sprzedaż i kupno mieszkania

1. Data: 2004-07-11 13:32:49

Temat: sprzedaż i kupno mieszkania
Od: "blum" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Z racji że niezbyt jestem obeznany w temacie, wolę się zwrócić z prośbą o radę
do kogoś kto się orientuje w procedurach, ewentualnych zagrożeniach i metodach
zabezpieczenia się przed nimi...
Mam mieszkanie spółdzielcze własnościowe (74m), a chciałbym je sprzedać i kupić
(ewentualnie za niewielką dopłatą ) 2 kawalerki.
Pierwsza sprawa - jak najrozsądniej to przeprowadzić ? Sprzedać, wziąć
pieniądze i szukać czegoś do kupienia? Wydaje mi się to ryzykowne ze względu na
ewentualne wahania cen nieruchomosci. Czy są jakieś sprawdzone metody
postępowania, jakieś umowy przedwstępne z klauzulą unieważnienia umowy w razie
wzrostu cen , czy coś w tym rodzaju ? Nie stać mnie na popełnienie błędu, więc
muszę być maksymalnie zabezpieczony.
Druga sprawa - czy poza 2% podatkiem i opłatą notarialną są jeszcze jakieś inne
koszta?
Sprawa trzecia - kto zwyczajowo ponosi koszty opłat notarialnych i skarbowych?
Czy są jakieś mozliwości zmniejszenia tych opłat ?

Będę wdzięczny za wskazówki, ewentualnie jakieś linki do stron z rzeczowymi
poradami dotyczącymi opisanej sytuacji.

pozdrawiam

blum

1. Data: 2004-07-11 21:28:39

Temat: Re: sprzedaż i kupno mieszkania
Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"blum" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
razie
> wzrostu cen , czy coś w tym rodzaju ? Nie stać mnie na popełnienie błędu,

Umowa przedwstepna ma już ustalona kwotę sprzedaży. Mozesz regulować czas
zawarcia umowy ostatecznej i termin opuszczenia lokalu. Możesz zastrzec, ze
wydanie lokalu nastapi np. miesiąc później od podpisania aktu. Tylko nabywca
musi sie na to zgodzić.
Mozesz przecież równocześnie sprzedawać mieszkanie i kupowac 2 kawalerki.
Najlepiej poprzez jednego agenta, to wtedy możesz wynegocjowac obniżenie
prowizji. Możesz także poszukać klienta z kawalerką, który zamieni się z
tobą z dopłatą i wtedy dokupisz drugą. najważniejsza sprawa to czas. A co do
cen nieruchomości, to teraz ceny zatrzymały sie i nawet może być mała
korekta w dół. Wariactwo cenowe było przed 1 maja.

> Druga sprawa - czy poza 2% podatkiem i opłatą notarialną są jeszcze jakieś
inne
> koszta?

Jeśli mieszkanie masz dłużej niż 5 lat to nie. Jeśli krócej, to musisz
zadeklarować, ze kase przeznaczysz na cele mieszkaniowe i kupisz te dwie
kawalerki.

> Sprawa trzecia - kto zwyczajowo ponosi koszty opłat notarialnych i
skarbowych?
> Czy są jakieś mozliwości zmniejszenia tych opłat ?

Zwyczajowo to płaci nabywca. Raczej ciężko coś zmniejszyc, bo US może się
przyczepić, a kupujący chcąc brać np. kredyt bankowy nie będzie w ogóle
zainteresowany obniżaniem ceny w akcie.

1. Data: 2004-07-12 08:04:13

Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tu powinieneś coś znaleźć http://dom.gazeta.pl/dom/0,0.html