wstrząs anafilaktyczny a zespół hoigne'a

1. Data: 2005-01-17 17:53:32

Temat: wstrząs anafilaktyczny a zespół hoigne'a
Od: Tomasz Dajczak <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Dobre 10 lat temu, podczas kuracji penicyliną podawaną domięśniowo, po
czwartym zastrzyku, natychmiast po podaniu (dobrze nawet spodni nie
zdążyłem zapiąć) wystąpiły u mnie następujące obajwy:
* omamy słuchowe, a konkretnie krótkie dżwięki o różnych
częstotliwościach, coś w rodzaju bardzo krókich a częstych "piknięć"
* niepokój
* przyspieszenie tętna
* ucisk na brzuchu, coś jakby zapięto mnie w ciasny i szeroki gumowy pasek
Podano mi coś dożylnie, wkróce po zastrzyku objawy ustąpiły, a następnie
relanium. Lekarz, którego chciałem wypytać o szczegóły był bardzo
niesympatyczny, i skwitował całą sprawę, stwierdzeniem, że "zastrzyk mi
zaszkodził".

Przez całe 10 lat byłem przekonany, że był to wstrząs anafilaktyczny, i
zawsze, gdy lekarz brał się za wypisywanie recepty przypominałem, że
jestem uczulony na penicylinę.

Teraz zaczynam, się zastanawiać, czy rzeczywiście? Bo takich objawów
wstrząsu anfilaktycznego jak duszność, obrzęk krtani, świąd błon
śluzowych - na pewno nie miałem. A spotkałem się z czymś o nazwie
"zespół Hoigne'a", który to może również wystąpić po podaniu penicyliny.

Czy ktoś może napisać parę słów o objawach zaepołu Hoigne'a? Próbowałem
googlować, ale znalazłem tylko parę streszczeń artykułów, nic
konkretnego. A sprawa jest dla mnie dość ważna, bo może nioptrzebnie
"chucham na zimne"?

pzdr

Tomek

2. Data: 2005-01-17 18:43:12

Temat: Re: wstrząs anafilaktyczny a zespół hoigne'a
Od: Sealet <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> googlować, ale znalazłem tylko parę streszczeń artykułów, nic
> konkretnego. A sprawa jest dla mnie dość ważna, bo może nioptrzebnie

Zespół Hoigne'a - powstaje po wstrzyknięciu penicyliny prokainowej i
zależy najprawdopodobniej od działania prokainy na układ nerwowy;
częstośc 1-3/1000 wstrzyknięć;
Objawy: niepokój, uczucie lęku przed śmiercią, przyspieszenie tętna,
niewielki wzrost ciśnienia krwi / m.in. odróżnia od wstrząsu/, niekiedy
zaburzenia świadomości, widzenia, smaku, mowy, może występować uczucie
gorączki, parestezje sporadycznie nudności.
Występuje kilkanascie sekund do 3 min. od wstrzyknięcia - trwa 15-60
minut; ustępuje samoistnie ;)

tyle co znalazłam ;)

Sealet

3. Data: 2005-01-17 18:56:08

Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Dodam, że mogą towarzyszyć mu przemijające porażenia kończyn, a przyczyną
jest embolizacja naczyń włosowatych mózgu przez nierozpuszczone kryształki
prokainy (zbyt szybkie podanie zastzryku i uszkodzenie jakiegoś naczynia
igłą). Różnicowanie objawów jak wyżej, w obu postach :)

T.

gynalgin a tabletki antykoncepcyjne
pytanie do lekarzy
Lekarz-ignorant (żalę się)