Cicha bohaterka ogrodu

1. Data: 2019-04-15 16:43:14

Temat: Cicha bohaterka ogrodu
Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam troje zajadłych kopaczy na czterech łapach. Gdy tylko braknie
pańskiego oka w ogrodzie, to chodzą i wypatrują, gdzie by tu jeszcze
pokopać - "norę", albo miejsce do leżenia. Bo na trawniku też można
leżeć, ale wygrzebane w nim "gniazdo" jest fajniejsze. Na szczęście
nie kopią gdzie popadnie, ale mają swoje ulubione miejsca do kopania:
pod krzakami, pod drzewami, w punktach obserwacyjnych terenu. Z tego
powodu miejsca te już dawno są zabezpieczone kratkami ogrodowymi,
albo wyłożone otoczakami tam, gdzie i tak nic nie urośnie, ale do
kopania akuratne. No i dzisiaj patrzę a w takim kamienistym zakamarku -
bez słońca, bez wody, bez ziemi - wyrosła sobie jak gdyby nigdy nic
młodziutka, tytułowa cicha bohaterka ogrodu, czyli pokrzywa. A do
towarzystwa pojawił się także mlecz:
https://zapodaj.net/1afadab5349e2.jpg.html

Serce rośnie, gdy się widzi jak przyroda sobie radzi w ekstremalnych
warunkach, mając w zanadrzu cichą bohaterkę ogrodów. Jak mówi Pismo
(Mt 24, 2): ,,Lecz On rzekł do nich <<Widzicie to wszystko? Zaprawdę
powiadam wam, nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był
zwalony". Ale zostanie pokrzywa, zaprawdę powiadam Wam. ;)

2. Data: 2019-04-16 18:33:38

Temat: Re: Cicha bohaterka ogrodu
Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.04.2019 16:43, collie pisze:

> [...]
> bez słońca, bez wody, bez ziemi - wyrosła sobie jak gdyby nigdy nic
> młodziutka, tytułowa cicha bohaterka ogrodu, czyli pokrzywa. A do

A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

3. Data: 2019-04-16 19:52:53

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

collie pisze:

> A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
> https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

[...] ogrodnik ma nieco bzika na punkcie imion; kwiat bez
imienia jest, jakby to po platońsku wyrazić, kwiatem bez
idei metafizycznej, krótko mówiąc, nie istnieje w sposób
pełnowartościowy. Kwiat bezimienny jest chwastem; kwiat
z nazwą łacińską zyskuje jakby ostrogi fachowości. Jeśli
wyrośnie wam na zagonku pokrzywa, przyczepcie do niej etykietkę
z napisem "Urtica dioica" i zaczniecie ją szanować, co więcej
-- ziemię pod nią spulchnicie i zaprawicie chilijskim nawozem.

--
Jarek

4. Data: 2019-04-17 00:30:36

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 16.04.2019 18:33, collie pisze:

> A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
> https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

A chciałbym, żeby tam wyglądała tak: :)
https://zapodaj.net/deef3c1db7bd1.jpg.html

5. Data: 2019-04-17 10:49:46

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

collie pisze:

> A chciałbym, żeby tam wyglądała tak: :)
> https://zapodaj.net/deef3c1db7bd1.jpg.html

Najlepiej ją olać. Pokrzywa jest klasycznym przykładem rośliny
nitrofilnej. Rośnie tam, gdzie gleba zasobna w azot.

--
Jarek

6. Data: 2019-06-02 18:20:06

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 17.04.2019 00:30, collie pisze:

> [...]

A dzisiaj moja ulubienica wygląda tak :)
https://zapodaj.net/20a864f16f62d.jpg.html

Jak widać, radzi sobie wśród otoczaków doskonale, ale chodzę
teraz do niej od czasu do czasu z konewką. Bo to w sumie
pożyteczne i zdrowe ziele, o czym jest mnóstwo w internetach.
Oto wynalezione tam cztery dania Agaty Kornackiej:

Herbata z pokrzywy (napar z pokrzywy):
- ok. 7 liści świeżej pokrzywy zalej wrzątkiem, zaparzaj pod
przykryciem 5-10 minut, lub
- łyżeczkę suszonej pokrzywy zalej wrzątkiem , zaparzaj pod
przykryciem 5-10 minut

Koktajl ze świeżej pokrzywy:
- duża garść liści pokrzywy
- 1 jabłko
- pół cytryny
Pokrzywę przepłucz, z jabłka wykrój gniazdo nasienne i pokrój
na mniejsze kawałki, cytrynę obierz ze skórki. Wszystkie produkty
przełóż do blendera i blenduj do uzyskania gładkiego koktajlu.

Jajecznica/tofucznica:
- pół kostki tofu naturalnego
- łyżeczka płatków drożdżowych nieaktywnych
- szczypta czarnej soli
- garść liści młodej pokrzywy
- łyżka oliwy z oliwek
Oliwę rozgrzej na patelni. Dodaj wypłukane liście pokrzywy, duś na
oliwie przez 3 min.
Dodaj rozgniecione widelcem tofu, dolej łyżeczkę wody, dodaj płatki
drożdżowe i czarną sól. Smaż przez kolejne 3 min.

Sok z pokrzywy:
- ok. 10 garści liści pokrzywy
Liście pokrzywy opłucz, wrzuć do wyciskarki wolnoobrotowej.
Do otrzymanego soku dodaj pół szklanki wody.
Otrzymany sok możesz wypić, można nim również płukać gardło
lub przemywać skórę (sok pomaga przy skórze trądzikowej).

7. Data: 2019-06-03 19:09:29

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo to w sumie
> pożyteczne i zdrowe ziele, o czym jest mnóstwo w internetach.
> Oto wynalezione tam cztery dania Agaty Kornackiej

Prócz żarcia, to jeszcze boże krówki są pożytkiem płynącym
z pokrzywy w ogrodzie, gdyż te sympatyczne stworzonka uwielbiają
pokrzywę. A boże krówki (i ich larwy) to prawdziwy młot na mszyce
w naszym ogrodzie. Podobnie wygląda sprawa z motylami: gdzie
pokrzywa, tam motyle. Jeśli więc chcemy zaprosić do swego ogrodu
wiele pięknych i pożytecznych owadów, to należy w zakamarkach
ogrodu pozostawić kępy tego niby-chwastu, pokrzywy.

Choinka
Bocian. Nasz bocian
Zna sie ktos na hydroponice i podobnych metodach?
Topinambur
zrobienie warzywniaka