Awantura w domu czyli kolejność dań na Wigili

1. Data: 2004-12-02 07:41:19

Temat: Re: Awantura w domu czyli kolejność dań na Wigili
Od: aniai <aniai@go2_usun_to.pl> szukaj wiadomości tego autora

mojra napisał(a):
Ciast nie ma, poniewaz
> Wigilia to ciagle post.

Bo w Wigilię to się postne ciasta je :) Bez tłustych, maślanych i
alkoholizowanych mas, śmietan wszelakich itp.:) A potrawy to trzeba
umieć liczyc żeby było 12 i przy okazji na tyle mało żeby się nie
zarobić na śmierć i nie pęknąć ;)

pozdrawiam

Ania I.

1. Data: 2004-12-02 07:48:56

Od: aniai <aniai@go2_usun_to.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojti napisał(a):
Pytanie jest takie:
> walczyć o zmianę kolejności czy pogodzić się z tą kolejnością dań? Problem
> jest b. duży, bo może dojść nawet do awantury rodzinnej, łącznie z
> tłuczeniem zastawy stołowej lub spędzeniu świąt w Mc Donaldzie :-/

Hej!
Nie walcz o nic, bo z tradycją nie wygrasz. Sama jestem w podobnej
sytuacji- tyle że u mnie się ścierają 2 różne tradycje- moja (kresowa) i
TŻ (śląska), co oznacza zupełnie inaczej zastawiony stół. Poszliśmy na
kompromis- zależnie od tego u czyich rodziców akurat wigilię spędzamy
jemy bez marudzenia co jest. Ja sobie tylko kutię zawsze robię robię, a
TŻ makówki. A co do kolejności- tak jak już ktoś napisał- wygodniej jest
osobie podającej dać to co ciepłe a potem usiąść i cieszyć się kolacją
razem ze wszystkimi. Pomyśl o tym.

> Pozdrawiam
> Kucharz Amator
> Wojti

pozdrawiam
Ania I. - własnie próbuję mój pierwszy w życiu smalec- pycha wyszedł :)

1. Data: 2004-12-02 08:16:03

Od: "A.L." <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jini wrote:

> i tu się trochę mylisz - post jest tylko pasterki...
> a post dotyczy niejedzenia mięsa zdajsie...

Nie bardzo rozumiem, co chcialas powiedziec... odnosnie tej pasterki.

W ubieglym roku kosciol katolicki zniosl nakaz postu w Wigilie, wiec mozna
spokojnie jesc mieso, jesli oczywiscie ktos ma na to ochote... W wielu
rodzinach pewnie nic to zarzadzenie nie zmieni, tym bardziej, ze kosciol
sugeruje tradycyjne powstrzymanie sie od spozywania miesa.
Ania
Moje aukcje: http://tinyurl.com/4t9sc

1. Data: 2004-12-02 09:10:25

Od: mojra <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jini wrote:

> i tu się trochę mylisz - post jest tylko pasterki...
> a post dotyczy niejedzenia mięsa zdajsie...
>
> jini.

No wiec sie nie myle, Pasterka jest przeciez o polnocy, a o polnocy to
chyba juz dawno po wigilijnej kolacji? U nas przynajmniej - tak. Oraz w
Wigilię obowiazuje scisly post, oczywiscie do wieczora, gdy zasiada sie
do kolacji, ale poniewaz moja rodzina do nadbuzanscy tradycjonalisci,
ciast w Wigilie u nas nie ma.

--
mojra

I hit the door, all the dudes hit the floor.

1. Data: 2004-12-02 10:58:54

Od: "Iwona W." <iwo_nka(NOSPAM)@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojti" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Wigilia będzie u nas i będzie tylko rodzina od strony narzeczonej. W
zeszłym
> roku przygotowałem parę fajnych dań właśnie jako przystawki, ale każdy
> zaczął od tego barszczu i karpia.Nikt później nie spojrzał na moje
misternie
> przyrządzone przystawki, bo każdy był tak ufetowany. Pytanie jest takie:
> walczyć o zmianę kolejności czy pogodzić się z tą kolejnością dań? Problem
> jest b. duży, bo może dojść nawet do awantury rodzinnej, łącznie z
> tłuczeniem zastawy stołowej lub spędzeniu świąt w Mc Donaldzie :-/

Podawanie cieplych dan na poczatek moze byc spowodowane troska o gospodynie,
gdyz wedlug tradycji z mojego domu w trakcie wieczerzy wygilijnej od stolu
moze wstac jedynie gospodyni. Reszta siedzi az kolacja sie nie zakonczy.
Wyobraz sobie jak gospodyni po zjedzeniu przystawek donosi nakrycia do dan
cieplych i te dania. A to wszystko po dniu spedzonym na stojaco w oparach
kuchennych.
Miej nad nia litosc ;-)

Wesolych Swiat
Iwona

1. Data: 2004-12-02 17:58:00

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik T0SIA, sącząc kawkę, wyklepał:

