[stomatologia] kilka pytań do specjalistów

1. Data: 2007-02-11 13:30:45

Temat: [stomatologia] kilka pytań do specjalistów
Od: jimmij <j...@j...jj> szukaj wiadomości tego autora

1. Czy podczas leczenia kanałowego zatruwanie zęba jest techniką
przestarzałą i nie powinno się stosować?
Internet daje sprzeczne informacje. Jedni twierdzą, że tak:
http://www.uks.com.pl/03_2003.html
http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51231,84415.html
http://www.ellmed.pl/?plik=endodoncja&menu=pacjentow
A inni ciągle ją dopuszczają
http://www.implanty.pl/pdfview/?file=leczenie
http://gutowskigdynia.webpark.pl/#ZACHOW

Większość znanych mi dentystów to stosuje, ale czy nie są aby
niedouczeni?

2. Jeżeli już ząb został zatruty to jak długo powinien być truty?
Jeżeli przyjąć tezę zgodną z przeciwnikami dewitalizacji, że jest
szkodliwa dla innych organów (głównie wątroby) to rozumiem, że im
szybciej pozbędziemy się "trutki" z zęba tym lepiej?

3. Jak to jest z ozonem? Niektóre gabinety oferują leczenie ozonem
zamiast wiertłem. Czy jest to rzeczywiście skuteczna technika?

4. A jak sprawa wygląda z użyciem laserów. Np. tutaj:
http://www.stomadent.pl/zabiegi.php?id=33
Zachęcają do używania lasera jagowo-neodymowego pozwalającego skrócić
czas leczenia kanalowego i jego koszty. Reklamują również laser
biostymulacyjny umożliwający odbudowywanie kości. Żeby nie było, że to
tylko jeden gabinet to inny link:
http://www.primadent.com.pl/uslugi_laseroterapia.htm

No dobra na razie wystarczy tych pytań. Byłbym wdzięczny za odpowiedź
specjalistów bo bardzo mnie dziwi taki ogromny rozrzut używanych technik
w stomatologii. Jeżel dewitalizacja jest szkodliwa dla organizmu to
dlaczego prawie wszystkie gabinety ją stosują? Jeżeli laserem jest
szybciej, taniej i przyjemniej to dlaczego prawie nikt go nie używa?

--
jimmij

2. Data: 2007-02-11 15:45:58

Temat: Re: [stomatologia] kilka pytań do specjalistów
Od: Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. Czy podczas leczenia kanałowego zatruwanie zęba jest techniką
> przestarzałą i nie powinno się stosować?

W zasadzie jest techniką przestarzałą i w zasadzie nie powinno się jej
stosować...

> Większość znanych mi dentystów to stosuje, ale czy nie są aby
> niedouczeni?

Większość znanych mi dentystów też dewitalizuje miazgę przed leczeniem endo, ale
nie uważam, żeby byli niedouczeni (w każdym bądź razie nie wszyscy ;-), ale
realia są jakie są.
Jeżeli do gabinetu przychodzi pacjent z bólem i kwalifikuje się do leczenia
kanałowego, a przychodzi nieumówiony/umówiony na zbyt krótko (co oczywiście nie
powinno mieć miejsca, ale często ma - szczególnie w warunkach NFZowskich), to
"wygodniej" (z praktycznego pktu widzenia lepiej) jest znieczulić, założyć prep.
dewitalizujący i umówić na kolejną (dłuższą) wizytę, na której opracuje i
wypełni się kanały.
A tak poza tym, to całe leczenie kanałowe powinno się przeprowadzać na jednej
wizycie.

> [...]
> szkodliwa dla innych organów (głównie wątroby) to rozumiem, że im
> szybciej pozbędziemy się "trutki" z zęba tym lepiej?

Dziwnie postawione pytanie.
Zęby jednokorzeniowe (1-2 kanały) - standardowo po tygodniu.
Wielokorzeniowe - 2 tygodnie.
Natomiast jeżeli wyjdziemy z założenia, że dewitalizacja jest szkodliwa, to po
co w ogóle dewitalizować? Po co usuwać "opatrunek" dewitalizujący zanim do
dewitalizacji dojdzie?

> 3. Jak to jest z ozonem? Niektóre gabinety oferują leczenie ozonem
> zamiast wiertłem. Czy jest to rzeczywiście skuteczna technika?

Nie do końca zamiast. Początkowo leczenie ozonem zalecane było tylko do ubytków
płytkich (próchnica początkowa, próchnica korzeni), ale stosuje się je też do
leczenia nieco bardziej zaawansowanej próchnicy. Wtedy najpierw trzeba i tak
mechanicznie usunąć rozmiękłą zębinę i chociaż częściowo nawisy szkliwa. Ale po
zastosowaniu odpowiednich preparatów mających przyspieszyć remineralizację, taka
technika jest bardzo skuteczna. Spotkałem się nawet z poglądem, że niektórych
ubytków nie trzeba nawet wypełniać...

> 4. A jak sprawa wygląda z użyciem laserów. (...)
>(...) Jeżeli laserem jest
> szybciej, taniej i przyjemniej to dlaczego prawie nikt go nie używa?

Bo większość pacjentów nie byłaby w stanie za nie zapłacić. Jak myślisz na kogo
(przynajmniej pośrednio) spadają koszty inwestycji w gab. stomatologicznym?

Pozdrawiam.
Radek ;-)

---
Baza sygnatur wirusow (VPS): 000712-4, 2007-02-11
Przetestowano na: 2007-02-11 16:46:04

3. Data: 2007-02-11 16:13:48

Od: jimmij <j...@j...jj> szukaj wiadomości tego autora

Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl> writes:

> [...]

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.

--
jimmij

4. Data: 2007-02-11 16:15:35

Od: "Mietek" <r...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

gabinety ją stosują? Jeżeli laserem jest
> szybciej, taniej i przyjemniej to dlaczego prawie nikt go nie używa?
>
> --
> jimmij

pytania jak od dzieciaka, ze złośliwym podtekstem-tak to odebrałem.
Po co, po co, nieuki, i zdziercy.
Dentystyka jest kosztowna, zabiegi technicznie i cenowo są dla wszystkich w
Polsce. Spytaj Iwonkę ile to kosztuje w bogatym kraju.

5. Data: 2007-02-11 16:36:43

Od: LM <p...@n...sig> szukaj wiadomości tego autora

Radosław Rossa pisze 11-02-2007 16:45:

> W zasadzie jest techniką przestarzałą i w zasadzie nie powinno się jej
> stosować...

Pod warunkiem, że możliwe jest całkowite znieczulenie miejscowe
pacjenta, a to niestety nie zawsze jest możliwe.

--
Nieustannie pozdrawiam
Leszek Maszczyk

6. Data: 2007-02-12 20:05:19

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Radosław Rossa" <r...@N...SPAM.gazeta.pl> wrote in message
(...)
> [...]
> lepiej) jest znieczulić, założyć prep. dewitalizujący i umówić na kolejną
> (dłuższą) wizytę, na której opracuje i wypełni się kanały.

albo zamiast parapasty, w znieczuleniu wywalic miazge, zalozyc opatrunek (np
CaOH)
i umowic na leczenie kanalowe. (czesto w zebach trzonowych pozbycie sie
miazgi
z czesci koronowej juz daja ulge w objawach bolowych). czasu to nie zabiara
az tak duzo.

iwon(K)a

czy na szkarlatynę chorują dorośli
praca dla fizjoterapeutów ?
Ciepło i delikatne łzawienie oczu
Stereo 3D photography capture stereoscopic still and motion images
Do diagnostów laboratoryjnych