świąteczne ciasto bergamotkowe

1. Data: 2018-03-22 14:14:08

Temat: świąteczne ciasto bergamotkowe
Od: t...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Dostałem kilka pomarańcz bergamotki z Włoch. Upiekłem ciasto. (Przepis poniżej)

Wyszło bardzo aromatycznie.
Bergamotkę można zastąpić zwykłą pomarańczą dodając kilka kropel ekstraktu tego
owocu. (UWAGA: to NIE jest esencja Earl-grey zapachowa tylko spożywcza !! )))

Jeżeli ktoś życzy sobie coś innego od czasu do czasu to wg mnie idealnie nadaje się
na święta.

Ciasto bergamotowe z polewą miodową

Natłuszczenie formy do pieczenia:
2 łyżki roztopionego masła
2 łyżki mąki
olej (opcjonalnie)

Ciasto:
280 g (2 kubki) mąki
165 g (1 kubek) kaszki manny
60 g (1/2 kubka) startych migdałów
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1 łyżeczka soli
400 g (2 kubki) cukru
otarta skórka z 2 pomarańczy-bergamotki
1/4 kubka soku z bergamotki (w przybliżeniu z jednej pomarańczy)
1 łyżeczka suszonego tymianku
1 kubek oliwy
4 duże jajka
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 kubek jogurtu greckiego (pełnotłustego)

Polewa miodowo-waniliowa
2 łyżki soku z bergamotki (około z połowy pomarańczy)
1 łyżka wódki
1 1/2 łyżeczki miodu
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
40 g (1/4 kubka) przesianego cukru pudru

1. Nagrzej piekarnik do temp. 160°C. Rozpuść 2 łyżki masła dodaj 2 łyżki mąki
wymieszaj do utworzenia pasty. Pokryj wnętrze foremki do pieczenia zwracając
szczególną uwagę na krawędzie i zakrzywienia.
Dla dodatkowego zabezpieczenia pokryj jeszcze warstwą oleju.

2. Umieść mąkę, kaszkę mannę, starte migdały, proszek do pieczenia, sodę oraz sól w
misce i wymieszaj dokładnie do uzyskania jednorodnego koloru.

3. Wymieszaj otartą skórkę pomarańczy z tymiankiem i cukrem do konsystencji
,,piasku". Dodaj olej i wymieszaj całość jeszcze raz.
(Można posłużyć się blenderem).

4. Dodaj po kolei jajka oraz ekstrakt wanilii do suchej mieszanki z mąki.
Nie przerywając mieszania dodawaj stopniowo jogurt do uzyskania jednorodnej masy.

5. Przełóż ciasto do formy i piecz przez około 60-65 minut. Po ostygnięciu wyjmij z
formy.

6. Kiedy ciasto jest jeszcze ciepłe zrób polewę łącząc sok z bergamotki wraz z wódką
miodem oraz wanilią. Połącz z przesianym cukrem pudrem. Wymieszaj. Połóż polewę na
ciepłe jeszcze ciasto posługując się pędzelkiem.

Podawaj ciepłe albo w temperaturze pokojowej.

Przepis na jedna formę dla babki.

2. Data: 2018-03-22 17:37:44

Temat: Re: świąteczne ciasto bergamotkowe
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<t...@g...com> wrote:

> [...]
> zwracając szczególną uwagę na krawędzie i zakrzywienia.
> Dla dodatkowego zabezpieczenia pokryj jeszcze

Zbędna ekwilibrystyka.
Pędzlujemy formę dokładnie olejem, po czym, odpowiednio ją przechylając,
posypujemy mąką (przez sitko) - albo po prostu wsypujemy mąkę i potrząsamy
formą, jednocześnie obracając ją, aż przemieszczająca się mąka równo
pokryje wnętrze przyklejając się do warstewki oleju. Ewentualny nadmiar
mąki wytrząsamy na papier i wsypujemy tam, skąd przyszła.

> Przepis na jedna formę dla babki.

Forma DO babki (NA babkę) może też być dla faceta.

--
XL

3. Data: 2018-03-22 17:40:29

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> Zbędna ekwilibrystyka.
> Pędzlujemy formę dokładnie olejem,

lub roztopionym masłem

> [...]
> formą, jednocześnie obracając ją, aż przemieszczająca się mąka równo
> pokryje wnętrze przyklejając się do warstewki oleju

lub masła.

> Ewentualny nadmiar
> mąki wytrząsamy na papier i wsypujemy tam, skąd przyszła.

> Forma DO babki (NA babkę) może też być dla faceta.

I dla dziecka też!

--
XL

4. Data: 2018-03-26 11:08:06

Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-03-22 o 17:40, XL pisze:

> lub roztopionym masłem

> lub masła.

> I dla dziecka też!

Ech, moja mama po prostu smarowała formę papierem z kostki masła które
zostało zużyte do ciasta lub masy :)

5. Data: 2018-03-26 15:39:43

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> wrote:

> Ech, moja mama po prostu smarowała formę papierem z kostki masła które
> zostało zużyte do ciasta lub masy :)

Też tak robię czasem, jednak zwykle za mało tego masła na papierku :-)

--
XL

Petycja o likwidację Ministerstwa Zdrowia
Ktoś coś sobie ozonuje?
chrupiące osmiorniczki miodowe
Martwa grupa.
Z łezką w oku.