Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate1.onet.pl!niusy.onet.pl
From: r...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: zmysł wzroku i problem marnowania pieniędzy
Date: Sun, 15 Mar 2009 11:22:20 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 61
Sender: k...@n...test.onet.pl
Message-ID: <5...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate1.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate1.test.onet.pl 1237112540 8880 213.180.130.17 (15 Mar 2009 10:22:20
GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 15 Mar 2009 10:22:20 +0000 (UTC)
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 77.222.255.30, 192.168.243.154
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 2.0.50727;
.NET CLR 3.0.04506.648; .NET CLR 3.5.21022; .NET CLR 1.1.4322)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:445598
Ukryj nagłówki
"Wzrok jest dla większości ludzi najsilniej rozwiniętym zmysłem,
dlatego powoduje większość przywiązań, co z kolei jest przyczyną
marnotrawstwa. Reklama - kampania perswazji - jest jednym z głównych środków,
dzięki któremu oczy zmuszają umysł do przywiązywania się do tego, co odbierają
jako atrakcyjne z wielkiej ilości prezentowanych nam dóbr. W gazetach i
magazynach, katalogacj i ulotkach wysyłanych pocztą, na plakatach reklamowych
wzdłuż autostrad i jeszcze bardziej przekonująco w telewizyjnych programach
komercyjnych producencji reklamują swoje towary przedstawiając ja tak
atrakcyjnie, że odbiorcy dają się przekonać o ich niezbędności i spieszą do
sklepów, by je nabyć bez względu na to, czy ich naprawdę potrzebują, czy nie.
Te komercyjne programy w dużym stopniu finansują programy poświęcone rozrywce
i innym tematom, nadzorując i trzymając w rękach władzę nad technikami
reklamy. Działa tu więc jeszcze dodatkowe źródło zniewolenia poza
atrakcyjnością prezentowanych towarów, a więc kontrolowanie i władza
producentów nad publicznością, ludźmi, którzy to oglądają i których zmuszają w
ten sposób do wydawania pieniędzy na ich produkty, często zupełnie
niepotrzebnie. Mogą to być atrakcyjne ubrania, piękna biżuteria, najnowsze
modele błyszczących samochodów, smakowicie wyglądającą żywność, kosmetyki
gwarantujące opóźnienie procesu starzenia się, sprzęt elektroniczny i mnóstwo
innych kuszących zmysły przedmiotów. Wykaz ich jest nieskończony i
zróżnicowany, by móc przyciągnąć ludzi wszelkiego pokroju.
W tej bezlitosnej kampanii nie oszczędza się nawet dzieci. Stały się
one najnowszym obiektem zainteresować speców od reklamy, którzy usilnie myślą
nad tym, jak najskuteczniej skusić je różnego rodzaju towarami i wyrobami.
Dzieci potem błagają, przymilają się, a nawet w niektórych przypadkach
terroryzują rodziców, by kupili im rzeczy, których nie potrzebują, a może
nawet wcale nie pragną posiadać. W ten sposób wywiera się na nie presję, gdyż
uważają, że ich znajomi, którzy też są ciągle bombardowani tymi samymi
reklamami, przekonają swoich rodziców, by im kupili reklamowane towary. Dzieci
zazwyczaj nie chcą być inne od sowich równieśników, nie chcą być odrzucone czy
w jakiś sposób gorsze, o czym specjaliści od reklamy bardzo dobrze wiedzą. I
tak dzieci bywają zaprogramowane od bardzo wczesnego wieku, by uważać, że
powinny mieć wszystko co tylko zobaczą. Ten zwyczaj bezustannego zaspokajania
wszelkich zachcianek często trwa aż do wieku dorosłego, kiedy trudniej jest go
wykorzenić. Lecz reklama, mimo że ma bardzo wielką moc przekonywania, nie jest
jedynym sposobem, dzięki któremu oczy mogą przekonać umysł, by pragnął tego,
co one postrzegająć. Domy towarowe, supermarkety, a także małe sklepy są
następnym źródłem wabiącym ludzi do wydawania pieniędzy bez potrzeby. Nasz
wzrok oślepiają ogromne wystawy towarów ułożonych tak artystycznie, by
przyciągały uwagę. Sposób, w jaki są przedstawione oraz wielki wybór wprawia
konsumenta w jeszcze większe zakłopotanie, prawie go hipnotyzując. Mnóstwo
towarów eksponuje sią na wystawach jedynie po to, by skłaniać ludzi do
kupowania, obojętnie czy ich porzebują i czy się im podobają, czy też nie.
Wyprzedaże są czymś w rodzaju hazardu dla tych ludzi, dla którcyh kupowanie
stało się już nałogiem, ponieważ oferują dodatkową atrakcję w postaci
możliwości zakupu towarów po niższej cenie. Smutne jest to, że ludzie ulegają
pokusie tej wabiącej przynęty wierząc, iż oszczędzą sumę pieniędzy, o którą
obniżona jest cena towaru. Ale nie zwracają uwagi na fakt, że zamiast
oszczędzić - stracą, jeśli towar okazę się bezużyteczny. Poza tym jesteśmy
dosłownie zalewani obrazami - zarówno przyjemnymi, jak i tymi mniej
przyjemnymi - za każdym razem, gdy wychodzimy na ulicę, jedziemy samochodem
autostradą, idziemy do supermarkety czy sklepu, będąc w pracy, gdy odwiedzamy
przyjacół, wyjażdżamy za miasto, czy wtedy, gdy wykonujemy jakiekolwiek
czynności związane z naszymi codziennymi obowiązkami. We wszystkich tych
sytuacjach postrzegamy mnóstwo rzeczy, na które przyjemnie jest popatrzeć i
dlatego mogą stać się dla nas przedmiotem pożądania."
("Jak poskromić małpi umysł", Phyllis Krystal)
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
|