zrenice

1. Data: 2008-07-01 19:35:56

Temat: zrenice
Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

zastanawia mnie dlaczego zrenice nie pracuja niezaleznie?
gdzie jest 'sumator' jaskrawosci ktory steruje zrenicami
i czemu pomimo tego iz np. patrze jednym okiem na przedmiot, a drugie mam
zasloniete przeslona ktora moge oswietlac lub zaczerniac to zrenica oka
ktore patrzy na przedmiot zmienia rozmiar, ale ja nadal widze przedmiot w
tej samej jaskrawosci?

moze ktos zna jakas literature/stronki w tym temacie?

2. Data: 2008-07-02 13:41:36

Temat: Re: zrenice
Od: Jarosław Grzyb <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Curious Gluszenia Slawinski" <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>
wrote in message news:g4e1ch$5rr$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
> tej samej jaskrawosci?
>
> moze ktos zna jakas literature/stronki w tym temacie?

Nie zawsze pracują zależnie - istnieje wiele chorób w których te działanie
jest zaburzone. Książki?

Najpierw : Fizjologia Człowieka w Zarysie, Traczyk
Później : Patofizjologia, Guzek (ort-??)

--
Jarosław Grzyb <g...@o...pl> http://octopian.na11.pl
Blog : http://user-maat-re.blogspot.com/

3. Data: 2008-07-03 04:02:02

Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jarosław Grzyb wrote:

> Nie zawsze pracują zależnie - istnieje wiele chorób w których te działanie
> jest zaburzone. Książki?

tak, o chorobach wiem, ale to stan patologii i nie 'uwalnia' zrenic, a
jedynie powoduje zaburzenia przewodnictwa impulsow do i z ich miesni
(czyli jedna zrenica moze byc wieksza, druga mniejsza, ale nie zaczna
pracowac 'niezaleznie')

> Najpierw : Fizjologia Człowieka w Zarysie, Traczyk
> Później : Patofizjologia, Guzek (ort-??)

serdecznie dziekuje za wskazowki

4. Data: 2008-07-03 10:05:43

Od: Jarosław Grzyb <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

wrote in message news:g4hjdn$n3g$2@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
> jedynie powoduje zaburzenia przewodnictwa impulsow do i z ich miesni
> (czyli jedna zrenica moze byc wieksza, druga mniejsza, ale nie zaczna

No faktycznie, o pracy niezależnie nie miałem okazji jeszcze czytać, w sumie
nerw okoruchowy jest nerwem parzystym - trzeba spytać dobrego anatoma żeby
wytłumaczył jak to dokładnie działa.

Pozdrawiam i gratuluję dociekliwości

5. Data: 2008-07-03 18:53:40

Od: kffiatek <k...@s...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:
> zastanawia mnie dlaczego zrenice nie pracuja niezaleznie?
> gdzie jest 'sumator' jaskrawosci ktory steruje zrenicami

Włókna nerwowe odśrodkowe tego odruchu są częściowo skrzyżowane jeszcze
przed nerwem okoruchowym, który przewodzi impulsy do mięśnia rozwieracza
źrenicy. Impuls mający początek w siatkówce jednego oka biegnie do obu
jąder nerwu okoruchowego i dlatego świecenie w jedno oko powoduje
zwężenie źrenic obu.

> [...]
> zasloniete przeslona ktora moge oswietlac lub zaczerniac to zrenica oka
> ktore patrzy na przedmiot zmienia rozmiar, ale ja nadal widze przedmiot w

"Widzenie", o którym myślisz jest bardzo złożonym procesem odbywającym
się w korze potylicznej. Oprócz szerokości źrenicy, na jasność widzenia
w obrębie receptora ma także znaczenie adaptacja siatkówki do natężenia
światła. Jednak największą w tym przypadku rolę ma ośrodek wzrokowy kory
mózgowej.
Przykład może nie do końca odpowiada Twojemu założeniu badawczemu,
jednak jest chyba bardziej przejrzysty:
Patrząc na białą kartkę z czarną literą dokładnie wiesz, co jest bielą,
a co czernią bez względu na natężenie światła (oczywiście w zakresie, w
którym to widać). Zwróć uwagę na to, że kiedy kartka jest dobrze
oświetlona, czarna litera jest w rzeczywistości jaśniejsza niż biel
kartki oglądanej w słabym oświetleniu. Ten proces "obróbki" obrazu
bierze swój początek już w obrębie siatkówki.
Układ ten działa nawet po porażeniu atropiną włókien parasympatycznych
zaopatrujących mięsień zwieracz źrenicy.

> moze ktos zna jakas literature/stronki w tym temacie?

Również polecam "Fizjologię człowieka" Traczyka, jednak "zarys" choć
jest bardziej przystępny, może nie odpowiedzieć na Twoje pytania.

Kffiatek

Oczyszczenie - ukladu pokarmowego.
palenie bierne
Ciekawa sprawa z nadcisnieniem