma olbrzymie potrzeby :)). Ale, ale, jeśli udałoby Ci się
zdobyć coś z listy, którą obiecał Ci Janusz podesłać, to ja piszę się
na współfinansowanie kosztów z tym związanych...

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pani N. to taki prędki typ, że
Gdy ją zew płci dziś wieczorem przyprze,

7. Data: 2002-09-20 20:24:54

Temat: - sloweczko - odpowiedz
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> napisał w
wiadomości news:m17khgiu90.fsf@sapijaszko.net...

> Och, On ma olbrzymie potrzeby :)). Ale, ale, jeśli udałoby Ci się
> zdobyć coś z listy, którą obiecał Ci Janusz podesłać, to ja piszę się
> na współfinansowanie kosztów z tym związanych...

bede czekal n a liste od Janusza, w kiedzyczasie podpytam tamtejszych o
miejsca zakupu - no i ceny, chociaz po prawdzie zwazywszy na fakt, ze 0,7 l
bbbb dobrej wodeczki kosztuje 10 zl, to ilez kawalek badyla moze byc
wart....
czekac bede na liste.
wojtek

8. Data: 2002-09-20 20:31:33

Temat: - do Janusza - sloweczko - odpowiedz
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> A Wojtkowi, który tam podróże odbywa poślę w przyszłym tygodniu listę tego
> czego warto tam poszukać!!! :-) Byc moze mu się uda i się podzieli?

czekam na liste a przy okazji bede mial okazje "sprawdzic"moich ew.
Lwowskich partnerow, niech poszukaja Atlanta Zaporoskiego....
a jak znajda, to podjada w 3 merole z czarnymi szybami, pomachaja kalachami
a wtedy Atlanty same pobiegna do Janusza, wsadza sie do ziemi i natychmiast
zaowocuja.!

Wojtek

9. Data: 2002-09-23 06:54:35

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal Wolski" <r...@h...pl> napisał w
wiadomości news:amf35t$i$1@news.tpi.pl...
> Ot mądrala ;-) Dziękuję za uswiadomienie..
Drobiazg! Zawsze do usług ;-)))))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

trójlist