CT ?

1. Data: 2003-09-16 16:10:08

Temat: CT ?
Od: "Marek" <m...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ojciec koleżanki przez kilka dni miał kłopoty ze słuchem, wczoraj obudził
się z całkowitą utrata słuchu + wymioty. Trafił na neurologię, po wstępnych
badaniach lekarz orzekł, że może być jakiś wylew. Czy nie powinni wykonać CT
? Jak się postępuje rutynowo w takich sytuacjach, przy założeniu że CT jest
sprawny i nie ma do niego kolejki ? /tu akurat jest różnie ze sprawnością
aparatu, ale po 15 można badanie wykonać za 300 zł./ Wiem też, że nie jest
to badanie całkowicie obojętne dla organizmu. Dlaczego pytam ? Ano dla
spokoju sumienia, bo znam nast. historie:
Lata 80. Mąż sąsiadki nagle zaczął tracić świadomość. W ciągu kilku godzin
"urwał mu się film". Wylądował na klinice. Przyjmowała go młoda lekarka.
Rozmowa z córką pacjenta:
- Może CT?
- Nie ma potrzeby, Pani ojciec jest stary, to miażdzyca.
- Proszę Pani, tak nagle i z taką dynamiką? Nie jestem lekarką, ale wydaje
mi się że taka nagła utrata śiadomości może świadczyć o różnych rzeczach....

Po dłuższej rozmowie w cztery oczy i _dużej_ sile przekonywania wykonano
CT. Okazało się, że sąsiad miał krwiaka. Zoperowano go, i jeszcze długo
żył.... Młoda lekarka się po prostu pomyliła. Mylić się jest rzeczą ludzką i
naturalną- miała prawo /kto z nie- lekarzy się w swoich decyzjach zawodowych
nie myli ?/. Ale czy tu czegoś nie przespano ? Tym bardziej, że doświadczony
ordynator na urlopie i może młodzi lekarze boją sie podejmować decyzje ?
Marek

2. Data: 2003-09-17 07:25:03

Temat: Re: CT ?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 16 Sep 2003 18:10:08 +0200, Marek wrote:

> [...]
> badaniach lekarz orzekł, że może być jakiś wylew. Czy nie powinni wykonać CT
[...]

Bez zbadania pacjenta nikt się nie wypowie co do zasadności stosowanej
diagnostyki i leczenia, choć na podstawie takiego wywiadu prawdopodobnie
najpierw skierował bym chorego na konsultację laryngologiczną, a jeśli
laryngolog nie miał by punktu uchwytu - pewnie wykonał bym badanie
obrazowe. Nie widziałem pacjenta. Nie wiem.
A przyczyn, dla których nie wykonano TK od razu może być wiele - choćby
i chęć wykonania innego badania obrazowego.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na onet pl)

rzekoma niedoczynnosc przytarczyc
Jak to jest z tą szczepionką ? [grypa]