uwaga na leki obniżające cholesterol

1. Data: 2006-09-26 21:40:55

Temat: uwaga na leki obniżające cholesterol
Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dobrze jest co jakiś czas poczytać o szkodliwości leków obniżających poziom
lipidów. Poniższy wywód jest poparty różnymi, wielorakimi badaniami
naukowymi.
Pozdrawim Jurek M.

Leki zmniejszające poziom lipidów w surowicy krwi

Od wielu lat jesteśmy poddawani ogresywnej kampanii promującej leki
obniżające poziom lipi­dów (cholesterolu) we krwi. Leki te według poglądów
lekarzy i farmaceutów powinny nas chro­nić przed występowaniem zawałów
serca, udarów mózgu, nadciśnieniem tętniczym, osteopo­rozą itd.

Korzyści ze stosowania leków przeciwcholesterolowych jest coraz więcej,
głównie w wypowiedziach i publi­kacjach tzw. ekspertów. Informacje te
docierają do nas z telewizji, radia, gazet, a nawet z plakatów reklamo­wych
w przychodniach i szpitalach. Wielu lekarzy zapisuje swoim pacjentom
zalecenia długopisem z nazwą leku z tej grupy lub na kartkach, które są
jednocześnie reklamą tych środków. Jednocześnie praktycznie w ogóle nie
wspomina się o ryzyku wynikającym ze stosowania tych leków i z samego
nienaturalnego obniżenia poziomu cholesterolu w surowicy krwi. Powszechne
jest przekonanie, że wysoki poziom cholesterolu powo­duje rozwój miażdżycy w
naczyniach tętniczych, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Pogląd ten jest
całkowi­cie błędny i nie ma przekonywujących dowodów na jego potwierdzenie.
Niestety konformistyczna postawa środowiska medycznego, szczególnie w naszym
kraju, brak krytycznego podejścia do komercyjnych informacji dostarczanych
jako wyniki badań naukowych przez firmy farmaceutyczne jest przyczyną
utrwalenia tego stanu rzeczy.
W wielu przeprowadzonych badaniach nie udało się odnaleźć korelacji pomiędzy
poziomem cholesterolu, a zaawansowaniem zmian miażdżycowych. Nawet w
sztandarowym badaniu, które miało udowodnić, że im wyż­szy poziom
cholesterolu tym częstsza miażdżyca, współczynnik korelacji był tak niski,
że normalnie nie uznano biologicznego związku pomiędzy zmiennymi. Co
ciekawe, autorzy badania nie przeprowadzili żadnych dysku­sji nad słabą
zależnością dwóch analizowanych zmiennych, jakby tego nie zauważyli.
Zaskakujący jest również fakt, że autorzy pominęli większość publikacji,
których wyniki podważały ich wnioski, pomijając ważną w publikacjach
naukowych dyskusję. Na podstawie wątłych przesłanek uznano więc, że wysoki
poziom choleste­rolu sprzyja rozwojowi miażdżycy, a cały świat pracowicie
zaczął udowadniać, że to prawda. Wobec powyż­szych faktów oczywisty wydawał
się wniosek, że korzystne w tej sytuacji jest obniżenie poziomu cholesterolu
we krwi. Ponieważ ani dieta niskotłuszczowa, ani zwiększenie wysiłku
fizycznego nie przyniosły oczekiwa­nych rezultatów, wprowadzono szeroko
środki farmakologiczne.
Chociaż wiemy, że obniżenie poziomu cholesterolu nie wydłuża długości życia,
że jego wysoki poziom nie jest czynnikiem ryzyka u kobiet i ludzi po 50.
roku życia, nadal stosowanie leków obniżających poziom choleste­rolu jest
powszechne. Wystarczy wspomnieć, że w samych tylko Stanach zjednoczonych
wydatki na te leki sięgają 25-100 mld dolarów rocznie. Jak to wygląda w
świetle dużych programów badawczych (obserwacja kilku tysięcy pacjentów)
analizujących efekty stosowania środków obniżających poziom cholesterolu na
śmiertelność w wyniku chorób serca?
W badaniu o nazwie CARE obserwowano pacjentów z chorobą niedokrwienną serca
przez 5 lat i zauważono jedynie 1,1% mniejsze ryzyko śmiertelności w wyniku
stosowania środków obniżających poziom cholesterolu we krwi. W badaniu o
nazwie WOSCOP analizowano ludzi zdrowych i tu udało się zmniejszyć ryzyko o
je­dyne 0,6%, co przy 0,5% ryzyku śmiertelnych powikłań wskazuje na brak
sensu stosowania tych środków.
W badaniu o nazwie EXCEL po roku stosowania stwierdzono nawet wzrost
śmiertelności w grupie pacjentów stosujących te leki! W badaniu CARE
dodatkowo zauważono wzrost zachorowań na raka piersi wśród kobiet
stosujących badane leki. Potwierdza to wyniki uzyskane w badaniach na
zwierzętach, w których udowodniono rakotwórcze działanie wszystkich z grupy
statyn (Zocor, Sortis, Vasilip, Lescol, Lovastinum i inne) Newman T.B.,
Hulley S.D. Carcinogenity of lipid lowering grugs (Rakotwórcze działanie
leków obniżających poziom lipidów) JAMA 1996;275; 66-60. Doniesień o
niekorzystnym wpływie tych leków jest coraz więcej, chociażby niedawna afera
z lekiem Lipobay (również z grupy statyn), który w atmosferze skandalu
został wycofany z rynku po udowodnieniu kilkudziesięciu zgonów wywołanych
zażywaniem tego preparatu. Jednak te informacje giną w hałasie akcji
promocyjnej firm farmaceutycznych, posługujących się wynajętymi
autorytetami, które kształtują przychylnie do tych leków opinię publiczna.
W tym artykule chciałbym zwrócić uwagę na zagrożenia, jakie wynikają ze
stosowania leków zmniejszających poziom lipidów (hipolipemizujących),
krytycznie przyglądając się ich wpływowi na nasz organizm na podsta­wie
najnowszej literatury, a także informacji, jakie podają sami producenci.
Jakie są sposoby farmakologicznego obniżania poziomu cholesterolu we krwi?
Efekt ten można uzyskać poprzez wpływ na procesy przyswajania tłuszczów z
przewodu pokarmowego, głów­nie poprzez hamowanie wchłaniania kwasów
tłuszczowych lub zwiększenie ich wydalania. Innym sposobem jest wpływ na
różne etapy syntezy cholesterolu.

