Chleb

1. Data: 2002-12-04 11:46:22

Temat: Chleb
Od: p...@i...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Potrzebny mi jest tradycyjny przepis na wypiek normalnego chleba (razowego,
pszennego).

Pirx

1. Data: 2002-12-04 12:09:32

Temat: Re: Chleb
Od: "Marek Lang" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
>
> Potrzebny mi jest tradycyjny przepis na wypiek normalnego chleba
(razowego,
> pszennego).

Czesc, sprobuj tak (podawalem juz kiedys ten przepis na grupe):
575 g maki pszennej 500
100 g maki pszennej razowej
425 g zimnej wody
poltora lyzeczki soli
15 g drozdzy (1/6 kostki 10 dag)

Make wsym do naczynia o okraglym dnie. Drozdze wymieszaj dokladnie w zimnej
wodzie (6 lyzek) dodaj maki tak aby byly konsystencji smietany. Wlej to w
zaglebienie w mace, przysyp troche, zeby powstal kozuch. Kiedy urosnie (15 -
20 min) dodaj sol wymieszaj dokladnie i wyrabiaj na blacie 10 - 15 minut. Na
poczatku ciasto bedzie sie wydawalo kleiste, ale w miare wyrabiania zrobi
sie ok (nie bedzie przylepiacsie do blatu i dloni).
Wyzej wymienione naczynie wysmaruj maslem, wrzuc ciasto, wyjmij i wrzuc
jeszcze raz do gory nogami, tak, aby cale bylo pokryte maselkiem. Zostaw do
wrosniecia w temp. pokojowej na okolo 2 godzin. Ciasto przez ten czas podwoi
objetosc. Odpowiedni czas poznasz po tym, ze jak zrobisz palem dolek to nie
zasklepi sie on.
Po tym pierwszym wyrosnieciu, ciasto trzeba "przebic" piescia - udezyc tak,
aby "bombelki" ulecialy... Wyrobic jeszcze raz chwilke i wrzucic do foremki
(takiej aby zajmowalo jej polowe). Odczekac az ciasto podwoi objetosc (w
temp. pokojowej) okolo 1 godz.
Nastepnie natnij ciasto ostrym nozem i wloz do piekarnika okolo 230 stopni
na 15 minut, po tym czasie przykrec do 200 stopni i piecz przez 40 min.
Poniewaz takie ciasto jest dosc wysokie, pierwsze 15 minut pieke na 3 (od
dolu) poziomie) nastepnie przekladam na 2.
Upieczony chleb poznasz po tym, ze opukiwany wydaje gluchy odglos.
Powodzenia i smacznego.

1. Data: 2002-12-04 12:48:42

Od: "Pirx2000" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki serdeczne za przepis - spróbuję na pewno.
Jestem jednak ciekawy czy ktoś może próbował wypieku chleba ze specjalnym
zaczynem (bez drożdży - moja babcia tak robiła)

Pirx

1. Data: 2002-12-05 18:59:57

Temat: Chleb na zakwasie [P Magdy Bassett]
Od: "syso" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pirx2000" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> Jestem jednak ciekawy czy ktoś może próbował wypieku chleba ze specjalnym
> zaczynem (bez drożdży - moja babcia tak robiła)

Ja bardzo czesto pieke ten chleb albo jego wariacje z roznymi rodzajami
maki. Przepis Magdy Bassett - chleb na zakwasie jest pyszny, jak to dawniej
bywalo.
:-)
*************************
Prawdziwy chleb jest na zakwasie. Jezeli chcesz sie pobawic, to zrob swój
zakwas:
Prosty zakwas
W duzym sloiku wymieszac dokladnie 2 szklanki cieplej wody, 50 gr swiezych
drozdzy, 1 lyzke cukru, 1 szklanke maki. Przykryc gaza, albo sciereczka i
zostawic w temperaturze pokojowej. Od czasu do czasu pomieszac, zeby nie
kipialo, jak drozdze beda rosly. Po 6-8 godzinach powinno sie uspokoic.
Zamieszac dobrze i odstawic na 2-3 dni w temperaturze pokojowej (czy
kuchennej
:). Po 3 dniach odlac 1 szklanke zakwasu na chleb, dodac 1/2 szklanki
cieplej
wody i 1/2 szklanki maki. Gdy zabulgoce, odstawic do lodowki (przykryc). W
lodowce zakwas moze zyc sto lat, jezeli jest karmiony co dwa tygodnie
(najlepiej co tydzien). Karmi sie zakwas przez ujmowanie czesci i dodawanie
maki i wody (pol na pol) w takiej samej ilosci, jaka sie ujelo. Jesli zakwas
nabierze rozowego koloru, nalezy go wyrzucic. Aby nadac zakwasowi mocniejszy
charakter, mozna do niego dodac kawalki wyrosnietego, nie-upieczonego ciasta
chlebowego, ktore postalo dzien w pokojowej temperaturze. Do zakwasu nie
nalezy
dodawac soli, ani kawalkow ciasta chlebowego, ktore bylo solone.

Chleb na zakwasie
1 szklanka zakwasu
1/2 szklanki bardzo cieplej wody
1 szklanka maki wysoko glutenowej
1/4 szklanki maki żytniej, ciemnej
1 szklanka maki pszennej (albo dwie - ile wejdzie, żeby chleb nie był lepki)
1 lyzeczka soli
1 lyzeczka kminku

Zakwas doprowadzic do temperatury pokojowej. W misce wymieszac wode z sola,
dodac zytnia make, wymieszac, dodac zakwas, wymieszac, dodac pozostale
skladniki i wyrobic ciasto miekkie, ale nie lepiace sie. Regulowac lepkosc
ciasta przez dodawanie pszennej maki. Gdy gladkie, i elastyczne, uformowac w
bochenek, obtoczyc w mace, naciac w poprzek ostrym nozem, przykryc sucha
sciereczka, i odstawic w cieple miejsce na 6 godzin (ja wlaczam swiatlo w
wylaczonym piecu i to daje mi wystarczajaca temperature). Rozgrzac piec do
260C/500F. Tuz przed wlozeniem chleba do pieca wrzucic na dno pieca kilka
kostek lodu i szybkim ruchem wstawic chleb, zamknac piec. Ten topiacy sie
lod i
para z niego daja chleb bardziej sprezysty, gumiasty. Chleb piecze sie 18-20
min. 3-4 minuty przed ostatecznym wyjeciem umoczyc pedzel kuchenny lub
sciereczke w wodzie i opedzlowac caly bochenek woda. Da to chrupka skorke.
Zostawic w piecu na 3 minuty, wyjac, ostudzic na kratkach. Kroic zebatym
nozem.

Powodzenia
Magdalena

W zakwasie zawsze musza byc drozdze. Zakwas to zawiesina, w ktorej zyja
drozdze
w stanie spoczynku, zerujac na mace, ktora ten zakwas karmisz. Cukier sie
daje
tylko na poczatku, zeby dac kopa calemu procesowi.
Drozdze do zakwasu moga byc rowniez ze starego ciasta, z powietrza, z piwa,
winogron, albo z zywych drozdzy. Zakwas mozna nawet zrobic ze splesnialego
chleba, byle bylby on bez soli. W ten sposob uzyskuje sie inne odmiany
zakwasu
i inny smak chleba. Zaczynanie zakwasu od zywych drozdzy jest po prostu
najlatwiejszym sposobem dla poczatkujacych.
Magdalena

Chleb
Kuchnia
Program Kuchnia