> no nieee...;-)
> nikt nie jest w stanie wszystkiego wszamac ;-) to oczywiste
> polowa z naszej rodzinki nie cierpi rybek wiec szykujemy inne dania
> powiedzmy 5 roznych, druga polowa rodzinki wcina ryby az sie uszy trzesa
> wiec sa rybki na rozne sposoby powiedzmy na 5, do tego barszczyk pierogi,
> paszteciki z kapusta i grzybkami itp i juz jest 13 ;-)... a ponad to
> ilosci sa takie w sam raz :-) ze nikt nie peknie :-)

Acha, a ile czasu zajmuje przygotowanie tego wszystkiego? I jak to zrobić,
żeby, skoro się pracuje zwykle do 19 a w wigilię do 15, nie gonić na gwałtu
rety, zrobić zakupy, nie urobić się po pachy i nie stać nerwowo w garach?
Ja się nie wyrobię, będzie mniej z przymusu :) Wolę na spokojnie i trochę
leniuchując :)

Krusz.

--
Kruszyna
#GG 3084947

1. Data: 2004-12-02 18:17:53

Od: "T0SIA" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kruszyzna" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Ja się nie wyrobię, będzie mniej z przymusu :) Wolę na spokojnie i trochę

sa trzy wyjscia:
1) bierzesz urlop ;-)
2) zaczynasz ciut wczesniej szykowanie
3) korzystasz z pomocy bliskich ;-)

--
Pozdrawiam - T0SIA
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2004-12-02 18:23:49

Od: "walkie!" <w...@w...wroclaw.net.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wojti napisał:

> [...]
> jest b. duży, bo może dojść nawet do awantury rodzinnej, łącznie z
> tłuczeniem zastawy stołowej lub spędzeniu świąt w Mc Donaldzie :-/

Pierwszy raz spotykam sie z przystawkami na Wigilii.
U nas kolację zaczyna się od podzielenia opłatkiem. Praktycznie
wszystkie dania, które spożywamy są na ciepło. A na stole zazwyczaj jest:
1. Barszcz czerwony
2. Uszka z grzybami do barszczu
3. Kapusta z grzybami
4. Kapusta z grochem
5. Smażona ryba (łosoś)
6. Duszona ryba - pstrąg
7. Ziemniaki do ryby (to dla mnie bo zwykle połykam ości i jak upcham
ziemniaki to jakoś to przełazi ;) )
8. Fasola Jaś do barszczu i kompotu
9. Kompot z suszonych śliwek
10. Śledzie z orzechami - o! to jest na zimno!
11. Piernik
12. Sernik

A teraz w tym roku będą łączone Wigilie i dojdzie jeszcze
1. Karp w galarecie
2. Racuchy drożdżowe (?!)
3. Pierogi z grzybami
4. Pierogi z kapustą i grzybami
5. Kutia
6. Makiełki
7. Zupa grzybowa

Wiec bardzo dużo tego - w tym roku Wigilie spędzę u teściów. Mamy
zrobić taką lączoną Wigilię ponieważ będzie jeszcze mój tato. Cała fura
żarcia ale na szczęście ja muszę zrobić tylko kapusty, kompot, ugotować
jaśka i zrobić śledzie z orzechami :)

--
* Justyna - walkie!
* http://walkie.cegla.art.pl & http://shanties.art.pl

1. Data: 2004-12-02 19:01:22

Od: Sławek SWP <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W: news:conmam$a0$1@opal.icpnet.pl
Od: T0SIA <t...@p...onet.pl>
Było:
> sa trzy wyjscia:
> 1) bierzesz urlop ;-)
> 2) zaczynasz ciut wczesniej szykowanie
> 3) korzystasz z pomocy bliskich ;-)

Pamiętam z dzieciństwa, że największa frajda była jak się ciotki i wujkowie
zjechali rano w wigilię i praca szła na kilkanaście rąk.
Dzieci czyli między innymi ja, też miały mnóstwo obowiązków, to i nie było
kłopotów z przynudzaczami.
Każdy facet i babka ;-) mieli coś do roboty od przekroczenia progu. Czyli
święto się zaczynało już od powitań a nie od zasiadania przy stole ... no bo
ta robota to było coś podniosłego samo w sobie !
Faceci tradycjnie byli od prac fizycznych czyli ugniatanie ciasta
drożdżowego, łupanie orzechów, mielenia i kręcenia maku z dodatkami,
ubijanie piany z cukrem. Ciotki dorabiały swoje przywiezione specjalności w
kuchni i w pokoju. Całość trzeba było piec, gotować, układać, ozdabiać i ...
No a w międzyczasie wszyscy nadrabiali zaległości w plotkowaniu ;-)

http://evil.pl/pip/index.html

Kitchen Aid - pytanie do Magdy Basset
surowa ryba - co zamiast lososia
Okap + mikrofala