Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Bulwersująca sprawa? Bulwersująca sprawa?

Grupy

Szukaj w grupach

 

Bulwersująca sprawa?

następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsgate
.onet.pl!niusy.onet.pl
From: "Kuba K." <k...@b...pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Bulwersująca sprawa?
Date: 24 Aug 2004 22:38:37 +0200
Organization: Onet.pl SA
Lines: 130
Sender: k...@n...test.onet.pl
Message-ID: <3...@n...onet.pl>
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Mime-Version: 1.0
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 80.55.139.139, 192.168.243.49
X-User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; PL; rv:1.5) Gecko/20031007
Firebird/0.7
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:20537
Ukryj nagłówki

Witam,

Po przejrzeniu układu okresowego w serwisie Eduseek postanowiłem wystosować
takowy email: (Zaznaczam, że nie jestem nauczycielem :) tylko chemikiem)

UOP Błędy:
Wodór
Wodór, a szczególnie wodór in statu nascendi jest bardzo reaktywny chemicznie -
nawet w temperaturze pokojowej! (Patrz np. redukcja jonów oksowanadowych do
wanadylowych aktywnym wodorem) Tworzy z O2 wodę nie tylko po zainicjowaniu
temperaturą czy iskrą, ale także po wprowadzeniu katalizatora (Pt) w temp.
pokojowej.
Lit
Związki litu nie są trucizną nawet w dużych ilościach - dawka LD50 525 mg/l (dla
LiCl) powoduje senność i zaburzenia widzenia.
Sód
Powierzchnia metalicznego sodu nie wykazuje luminescencji. Nie nadżera szkła ani
porcelany.
Magnez
Magnez wchodzi w reakcję z wodą (z chłodną reaguje spokojnie, z gorącą bardzo
gwałtownie!) Niep okrywa się warstwą Mg(OH)2 na powietrzu, do tego potrzebna
jest temperatura rzędu 200-500 oC. Reaguje z zasadami w temp. ok. 400-500 oC.
Stront
Sole strontu nie są toksyczne.
Skand
Absurdem jest, iż skand metaliczny reaguje z wodą! Chyba autorzy i eksperci
tworzący ten układ okresowy nigdy nie widzieli metalicznego skandu na własne oczy!
Tytan
Tytan WOGÓLE nie reaguje z H2O ani parą wodną, a aby pokrył się tlenkiem
potrzebna jest temperatura rzędu 1000oC! Nie reaguje z H2SO4 w temperaturze
pokojowej, dopiero w temp. pow. 200 oC reaguje bardzo powoli.
Cyrkon
Nie pasywuje się w temperaturze pokojowej i w żadnej temperaturze NIE reaguje z
H2O ani z parą wodną!
Wanad
Nie reaguje z parą wodną.
Chrom
Związki chromu(III) są BARDZIEJ toksyczne niż zw. chromu (VI), lecz gorzej
rozpuszczalne - dlatego trudniej nimi się zatruć. Chrom(6+) w organiźmie
przechodzi do chromu(3+), który dopiero powoduje zatrucie.
Żelazo
NIE reaguje z H2 i N2!
Ponadto należy ustalić "poziom" stwierdzenia "jest dosyć reaktywny w temp.
pokojowej" gdyż użycie takiego określenia dla Fe i np. Na nie wskazuje na duże
różnice w reaktywności pierwiastków.
Ruten:
Reaguje z tlenem w temp. ok. 500oC - należałoby dodać, jak wysoka jest temp.
"Czerwonego żaru" - jeśli niższa niż 500 oC - w takich warunkach Ru żeczywiście
nie reaguje z tlenem.
Jego stopy nie są używane w produkcji stalówek.
Osm:
Należałoby wspomnieć o bardzo silnie toksycznych właściwościach tlenku osmu(8+),
ponadto podać jego główne zastosowanie - jako utleniacz w chemii organicznej.
Osm w stanie metalicznym posiada specyficzny, nieprzyjemny zapach zbliżony do
chloru ze wzlędu na niewielkie dowmieszki OsO4 w met. Os.
Nikiel:
NIkiel nie reaguje z wodorem, a warstwą tlenku pokrywa się dopiero w temp. pow.
1000 oC
Platyna
Pt reaguje jedynie z Cl2, F2, HF, H2SO4, NaOH w temp. powyżej 1000 oC
Miedź:
CuO nie jest amfoteryczny
Srebro:
W procesie technologicznym na urobek (w skład którego wchodzi srebro) działa się
KCN a nie NaCN!
Cyjanek srebra-potasu wchodzi w reakcję z met. cynkiem, dając srebro metaliczne,
cyjanek potasu i słabo rozp. cyjanek cynku a nie związek kompleksowy.
Złoto:
Coś takiego jak tlenek złota nie istnieje! Złoto nie tworzy tlenków. Jedynie
dobrze poznane związki złota to AuCl3, HAuCl4 i jego sole, KAu(CN)2 i purpura
Kazjusza.
Kadm:
Bardzo chciałbym zobaczyć, jak kadm pali się w powietrzu! Dopiero w temp.
powyżej 500oC tworzy tlenek kadmu.
Rtęć:
Z chlorem reaguje dopiero w wysokich temperaturach. NIGDY nie należy odkurzać
rozlanej rtęci, gdyż to powoduje jej rozrzucenie w całym pomieszczeniu.
POsypywanie siarką jest także czynnością iście magiczną - bez bezpośredniego
kontaktu nie utworzy się HgS - w przypadku rozlania rtęci należy użyć waty
cynkowej, aby zebrać rtęć. MIejsca rozlania posypać proszkiem cynkowym i
zaciągnąc lakierem.
Gal:
Gal nie występuje w cząsteczkach dwuatomowych, a jego sole nie są
silnymi truciznami. Nie zwilża szkła.
Cyna:
Cyna reaguje z HCl, dając SnCl4, któey rozpada się (SnCl4 -> SnCl2 + Cl2).
Związki cyny nie są trujące.
Fosfor:
Tylko fosfor biały jest na tyle reaktywny, aby spalić się w powietrzu do P4O10 -
pozostałe alotropy łączą się z tlenem w dużo wyższej temperaturze.
Antymon:
Związki Sb nie są truciznami, jedynie masło antymonowe wykazuje właściwości żrące.
Fluor:
Fluor nie może być używany do fluorowania zw. organicznych, gdyż większość z
nich ulega zniszczeniu w reakcji z fluorem. Jony F- są toksyczne dla naszego
organizmu, jedynie niewielka ilość fluorków niezbędna jest do tworzenia szkliwa
zębów.
Brom:
W farmacji zastosowanie mają bromki - brom ze względu na wysoką toksyczność nie
mógłby być podawany jako lekarstwo. Brom uzyskuje się podczas destylacji a
następnie elektrolizy wody morskiej.


