szybkowar / garnek ciśnieniowy

1. Data: 2002-10-10 07:10:58

Temat: szybkowar / garnek ciśnieniowy
Od: Bunia <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie!

W koncu znowu sie odzywam. Jak to zwykle bywa prpsze Was o porade. W
prezencie slubnym dostalam szybkowar taki sliczny z niebieska
raczka:-) Tylko jest problem: nie mam pojecia jak dlugo gotuje sie w
nim np mieso, ziemniaki, zupe itd????
Moze ktos z przemilych grupowiczow moglby mi podac czasy gotowania w
takim garnuszku? bylabym bardzo wdzieczna.

Pozdrawiam

Bunia (teraz juz Stal)

1. Data: 2002-10-10 07:33:11

Temat: Re: szybkowar / garnek ciśnieniowy
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bunia" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Moze ktos z przemilych grupowiczow moglby mi podac czasy gotowania w
> takim garnuszku? bylabym bardzo wdzieczna.

po pierwsze: sto lat na nowej drodze zycia, obyscie za 100 lat kochali sie
tak jak dzisiaj:)))
po drugie: w mojej kuchni szybkowary - to najwspanialsza rzecz jaka mozna
sobie
wymarzyc. Gotuje w nich ponad 20 lat,hmmm...
juz wczesniej moja mama ich uzywala. Pierwsza generacja w moim przypadku- to
byly szybkowary ( garnki cisnieniowe) wegierskie . Od kilku lat mam juz
nowszej generacji., chyba niemieckie w-Fisher ze stali nierdzewnejze
specjalnym wielowarstwowym dnem.Byly w Makro w promocji i kosztowaly ponizej
150 zl. ze trzy lata temu. Mam dwa.:wiekszy i mniejszy. Jeden duzy na
specjalne gotowanie typu -flaki na impreze lub olbrzymi gar golabkow aby
czesc zamrozic , czy tez wlasnie buraczki aby hurtem ugotowac pare kilo,
starkowac na duzych oczkach i w pojemnikach poporcjowane zamrozic i wyjac w
odpowiednim momencie czy galarete z nozek. . Ten mniejszy, codzienny, uzywam
do zup, duszenia miesa , drobiu, gotowania ziemniakow, kalafiora, fasolki
szparagowej , no co tylko sie da bo skraca czas min. 50% i nie trzeba
sterczec w kuchni i uzupelniac plyny...Nawet nie wiem ile czasu gotuje sie
zwykle zupy -bo od poczatku swiata gotuje w szybkowarze. I tak sama
jarzynowa- ok. 20 min.Rosol na kurczaku - tak z 35 min. Gulasz wieprzowy -
40 min., ziemniaki-8-10. Fasolka szparagowa- 10 min.zrazy zawijane-40...

Zrob gulasz, bedziesz zachwycona.:50-60 dkg szynki wieprzowej bez kosci
pokroj w kostke, obsmaz na patelni partiami ( jak wrzucisz calosc - to
zamiast sie obsmazyc- zacznie wychodzic plyn z miesa), wrzuc do szybkowara,
nalej wody na patelnie i zbierz to co sie przyrumienilo- to da kolor i
aromat dla sosu.Wkroj do tego i cebule w polplasterki .Zalej szklanka
wody( lacznie z tym plynem z patelni ma byc szklanka), dodaj listek laurowy
,dopraw vegeta
do smaku i zamknij garnek.Jak lubisz- to mozesz dodac pol malej papryki
swiezej- kolor czerwony lub zielony- w kostke.
Teraz napisze co robie z moim, bo nie wiem jaki ty masz garnek.. Stawiam na
wiekszy gaz z otwartym zaworkiem ( taka mala
wajcha) i zagotowuje az zacznie syczec, czyli wydobywac sie para- to
oznacza, ze wewnatrz jest cisnienie odpowiednie aby gotowac. Po zauwazeniu
pary skontrolowac czas( bo od tej chwili jest gotowanie/duszenie) i
zmniejszam gaz
na prawie na minimum i opuszczam zaworek . Cisnienie musi byc STALE ani nie
narastac ani nie malec- to jest zasada pracy szybkowaru. Po uplywie 40 min
gulasz gotowy. Nic nie uzupelniasz woda- bo ona prawie nie wyparowuje i nie
trzeba dyzurowac w kuchni. Jeszcze tylko zawiesic sos maka i poproszyc
pieprzem. .
Min. 1 szklanka plynu w garnku do duszenia miesa, max 2/3 objetosci
szybkowara mozna napelnic jak cos gotujesz.

Jola L-L
PS: a i witaminy, sole mineralne, mikroelementy nie ulatuja w przestrzen,
tylko zostaja w jedzonku . No i ile wlejesz wody na poczatku -tyle bedziesz
miala po ugotowaniu. Nic nie dolewasz.

1. Data: 2002-10-10 07:38:29

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Moze ktos z przemilych grupowiczow moglby mi podac czasy gotowania w
> takim garnuszku? bylabym bardzo wdzieczna.

Na zupę jarzynową wystarczy 5 minut, a np. na wołowinę, którą normalnie
gotuje się 4 godziny do miękkości wystarczy 45 minut... Hmm... Nie miałaś
instrukcji obsługi?
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2002-10-10 09:43:26

Od: Bunia <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jola L-L wrote:

> po pierwsze: sto lat na nowej drodze zycia, obyscie za 100 lat kochali sie
> tak jak dzisiaj:)))

Bardzo dziekuje za zyczenia:-)

> Zrob gulasz, bedziesz zachwycona.:

Akurat w sobote przychodza znajomi na "zdjec slubnych ogladanie" i
tak sobie pomyslalam, ze przygotuje jakies szybkie danko z jednego
garnka... Ten Twoj przepis z nieba mi spadl. A czy mozesz mi
powiedziec na ile osob sa te proporcje???

