szpaler - do skryby

1. Data: 2006-04-04 19:52:58

Temat: szpaler - do skryby
Od: "gallo" <v...@v...vv> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Posadziłem jesienia drzewka owocowe, miały rosnąć naturalnie, ale od wczoraj
kombinuję czy nie rozpiąć ich na drutach i poprowadzić jako szpaler. W
jednym rzedzie rosną morela Early Orange, grusza David, śliwa Ulena. Czy te
odmiany sa podatne na takie eksperymenty? Ktoś ma doswiadczenia w takiej
uprawie? Znalazłem w necie, ze pisał o tym Skryba rok temu.
Może napiszesz coś wiecej na ten temat albo podrzucisz linki, może jakies
fotki.

jozef

2. Data: 2006-04-04 22:21:15

Temat: Re: szpaler - do skryby
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uprawie? Znalazłem w necie, ze pisał o tym Skryba rok temu.
> Może napiszesz coś wiecej na ten temat albo podrzucisz linki, może jakies

Skryba zna się na żabach i świetnie na aparatach fotograficznych,
lecz nie na drzewach owocowych, no może za wyjątkiem leszczyny.

3. Data: 2006-04-04 22:49:47

Od: "skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gallo" <v...@v...vv> napisał w wiadomości
> [...]
> uprawie? Znalazłem w necie, ze pisał o tym Skryba rok temu.
> Może napiszesz coś wiecej na ten temat albo podrzucisz linki, może

Poszukam i podeślę jeśli znajdę. Ale z łatwościa sam znajdziesz w
google.
Wprawdzie morele można poprowadzić na drutach podobnie jak brzoskwinię
tylko po co? Czym to uzasadnisz? Jakąś konkretną potrzebą?
Przecież Early Orange mimo, że silnie rośnie jednak tworzy koronę
stożkowatą,
wąską, słabo rozgałęzioną zajmując na działce mało miejsca.
Dawid też nie należy do sporych drzew natomiast renklodę możesz
utrzymać wzrostowo w wymaganych przez Ciebie ryzach.
Nosiłem się z zamiarem poprowadzenia koron brzoskwiń na drutach,
ale na razie odstąpiłem, przynajmniej na ten sezon od tego pomysłu.
Miejsca mam dość a korony w tym roku mają tak piękne,
że nie chcę ich zmieniać.
Śliwę i gruszę ale i inne drzewa owocowe można prowadzić w formie
szpaleru swobodnego lub palmety i wtedy można je również mocować do
rozpiętych drutów.
Jednak ja preferuję takie prześwietlanie by mocowanie nie było
niezbędne.
Tak zamierzam prowadzić gruszę i jabłoń posadzone w ubiegłym roku
oraz rosnące przy samym płocie już ponad 8 letnie śliwy by ich gałęzie
nie wchodziły do sąsiada. Nie mam takiego przymusu ani obligo ze
strony
sąsiada, ale mam ochotę się w taki sposób kształtowania korony
pobawić.
Zabawę tą rozpocząłem w ubiegłym roku i poprowadzę jak długo się da.
Inne jabłonie prowadzę w formie korony luźnopiętrowej,
wrzeciona wąskiego i pucharową.
:-)

Pozdrawiam pogodnie
skryba