Wiele danych o pierwiastkach (np.Cr, Co) zawiera informacje o tym, że
pierwiastki te reagują z H2O - co jest oczywistą bzudrą - proszę zweryfikować
tablicę także pod tym kątem; także informacje, iż "właściwości biologiczne
pierwiastka nie są znane" w większości przypadków są nieprawdziwe - proszę to
zweryfikować i uzupełnić np. wg kart charakterystyk (POCh, Sigma-Aldrich, Merck).
Moja opinia na temat Układu Okresowego:
Zapoznałem się z większą częścią UOP (w opisie błędów pominąłem pierwiastki
promieniotwórcze, lantanowce i aktynowce) i stwierdzam, iż zamiast być on
przydatnym w nauce - powoduje, iż w głowach uczniów znajdują się informacje
nieprawdziwe, niepełne a niekiedy wręcz bzdurne i absurdalne. Proponuję dokładną
weryfikację układu. Ponadto osobiście wątpię w wykształcenie oraz umiejętności
zarówno autora jak i Waszego (jak to określacie) wspaniałego eksperta. Nie do
uwieżenia jest, że tak podstawowe błędy mógł popełnić jakikolwiek WYKSZTAŁCONY
chemik. Jestem zbulwersowany, że rzesza nauczycieli pracujących dla naszej
młodzierzy pozwala, by dzieci uczyły się z TAKIEGO czegoś, bo układem okresowym
tego na pewno się nazwać nie da.

Co Państwo sądzą o tej sprawie ? Prosze o opinie nauczycieli.

Pozdrawiam, Kuba

PS. Przepraszam za ewentualne podwójne wysłanie tej wiadomości - mam problemy z
czytnikiem niusów. W razie, gdyby pojawiły się 2 wiadomości - proszę o
zignorowanie jednej z nich

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
23.02 tjanusz
23.02 Jacek Skowroński
September the 10-th. International Silver Cleaning Day
Blog edukacyjny
Nowa przeredagowana i uzupełniona wersja monografii "Sztuka Edukacji"
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Sztuka Edukacji - wersja ostateczna!!!
Uploads - What is wrong with Easynews
Nowa wersja "Sztuki Edukacji" z inżynierskimi programami nauczania.
Nowa wersja Sztuki Edukacji - z przykładowymi programami nauczania
Nowa wersja Sztuki Edukacji
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych
Nowa erea w dziejach ludzkości: "Umysł w centrum zainteresowania"
Propozycja reformy edukacji
Religia i etyka w szkole.
Re: Crownsville MILF Jennifer Lynn Racey Decker Waiting for your Penis Ejaculate
opiekun medyczny
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Senet parts 1-3
Senet parts 1-3
Chess
Chess
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6