Acha, ten szybkowar to taki nowoczesny z termometrem i zaworkiem do
pary (teraz juz wiem, hihi wczesniej myslalam, ze to gwizdek).

Bardzo Ci dziekuje za tak szybki odzew i porady, w dodatku z
przepisem na gulasz!

Pozdrawiam serdecznie

Bunia

1. Data: 2002-10-10 09:46:24

Od: Bunia <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Joanna Duszczyńska" wrote:

> Na zupę jarzynową wystarczy 5 minut, a np. na wołowinę, którą normalnie
> gotuje się 4 godziny do miękkości wystarczy 45 minut... Hmm... Nie miałaś
> instrukcji obsługi?

Tak sie sklada, ze winstrukcji anglojezycznej (na szczescie to nie
problem) mowy o czasach nie bylo. A porady od kogos, kto korzysta z
tego typu urzadzen sa cenniejsze niz nawet najlepiej napisana
instrukcja.

Pozdrowionka

Bunia

1. Data: 2002-10-10 09:53:35

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> garnka... Ten Twoj przepis z nieba mi spadl. A czy mozesz mi
> powiedziec na ile osob sa te proporcje???
tak circa na 3 osoby - ta ilosc miesa. Wody nigdy nie dawaj za duzo- bo
lepiej na koniec uzupelnic niz wygotowywac w nieskonczonosc aby dojsc do
smaku esencjonalnego.Zrob lepiej dzis lub jutro probe sobie na obiad- a juz
bedziesz wiedziala w sobote co i jak .Jak otworzysz ten garnek z gulaszem -
to cebule jeszcze bedziesz widziala a po kilkunastu sekundach stania
otwartego na gazie- jest to czas na doprawienie, popieprzenie i zawieszenie
sosu lyzka zwyklej maki zmieszanej z niewielka iloscia zimnej wody i wlanie
bez grudek do sosu celem zageszczenia go przez zagotowanie tej maki
chwilke -a wtedy cebula sama sie rozplywa i zostaje smaczny, sosik.

jak co to pytaj, bede Ci podpowiadac inne przepisy, mam wprawe, bo moj
syn ,ktory ozenil sie tej wiosny- tez kupil garnek cisnieniowy-i zaczynal od
poczatku:))

Jola L-L
PS: zawsze mozna w kazdej chwili taki garnek otworzyc w/g instrukcji, czyli
spuscic pare...i sprawdzic stan potrawy- jak za twarde mieso- to wstawiasz
jeszcze raz na kilka/kilkanascie minut . Po jakims czasie staniesz sie juz
ekspertem:))

1. Data: 2002-10-10 11:09:51

Od: G...@U...onet.pl (Grzegorz Janoszka) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 10 Oct 2002 09:10:58 +0200 I had a dream that Bunia <b...@p...onet.pl>
wrote:
> [...]
>Moze ktos z przemilych grupowiczow moglby mi podac czasy gotowania w
>takim garnuszku? bylabym bardzo wdzieczna.

Ja gotuję w tym garze głównie ziemniaki. Stawiam go na gazie, jak zaczyna
syczeć, to wyłączam gaz, ziemniaczki sobie dochodzą same.
Razem koło 15 minut.

--
Grzegorz Janoszka
www.consulta.pl odpowiadając POPRAW adres

Na newsy piszę prywatnie i wyrażam swoje prywatne poglądy, które nie mają
nic wspólnego z moimi byłymi, obecnymi i przyszłymi pracodawcami.

1. Data: 2002-10-10 12:57:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> PS: zawsze mozna w kazdej chwili taki garnek otworzyc w/g instrukcji,
czyli
> spuscic pare...i ...

... poparzenie 2 stopnia murowane, najlepiej podstawić pod kran z zimna
wodą i basta.

--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."

1. Data: 2002-10-10 13:28:13

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> czyli
>
> ... poparzenie 2 stopnia murowane, najlepiej podstawić pod kran z zimna
> wodą i basta.
> Pozdr. Jerzy Nowak

i tu sie mylisz...tak bylo z wegierskimi.starymi sprzed x lat - pod
kran...ale to juz stare wydanie...
idzie nowe i juz nie polewa sie woda...w/g wskazan instrukcji wlasnie sie
pulsacyjnie spuszcza pare zaworkiem, proste, latwe, bezpieczne.

Jerzy, musisz iscs z duchem czasu Jola L-L

1. Data: 2002-10-10 14:44:36

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
sie
> pulsacyjnie spuszcza pare zaworkiem, proste, latwe, bezpieczne.
>
> Jerzy, musisz iscs z duchem czasu Jola L-L

Kiedy ten mój dobrze się spisuje [20 lat?], miałem zapasowe uszczelki i
nie narzekam. Ale masz poniekąd rację, są takie o jakich mówisz, tyle, że
jaką trzeba mieć kuchnię i z jaka wentylacją aby ten nadmiar wilgoci
wytrzymała [farba znaczy się na ścianach - jestem dopiero co po odnawianiu
kuchni].
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."

kto poradzi jaką sałatkę....
salatka z ciecierzyca[P]
jak wejsc do archiwum
Re: RFD: pl.soc.wegetarianizm - zmiana opisu
Prośba o przepis na ciasto zagniatane!