Leki wiążące kwasy żółciowe.
Środki z tej grupy nasilają wydalanie kwasów żółciowych z kałem i przerywają
tzw. krążenie jelitowo-wątro­bowe. W wyniku ich stosowania dochodzi do
zwiększenia syntezy kwasów żółciowych z cholesterolu w wątro­bie, a ponieważ
wydalanie przewyższa syntezę prowadzi to do obniżenia poziomu cholesterolu
we krwi. Ha­mując wchłanianie tłuszczów, powodują też osłabienie wchłaniania
witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K) i niektórych leków np. części
antybiotyków. Stosowane preparaty z tej grupy to Cholestyramina (Questran,
Vasosan S, Vasosan P) oraz Kolestypol (Colestid). Wśród działan
niepożądanych Cholestyraminy wymienia się zgagę, nudności, wymioty, wzdęcia,
stolce tłuszczowe, biegunkę lub zaparcia oraz osteoporozę. Colestid może
powodować podobne zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, a ponadto
kamicę żółciową, zapalenia pęcherzyka żółciowego, objawy uszkodzenia wątroby
(wzrost poziomu enzymów wątrobowych), rzadziej zapalenia skóry, pokrzywkę i
owrzodzenie przewodu pokarmowego.

Fibraty
Środki z tej grupy ulegają przemianie w organizmie do tzw. aktywnego
metabolitu odpowiedzialnego za dzia­łanie tego środka. Mechanizm działania
tej substancji nie został dokładnie poznany, podkreśla się możliwość
zwiększania działania hormonów tarczycy, hamowania aktywności lipazy w
komórkach tłuszczowych oraz hamowania syntezy cholesterolu w wątrobie. Mają
również działanie przeciwkrzepliwe poprzez zmniejszenie zdolności agregacji
płytek krwi oraz nasilanie procesów fibrynolizy. Fibraty mają duży wpływ na
działanie innych leków m. In. Zwiększają działanie insuliny. Ponadto
zwiększają wydalanie kwasu moczowego. Środki te powodują uszkodzenie komórek
wątroby, zniszczenie mięśni (dystrofia miotoniczna), szpiku kostnego
(leu­kopenia) oraz rzadziej łysienie plackowate. U osób stosujących
długotrwale te leki obserwowano wzrost śmiertelności wywołanej chorobami
nowotworowymi. Ponadto obserwowane są zaburzenia w pracy przewodu
pokarmowego oraz zmiany skórne. W tej grupie stosowane są różne preparaty:
Bezafibrat (Bezamidin), gemfi­brozil (Gemfibral, Lipozil), Fenofibrat
(Apo-Feno, Fenoratio, Grofibrat, Lipanthyl - najpopularniejszy w tej grupie,
Ciprofibrat (Lipanor).

