www.plantator.pl

1. Data: 2001-03-19 12:49:03

Temat: www.plantator.pl
Od: p...@p...pl (Piotr Dudek) szukaj wiadomości tego autora

Witam i zapraszam do nowego serwisu
www.plantator.pl
Dostepne tam sa szczegolowe opisy uprawy warzyw i ziol, publicystyka
(materialy tekstwe i dzwiekowe) oraz inne wiadomosci...

Uwagi mile widziane :)

aby odpowiedziec na list prosze wyjac "BEZ_SPAMU" z mojego adresu

2. Data: 2001-03-19 14:08:27

Temat: Re: www.plantator.pl
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Dudek <p...@p...pl> wrote in message
.pl...
> Witam i zapraszam do nowego serwisu
> www.plantator.pl

Jakos sie zrobila moda na strony tytulowe, na ktorych nie ma
zadnych informacji, tylko obrazek, na ktory nalezy kliknac.
Po co?

Pozdrowienia,
Michal

*****************************
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/

3. Data: 2001-03-19 16:48:19

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości news:9952lq$r9t$1@hercules.iupui.edu...
> [...]
>
> Jakos sie zrobila moda na strony tytulowe, na ktorych nie ma
> zadnych informacji, tylko obrazek, na ktory nalezy kliknac.

To wlasnie teraz taka moda "dzieki" pewnej bardzo znanej ksiazce o tworzeniu
stron www (nazywa sie to bodajze "tunelowanie"). Moze to dobre dla
reklamowek firm (podobnie jak i flash), ludzie szukajacy informacji i tak
beda wchodzic "kuchennymi drzwiami", bo sa bardziej wygodne. Pół lub cwierc
biedy, kiedy obrazek sie laduje szybko.

Pozdrawiam
Andrzej

4. Data: 2001-03-19 22:39:50

Od: p...@p...pl (Piotr Dudek) szukaj wiadomości tego autora

AO <s...@a...pl> wrote:

> To wlasnie teraz taka moda "dzieki" pewnej bardzo znanej ksiazce o tworzeniu
> stron www (nazywa sie to bodajze "tunelowanie").

Aby nie zasmiecac Ogrodu tematyka majaca niewiele z nim wspolnego,
chcialem odpowiedziec na priva, ale poniewaz pokazal sie kolejny list --
ustosunkuje sie do tematu publicznie.

Bynajmniej nie chodzi o mode lub trendy. To, ze Stella spotyka
obecnie coraz czesciej "strony wstepne", nazywane tez "tytulowymi" jest
zwiazane z tym, ze coraz wiecej stron jest projektowanych przez
wyksztalconych grafikow lub typo-grafikow.

Serwisy WWW sa kontynuacja techniki pismienniczej rozwijanej przez
wiele wiekow, a sluzacej do uwiecznienia/powielenia/dokumentacji
faktow, mysli, wydarzen itp itd. To, ze sa one nowoscia, nie oznacza ze
powinno sie je tworzyc w oderwaniu od wielowiekowej tradycji
pismienniczej.
Strona tytulowa serwisu WWW spelnia mniej wiecej role "frontyspisu",
ktory jest stosowany w ksiazkach, albumach i innych drukowanych
pozycjach (frontispice -- pojecie pochodzace z jezyka francuskiego,
oznacza karte tytulowa, fasade, rycine na karcie tytulowej). Jest to
najczesciej ilustracja uzupelniajaca, komentujaca tytul i tresc calej
ksiazki, jest to grafika/rysunek znamienna dla poruszanej w ksiazce
tematyce i syntetycznie/lapidarnie ujmuje to, co w niej najwazniejsze.

Konkludujac, strony tytulowe w serwisach WWW nie wziely sie z
chwilowej mody, ale sa odpowienikiem winiet/kart tytulowych/okladki
stosowanych w drukowanych ksiazkach/albumach.

Z mojej strony EOT, a ewentualna kontynuacje proponuje na priva lub
na pl.comp.dtp...

uszanowania

aby odpowiedziec na list prosze wyjac "BEZ_SPAMU" z mojego adresu

5. Data: 2001-03-20 15:11:14

Temat: strony www
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Dudek <p...@p...pl> wrote in message
pl...
> [...]
> chwilowej mody, ale sa odpowienikiem winiet/kart tytulowych/okladki
> stosowanych w drukowanych ksiazkach/albumach.

Wiem, ze to nie o ogrodach, ale zaczelismy dyskusje, to niech sie jeszcze
wypowiem. Oczywiscie to wszystko, co jest napisane wyzej (minus
specjalistyczna terminologia, bo sie na niej nie znam) przyszlo mi do
glowy. Ale nie znaczy to, ze idee popieram. Wprost przeciwnie, denerwuje
mnie to. Przewracanie kartek ksiazki jest szybkie, latwe i przyjemne.
Sciaganie przez kilka minut strony (ponad Atlantykiem, a potem
przez modem) - nie. Laduje sie taka strona i musze odczekac do konca,
bo zanim sie zaladuje, nie wiem dokad z niej moge pojsc. Czasem
tylko w jedno miejsce, a czasem w kilka.

Wierne nasladowanie przez www ksiazek jest tak samo dobre jak
wierne nesladowanie przez pierwsze samochody konstrukcji i ksztaltu
karety. Mozna tak zrobic, ale praktyka jednak sugeruje zmiany.
Stracilismy w ten sposob piekna linie i ozdobniki karety, ale
zyskalismy na funkcjonalnosci i szybkosci. Tak samo powinno sie
postepowac w innych dziedzinach. Strona www to nie ksiazka.
Czy ogrodnik wychowany na uprawie pomidorow bedzie podwiazywal
krokusa do tyczki?

