trzmiele w kompostowniku

1. Data: 2016-09-12 13:58:19

Temat: trzmiele w kompostowniku
Od: mirek <m...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

zauwazylem trzmiele w kompostowniku, maja tam gniazdo...jak sie ich
pozbyc? czy zostawic ?

2. Data: 2016-09-12 14:48:17

Temat: Re: trzmiele w kompostowniku
Od: "abn140" <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mirek" <m...@o...eu> napisał w wiadomości
> zauwazylem trzmiele w kompostowniku, maja tam gniazdo...jak sie ich
> pozbyc? czy zostawic ?

zostawic!
ja nawet szerszenie co byly dwa razy w drzewach tez zostawilem....
przyszedl dziadek mroz w pazdzierniku i sprawe zalatwil.
trzmiele sa podobno pozyteczne.

3. Data: 2016-09-12 15:24:34

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12.09.2016 o 14:48, abn140 pisze:
> zostawic!
> ja nawet szerszenie co byly dwa razy w drzewach tez zostawilem....
> przyszedl dziadek mroz w pazdzierniku i sprawe zalatwil.
> trzmiele sa podobno pozyteczne.
Pożyteczne i pod ochroną. Poza tym nie słyszałem, aby trzmiel komuś
zrobił krzywdę w przeciwieństwie do szerszeni, czy os.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Trzmiel_ziemny
Jacek

4. Data: 2016-09-12 15:33:49

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Jacek napisał:

> Pożyteczne i pod ochroną. Poza tym nie słyszałem, aby trzmiel
> komuś zrobił krzywdę w przeciwieństwie do szerszeni, czy os.

Czy ktoś wie na czym polega *częściowość* ochrony jednego
trzmiela i *całkowitość* ochrony drugiego? Bo zdaje się,
że Bombus lapidarius objęty jest całkowitą ochroną, podczas
gdy Bombus terrestris zasłużył sobie tylko na częściową.
Jeśli czegoś nie pokręciłem i nie jest odwrotnie.

Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,
by po czasie zapytać jeszcze raz.

--
Jarek

5. Data: 2016-09-12 15:39:23

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
> Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,

Z tego, co czytam w Wikipedii, to oba wymienione przez Ciebie są pod
częściową ochroną.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwierz%C4%99ta_obj%C4%
99te_cz%C4%99%C5%9Bciow%C4%85_ochron%C4%85_gatunkow%
C4%85_w_Polsce_(od_2014)#Owady_.28Insecta.29
Jacek

6. Data: 2016-09-12 16:17:15

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Jacek napisał:

> [...]
99te_cz%C4%99%C5%9Bciow%C4%85_ochron%C4%85_gatunkow%
C4%85_w_Polsce_(od_2014)#Owady_.28Insecta.29

Czyli pokręciłem. A może od czasu, kiedy się tym interesowałem,
lapidarius (lub ten drugi) podpadł i przesunęli go za karę do
sekcji ochrony częściowej.

Tak czy inaczej, pytanie jest wciąż zasadne -- na czym polega owa
częściowość ochrony wielu owadów? Trzmielojad (Pernis apivorus)
objęty jest ochroną ścisłą, ale to raczej nie przez wzgląd na
niego uczęściowione zostały wszystkie trzmiele.

--
Jarek

7. Data: 2016-09-12 17:04:54

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

> Czyli pokręciłem. A może od czasu, kiedy się tym interesowałem,
> lapidarius (lub ten drugi) podpadł i przesunęli go za karę do
> sekcji ochrony częściowej.
Tak właśnie było. Był pod ochroną całkowitą (bodajże do 2006), a
przesunęli go do częściowej.

> Tak czy inaczej, pytanie jest wciąż zasadne -- na czym polega owa
> częściowość ochrony wielu owadów?
Definicja ochrony częściowej jest taka:
"ochrona gatunków roślin, zwierząt i grzybów dopuszczająca możliwość
redukcji liczebności populacji oraz pozyskiwania osobników tych gatunków
lub ich części"
Jacek

8. Data: 2016-09-12 20:33:09

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kiedyś już o to tutaj pytałem, ale nikt nie wiedział.
> Jednak ludzie z czasem mądrzeją, więc jest uzasadnienie,
> by po czasie zapytać jeszcze raz

Hejka. To może ja to zagadnienie spróbuję wyjasnić na przykładzie
sportowym. Taki na przykład bokser jest chroniony częściowo tzn ma chronione
genitalia przez suspensorium i ochraniacz na zęby a w resztę można walić jak
w bęben.
Pozdrawiam całkowicie Ja...cki

9. Data: 2016-09-12 21:12:04

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> [...]
> sportowym. Taki na przykład bokser jest chroniony częściowo tzn ma
> chronione genitalia przez suspensorium i ochraniacz na zęby a w resztę

I to mi sie podoba, taka odpowiedź! Tu jest wszystko jasne. Jednak
w przypadku przyrodniczej ochrony gatukowej znam ledwie kilka takich
przypadków, gdzie otwarcie napisano, co można roślince urwać i kiedy,
a czego nie można. Albo w jakich miejscach i okolicznościach zwierz
jest wyjęty spod prawa. Ale jak to jest z takim trzmielem na przykład?
"Zredukowć liczebność populacji" -- dobre sobie, ale kto może do
tej redukcji przystąpić, i kto ma ocewnić, że liczebność nadmierna?
Mnie nawet trudno sobie wyobrazić nadmiernie zatrzmieloną okolicę!
Albo jak odnieść do trzmiela "pozyskiwania osobników tych gatunków
lub ich części"? Czy w związku z częśćową ochroną można takiemu wyrwać
skrzydełko, czy nóżkę? Kto to ma wiedzieć?

Jarek

--
Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe, zniknie to, co jest tylko częściowe.

Dynia zamiast ogórków
biohumus w plynie...
Staw a problem z z zatykającą się pompą
Jabłoń Oliwka Żółta