Statyny
Środki te hamują syntezę cholesterolu. Więcej niż połowa (według niektórych
źródeł nawet 70%) cholesterolu w naszym organizmie pochodzi z jego syntezy,
przede wszystkim proces ten odbywa się w wątrobie. Regulacja syntezy
cholesterolu odbywa się na samym początku tego procesu, na etapie enzymu
reduktazy HMG-CoA (3-hydroksy-3-metyloglutarylo-CoA). Istnieje zwrotna
reakcja polegająca na hamowaniu jego aktywności przez bezpośredni produkt
kontrolowanej przez ten enzym przemian Mewalonian i końcowy produkt całego
szlaku - cholesterol. Udowodniono, że zmniejszenie podaży cholesterolu w
diecie nie przynosi spodziewanego obniże­nia jego poziomu, ze względu na
stymulację jego syntezy. Statyny są środkami pochodzącymi z trujących
grzybów powodującymi hamowanie wcześniej wspomnianego enzymu reduktazy
HMG-CoA. Niestety równo­legle powodują zablokowanie powstawania Koenzumu
Q10, które ma bardzo istotne znaczenie w wytwarzaniu podstawowej dla naszego
organizmu substancji energetycznej ATP. Niedobory Koenzymu Q10 objawiają się
m. In. Zmęczeniem, dusznością wysiłkową, ograniczeniem wydolności mięśnia
sercowego oraz bólami mięśni i rozpadem komórek mięśni prążkowanych. Statyny
chociaż uznawane są za cudowne leki powodują również inne bardzo poważne
działania niepożącane, jak np. wspomniane wcześniej choroby nowotworowe, a
korzyści z ich stosowania są wątpliwe w świetle cytowanych wcześniej badań.
Joel M. Kauffman z Filadelfijskiego University of Sciences podważa w oparciu
o dostępną literaturę, również ekonomiczną, zasadność stosowania tych
środków (wątpliwe zyski nie rekompensują pewnych strat). Ostatnio pojawiają
się doniesienia o fatalnym wpływie tych środków na pracę układu nerwowego
zarówno części centralnej jak i obwodowej.
Opisywane są wywołane statynami uszkodzenia nerwów obwodowych o charakterze
polineuropatii z objawami zaburzeń czucia, bólami, osłabieniem siły
mięśniowej i zaburzeniami koordyncji, opisano to jako postępującą uogólnioną
neuropatią aksonalną - D. Gaist i współpracownicy Statin caused risk of
polyneuropathy Neurology 2002;58;1333-1337.
Znane są również doniesienia o uszkodzeniu tzw. funkcji poznawczych, nawet z
całkowitą utratą pamięci - Lipitor thief of memory (Lipitor złodziej
pamięci) Duane Graveline. Na Uniwersytecie w Pittsburgh`u w tamtej­szej
Akademii Medycznej prof. Matthew Maldoon prowadził obserwację (przez 6
miesięcy) grupy pacjentów zażywających statyne oraz grupy pacjentów
zażywających place bo. W badaniach funkcji poznawczych (pa­mięci0
stwierdzono istotne różnice na niekorzyści grupy zażywającej statyny. Od
dawna zwraca się uwagę na wywołane statynami poważne uszkodzenia tkanki
mięśniowej prowadzące do osłabienia mięśni zostało to po­twierdzone również
w badaniach histopatologicznych. Od 10 lat obserwowany jest w USA wzrost
liczby za­chorowan na kardiomiopatie, niektórzy lekarze wiążą ten fakt ze
znacznym wzrostem statyn, mówi się nawet o nowej jednostce chorobowej -
statin cardiomiopathy.
W grupie statyn wyróżniamy różne preparaty:
1. Simwastatynę: Cordin, Simgal, Simredin, Simvacard, Simvachol, Simvacor,
Somvasterol, Simvor I najpopu­larniejsze Vasilip i Zocor.
2. Lowastatynę: Liprox, Lovastatinum, Lovasterol, Lovastin
3. Fluwastatynę: Lescol
4. Atorwastatynę: Sortis
Wszystkie z nich oprócz wspomnianych wcześniej objawów niepożądanych
powodują uszkodzenie wątroby (dlatego zaleca się monitorowanie jej funkcji w
trakcie stosowania tych środków), upośledzenie czynności ne­rek, ból i
zawroty głowy, anemię, świąd, nadmierne wypadanie włosów, zapalenie
trzustki, impotencję oraz oczywiście zaburzenia żołądkowo-jelitowe i odczyny
alergiczne.
Trudno nie zauważyć, że wokó tych środków istnieje wiele kontrowersji, które
niestety docierają do powszech­nej świadomości. Dlaczego? Można się jedynie
domyśleć.
Dr n. med. Mariusz Głowacki