I tym ogrodniczym akcentem koncze i pozdrawiam,
Michal

*****************************

6. Data: 2001-03-21 09:41:02

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mimo, ze z Twojej strony to juz EOT, czyli po polsku KT, a po ludzku KONIEC
TEMATU, pozwole sobie dorzucic jeszcze trzy grosze dalej. Kto nie chce niech
nie czyta.

> [...]
> zwiazane z tym, ze coraz wiecej stron jest projektowanych przez
> wyksztalconych grafikow lub typo-grafikow.

Ci graficy ksztalcili sie widac na bardzo popularnej ksiazce Davida Taylora
"How to Build Killing Pages" (moglem znieksztalcic pelne brzmienie tytulu i
autora, bo nie kupilem tej ksiazki). Typograficy zas nie wiem dlaczego biora
sie za www, bo tu nie ich miejsce, no ale moze sa bezrobotni.

> [...]
> faktow, mysli, wydarzen itp itd. To, ze sa one nowoscia, nie oznacza ze
> powinno sie je tworzyc w oderwaniu od wielowiekowej tradycji

Kazdy by chcial, zeby nowinki mialy korzenie w jego linii (marzenie o
ojcostwie?). Wg mnie www nie ma najmniejszych powodow, by koniecznie trzymac
sie domniemanej tradycji. WWW to nie tylko forma, to zupelnie nowa jakosc
nie majaca odpowiednika ani w rekopismiennictwie, ani w drukarstwie,
teatrze, kinie, radiu czy telewizji.

> [...]
> chwilowej mody, ale sa odpowienikiem winiet/kart tytulowych/okladki
> stosowanych w drukowanych ksiazkach/albumach.

Jako DTP-owiec zapewne i uzytkownik Mac'a chcialbys widziec w WWW
kontynuacje ksiazek, dziennikarz - gazet itd.
WWW nie miesci sie jednak w tego typu ramkach (i ograniczeniach) i musi
znalezc swoja najwlasciwsza forme. Moze za kilka lat rzeczywiscie bedzie to
wygladalo jak ksiazka w sieci albo gazeta. Moim zdaniem bedzie to jednak
zupelnie nowa forma publikacji i analogie do ksiazek i gazet stana sie
bezzasadne.
W przeciwienstwie do ksiazek, strony WWW nie narzucaja linearnego odczytu.
Ponad polowa odwiedzin serwisow pochodzi z wyszukiwarek, skad ludzie
trafiaja na strony WWW bocznym wejsciem z pominieciem pieczolowicie
przygotowanej strony tytulowej, w tym zwlaszcza ramkowej.

Jak ma wygladac strona WWW powinna decydowac jej funkcja, jak ma pelnic.
Zapewne beda istniec strony "ksiazkowe", "gazetowe", "artystyczne", zaleznie
od widzimiesie ich autorów lub projektantantów i zadne nie sa lepsze od
innych, o ile sluza dobrze celowi swojego powolania.

Pozdrawiam
Andrzej

7. Data: 2001-03-21 11:55:23

Temat: Re: strony www
Od: p...@p...pl (Piotr Dudek) szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> wrote:

> Wierne nasladowanie przez www ksiazek jest tak samo dobre jak
> wierne nesladowanie przez pierwsze samochody konstrukcji i ksztaltu karety.

Ups, nie mowilem o ksiazkach, lecz o ogolnych zasadach komunikacji
miedzyludzkiej, o konwencji/zasadach/ustaleniach, dzieki ktorym obecnie
jak napisze:

> Wierne nasladowanie przez www

to wiesz, ze jest to cytat, bo ludzie sie umowili, ze tak beda oznaczone
cytaty w poczcie elektronicznej i Usenecie.
Tak samo w grafice (wystawienniczej, reklamowej, uzytkowej itp.)
istnieja pewne ogolne zasady, konwencje. Oczywiscie podlegaja one
modzie, trendom, ale ich podwaliny pozostaja niezmienne.
Uzywajac Twojej karety -- chodzi mniej wiecej o to, ze kola przy
karecie sa okragle, a nie kwadratowe. Oczywiscie w ramach wyrazenia
wlasnej osobowosci, wlasnego spojrzenia na swiat mozesz zrobic kola
kwadratowe. No i jak zapewne wiesz, artysci czesto lamia rozne
normy/konwencje, lecz oni robia to swiadomie. Aby lamac rozne zasady,
wskazane jest uprzednie ich poznanie...

> Laduje sie taka strona i musze odczekac do konca,
> bo zanim sie zaladuje, nie wiem dokad z niej moge pojsc

tez mnie wkurza, gdy na stronie startowej jest 598 odnosnikow oraz 342
obrazki.

over, uszanowanie gawiedzi

aby odpowiedziec na list prosze wyjac "BEZ_SPAMU" z mojego adresu

8. Data: 2001-03-23 08:56:00

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
biora
> sie za www, bo tu nie ich miejsce, no ale moze sa bezrobotni.

Juz sie poprawiam: chodzi dokladnie o ksiazke Davida Siegela "How to Build
Killer Websites". Zostala tez podobno przetlumaczona na polski.

Andrzej

Kamelia
Wymiary budki na szpaki?
wiśnia