warzywa i owoce

1. Data: 2007-01-27 14:06:27

Temat: warzywa i owoce
Od: Stalker <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Dziecko zabilo mnie pytaniem :-\
Jaka jest różnica między warzywem, a owocem? Tzn. dlaczego cos to owoc,
a cos to warzywo? Zagooglalem szybko i.... nic :-\

Moze ktos na grupie wie?

Pozdrowienia Stalker

2. Data: 2007-01-27 14:37:27

Temat: Re: warzywa i owoce
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <epfmfo$r21$1@nemesis.news.tpi.pl>,
Stalker <t...@i...pl> wrote:

> [...]
> Jaka jest różnica między warzywem, a owocem? Tzn. dlaczego cos to owoc,
> a cos to warzywo? Zagooglalem szybko i.... nic :-\

Głównie etymologiczna. Warzywa to było to, co się warzyło, czyli
gotowało. "Owoc" natomiast to bardzo stare słowo o niejasnym pochodzeniu
w odległym związku z serbskim "owom" -- jajo. Znaczy też tyle co plon,
skutek, następstwo, coś co pochodzi od czegoś innego.

Władysław

3. Data: 2007-01-27 15:54:47

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le samedi 27 janvier 2007 ŕ 15:37:27, dans
<w...@n...gazeta.pl> vous écriviez :

> [...]
> w odległym związku z serbskim "owom" -- jajo. Znaczy też tyle co plon,
> skutek, następstwo, coś co pochodzi od czegoś innego.

W dzisiejszym, potocznym *i* kuchennym rozumieniu warzywa to rosliny
ktore sie z zasadzie gotuje (chociaz mozna z nich robic surowki...), a
owoce to te ktore sie spozywa na surowo. Stad czasami potyczki na
temat pomidora ktory jest powszechnie odczuwany jako warzywo, ale
wlasciwie jest owocem :)

Ewcia

--
Niesz

4. Data: 2007-01-27 16:25:56

Od: "kukikoko" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dziecko zabilo mnie pytaniem :-\
> Jaka jest różnica między warzywem, a owocem? Tzn. dlaczego cos to owoc, a
> cos to warzywo? Zagooglalem szybko i.... nic :-\

a wytlumacz mu (jej), ze owoc to wszystko to co ma pestki,
czyli zalazki nowych roslinek - a miazsz jest pokarmem dla nich
jak juz spadna na ziemie.
a warzywo to cos co jest roslina, jest jadalne, a pestek nie ma.

5. Data: 2007-01-27 17:28:26

Od: "Berta" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kukikoko" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jak juz spadna na ziemie.
> a warzywo to cos co jest roslina, jest jadalne, a pestek nie ma.

a dynia? ogorek? :D

pozdr.
Berta

6. Data: 2007-01-27 17:32:21

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Berta" napisał:

> a dynia? ogorek? :D

... pomidor, kabaczek, cukinia...? Z biologicznego punktu widzenia one
właśnie wszystkie są owocami :)

--
Pozdrawiam - Aicha

Dozwolone od lat 18 - na liczniku 79.000:
http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

7. Data: 2007-01-27 17:38:08

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stalker" napisał:

> Jaka jest różnica między warzywem, a owocem? Tzn. dlaczego
> cos to owoc, a cos to warzywo? Zagooglalem szybko i.... nic :-\

Jak widzisz są różne szkoły - w tym językoznawcza i biologiczna. Ale
zdroworozsądkowo podchodząc - i generalizując - owoce są w większości
słodkie, a warzywa niespecjalnie. Oczywiście są wyjątki, jak choćby
awokado, cytryna czy karotka albo cukrowy groszek. Albo może tak -
owoc to to, co na deser, a warzywo - do kanapki i obiadu.

8. Data: 2007-01-27 17:38:56

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. napisał(a):
> [...]
> owoce to te ktore sie spozywa na surowo. Stad czasami potyczki na
> temat pomidora ktory jest powszechnie odczuwany jako warzywo, ale

A co z jarzynami?
--
pozdr. Jerzy

9. Data: 2007-01-27 17:57:07

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le samedi 27 janvier 2007 ŕ 18:38:56, dans <epg2h1$ima$2@atlantis.news.tpi.pl> vous
écriviez :

> A co z jarzynami?

Iniacjator sie nie pytal o roznice miedzy warzywami a jarzynami :)

Ewcia

--
Niesz

10. Data: 2007-01-27 21:02:20

Od: "Jandulka" <j...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Zajrzałam do Encyklopedii PWN:
http://encyklopedia.pwn.pl/
Jak wyczytałam, warzywo to roślina, którą się zjada mniej więcej w całości (po
ugotowaniu lub nie), natomiast owoc to część rośliny chroniąca nasiona. Wobec
tego fasola i groch to owoce roślin o takich samych nawach. A taki np.
ziemniak ma bulwy, które na logikę wydają mi się owocem, ale... Myślę, że na
tym etapie dziecię ci już odpuści:)))

chińska kuchnia
Ti, gde si sad?
z cyklu : "co przywieźć z..."