2. Data: 2006-09-26 21:50:42

Temat: Re: uwaga na leki obniżające cholesterol
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

A nie wystarczyło podać odpowiedniego linka? Te same bzdury umieściłeś
na grupie kilka miesięcy temu.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2006-09-26 22:28:54

Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 26 Sep 2006 23:40:55 +0200, j...@n...pl
napisał(a):

> Dobrze jest co jakiś czas poczytać o szkodliwości leków obniżających poziom
> lipidów. Poniższy wywód jest poparty różnymi, wielorakimi badaniami
> naukowymi.

Jak rozumiem dieta wysokotłuszczowa w żadnym wypadku nie wpływa na poziom
cholesterolu?

--
best regards,
scream (at)w.pl

4. Data: 2006-09-26 22:37:58

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 26 Sep 2006 23:40:55 +0200, j...@n...pl wrote:

> Dobrze jest co jakiś czas poczytać o szkodliwości leków obniżających poziom
> lipidów. Poniższy wywód jest poparty różnymi, wielorakimi badaniami
> naukowymi.
[ciach bzdury]

A może czas by pomyśleć o jakimś leczeniu dla siebie? Jeśli brzydzisz
sie tabletkami - w takich przypadkach świetnie się sprawdzają stare,
dobre elektrowstrząsy. Polecam:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

5. Data: 2006-09-26 22:57:47

Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 27 Sep 2006 00:37:58 +0200, Marek Bieniek napisał(a):

> A może czas by pomyśleć o jakimś leczeniu dla siebie? Jeśli brzydzisz
> sie tabletkami - w takich przypadkach świetnie się sprawdzają stare,
> dobre elektrowstrząsy. Polecam:)

Elektrowstrząsy, na głowę? :)))

--
best regards,
scream (at)w.pl

6. Data: 2006-09-26 23:03:27

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Elektrowstrząsy, na głowę? :)))

Czy chodzi wam o prądy kaszankowe?:-)

7. Data: 2006-09-27 00:09:43

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 27 Sep 2006 00:57:47 +0200, scream wrote:

> Elektrowstrząsy, na głowę? :)))

Tak.

Elektrowstrząsy IIRC świetnie się sprawdzają na przykład w chorobie
afektywnej, zwłaszcza opornej na leczenie farmakologiczne. Są względnie
bezpieczne, tanie i nie mają działań niepożądanych, takich jak dłużej
stosowane leki.

Na skrzyżowane manii z paranoją - jak znalazł:)

8. Data: 2006-09-27 01:19:16

Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 27 Sep 2006 02:09:43 +0200, Marek Bieniek napisał(a):

> Elektrowstrząsy IIRC świetnie się sprawdzają na przykład w chorobie
> afektywnej, zwłaszcza opornej na leczenie farmakologiczne.

:O
Kurcze, nie wiedziałem. Wiec chyba kupie sobie paralizator i bede sie
leczyl =) Zawsze jakas namiastka prawdziwych elektrowstrzasow ;))

--
best regards,
scream (at)w.pl

9. Data: 2006-09-27 05:07:54

Od: "Limcha" <l...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

było:
http://groups.google.com/group/pl.sci.medycyna/brows
e_thread/thread/5fee5beac1b29e6d/

10. Data: 2006-09-27 06:38:23

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [ciach bzdury]
>
> A może czas by pomyśleć o jakimś leczeniu dla siebie? Jeśli brzydzisz
> sie tabletkami - w takich przypadkach świetnie się sprawdzają stare,
> dobre elektrowstrząsy. Polecam:)

Ten tekst był skierowany do zwykłych, szarych, myślących zjadaczy
chleba...to po pierwsze promo...
Mnie niepotrzebne żadne wstrząsy, bo mimo zaawansowanego wieku mam się
świetnie, to po drugie primo...
Współpracuję z optymalnymi lekarzami, którzy dawno temu wyszli przed szereg
i nazywają się lekarzami z prawdziwego zdarzenia...to po trzecie primo...
Pozdrawiam Jurek M.

kto wie co to znaczy?
acenokumarol a wylew po urazie
USG kolana wykaze zerwanie wiazadel??
slabo widze w nowych okularach
Kto wie co to znaczy: setonage cavi peritonei???