trudne slowa

1. Data: 2000-05-10 06:55:07

Temat: trudne slowa
Od: "majera" <m...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie mam pojecia co znacza slowa typu stratyfikowac, okulizowac, etc.
Domyslam sie, ze chodzi o jakies specjalne traktowanie nasion, sadzonek?
Pomozcie je zrozumiec, bo moze ja tez powinnam zrobic cos takiego ze swoimi
roslinkami, lub dajcie namiary na slowniczek madrych ogrodowych slow, abym
nadal czytajac posty wiedziala o czym piszecie.

Pozdrawiam, Marta
m...@h...pl

2. Data: 2000-05-10 07:54:23

Temat: Odp: trudne slowa
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

:-)
Stratyfikacja, to odpowiednie przygotowanie nasion do wysiewu. W naturze
nosionko wilgotnieje, w zimie sie przemraza itd. Stratyfikujac je
nasladujemy te wlasnie procesy i zachecamy nasionko do zycia omamiajac
zludzeniem warunkow naturalnych.
Okulizacja to rodzaj szczepienia. Niektore rosliny nie powtarzaja cech
roslin matecznych a juz zawsze je nieco zmieniaja (na tym w koncu polega
ewolucja). Jesli chcesz dokladnie powtorzyc cechy rosliny matecznej (np.
dlatego, ze dany orzech ma absolutnie niepowtarzalny smak owocow) rozmnazasz
rosline wegetatywnie (czyli z czesci rosliny matecznej) zachowujac w ten
sposob idealnie ten sam kod DNA a co za tym idzie niezmienione cechy.
Rozmnazac mozesz sadzonkujac ale takze szczepiac, w tym okulizujac.
Szczepienie i okulizacja ma te dodatkowa zalete, ze pozwala na uzyskanie
tego samego smaku owocow, czy koloru kwiatu ale za to np. wzrost
mrozoodpornosci - bo podkladka zawsze przekazuje czesc swych cech
zaszczepionej na niej roslinie. Sama okulizacja wyglada mniej wiecej w ten
sposob, ze stozek wzrostu rosliny matecznej wprowadza sie pod kore
podkladki. Zbedne czesci podkladki usuwa sie a ze stozka wzrostu, na cudzym
korzeniu, rozwija sie nic innego jak klon rosliny matecznej.
--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

3. Data: 2000-05-10 08:09:40

Temat: Re: trudne slowa
Od: j...@e...opi.org.pl (Jerzy Kozlowski) szukaj wiadomości tego autora

Bardzo Cie lubie.
Juras

4. Data: 2000-05-10 13:05:57

Od: "pluton" <n...@j...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> :-)
> nosionko , przemraza

Kolejne trudne słowa :-)

--
CUL
pluton

5. Data: 2000-05-10 13:59:12

Temat: siew roz.
Od: d...@n...gov.pl (Dorota Nowicka) szukaj wiadomości tego autora

Rafal, mam do ciebie pytanie. powiedz mi jak pielegnowac siewki roz??
wysialam na jesieni nasionka, prawdopodobnie Rosa moyesii. teraz
zaczynaja wschodzic. no i okazalo sie, ze nie wiem co dalej...:-((.
kiedy nadaja sie do wysadzenia na stale miejsce? czy nawozic? i od
kiedy? na razie maja z centymetr...
z gory dziekuje za odpowiedz,
Dorota

6. Data: 2000-05-10 14:09:10

Od: "Anka Stonert" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie czepiaj się zanadto, literówki każdemu się zdarzają
Jak jesteś takim purystą to lepiej zwróć uwagę na na te-

<<chodowane czciny i rzywopłot >>

nie powiem u kogo (to nie z jednego postu),
ale mnie zęby bolą.

pozdrowienia A

-------------Z motyką na słońce------------
<s...@f...edu.pl>

7. Data: 2000-05-11 01:05:40

Temat: Odp: siew roz.
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Zasadniczo nie wymagaja one wyjatkowo specjalnej troski. Rozumiem, ze teraz
rosna w pojemnikach. Poczekaj moze az podrosna do kilku centymetrow i
postepuj jak z klasyczna pikowka. Na stale miejsce wysadz dopiero po roku.
Na razie wydziel sobie dla nich szkolke. Nawozic nalezy bardzo delikatnie,
bo i roslinki delikatne beda. Z podkladkami to nikt sie specjalnie nie
rozczula, nowozi sie je zwykla azofoska, ale Twoje siewki mozna podlac
florowitem. Tak mysle. Jak beda w tej szkolce, trzeba czesto czyscic z
chwastow. Pozostawienie ich w pojemniku, dopoki beda sie miescic i nie
przeszkadzac sobie na wzajem to chyba bedzie najlepsze rozwiazanie - tak
sobie wlasnie pomyslalem, a potem do szkolki.
Odwazylem sie napisac na grupe, ale nie wiem, czy nie lepszym rozwiazaniem
jest jednak odpowiadanie na priv - rozsyla sie bledy ortograficzne tylko do
jednej osoby, ktora i tak nie przejmuje sie tym za bardzo, bo przeciez
chodzilo tylko o znalezienie odpowiedzi.

8. Data: 2000-05-11 01:17:39

Temat: nie na temat - zlosliwa riposta
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Mozna by jeszcze dodac, ze ":-)" to az trzy bledy interpunkcyjne naraz.

9. Data: 2000-05-11 09:36:55

Temat: Re: Odp: trudne slowa
Od: j...@e...opi.org.pl (Jerzy Kozlowski) szukaj wiadomości tego autora

A Ty w adresie masz nabla kiedy pisze sie nobla.
Juras

10. Data: 2000-05-11 14:12:55

Temat: tez nie na temat
Od: "Anka Stonert" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj Rafałku z takimi cennymi wiadomosciami nie chowaj sie po kątach, bo
szkoda.
Mimo iz bezposrednio zainteresowana jest Dorota, inni tez maja rózne
sieweczki i dumają co dalej, zeby im nie zrobić kuku.
pozdrowienia Anka
-------------Z motyką na słońce------------
<s...@f...edu.pl>

Wymienie rośliny