Co to za wierzba?

1. Data: 2007-07-20 12:43:17

Temat: Co to za wierzba?
Od: "Tomek" <t...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Witam szanowynych grupowiczów!
Znalazłem na allegro coś co mnie zaciekawiło i mam pytanie a właściwie
prośbę o zidentyfikowanie rośliny jaka została do tego wykorzystana? W
opisie napisane jest, że to wierzba, ale jaka już nie! Czy może jest to
wietrzba energetyczna? A przy okazji czy coś takiego może istnieć
funkcjonować w ogrodzie przez kilka lat czy trzeba co roku wykonać to na
nowo?

http://www.allegro.pl/item215774507_zywa_rosnaca_alt
anka_altana_plot_parawan_kosz.html

P.S. Z aukcją tą nie mam nic wspólnego a link zamieszczam tutaj tylko w
celach poglądowych!!!!

--
Tomasz Okoński
t...@o...eu

--
Tomasz Okoński
t...@o...eu

2. Data: 2007-07-20 20:28:44

Temat: Re: Co to za wierzba?
Od: "Zbigniew Mazur" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na wstępie: Michał M., nie czytaj tego wątku! ;-)

Tomek zapytał:

> Czy może jest to wietrzba energetyczna?

Tak. Myślę, że jest to tzw. wierzba energetyczna, czyli Salix viminalis -
wierzba wiciowa, witwa, konopianka. Gatunek lub któraś z licznych już teraz
odmian.

> A przy okazji czy coś takiego może istnieć
> funkcjonować w ogrodzie przez kilka lat czy trzeba co roku wykonać to na
> nowo?

Myślę, że celem takich zabaw z kształtowaniem żywej architektury drzewnej
jest właśnie tworzenie trwałych struktur, które z wiekiem nabierają wartości.
Tak jest też napisane w opisie książki "Naturbauten aus lebenden Gehölzen"
( w moim tłumaczeniu "Naturalne budowle z żyjących krzewów" )
http://www.horstweyrich.de/naturbauten.html
Jest na tej stronie sporo informacji z tego zakresu (po niemiecku).

BTW książka aktualnie dostępna na:
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3922201172/leb
ensqualitatun
jak również podobne w temacie:
"Das Weidenbaubuch. Die Kunst, lebende Bauwerke zu gestalten" von Marcel Kalberer
"Mit Weiden bauen" von Jon Warnes
"Lebende Weidengeflechte im Garten" von Vibe Gro
"Handbuch für NaturBauStellen." von Marcel Kalberer

Znaną żywą budowlą jest tzw. Wierzbowa Katedra (Weidendom) w Rostock.
Zbudowana w 2001 na Międzynarodową Wystawę Ogrodniczą (IGA),
która odbyła się w 2003 roku.
http://www.freistilmagie.net/weidendom.htm
http://www.weidendom.de/aktuelles
Na tej drugiej stronie jest informacja o wydarzeniach w niej w bieżącym sezonie.
Nigdzie nie mogę jednak znaleźć obrazka, jak wygląda aktualnie.
Google pokazują młodą konstrukcję:
http://42.pl/u/tdC
A może nie urosła więcej?
Był ktoś ostatnio w Rostock?

Ja próbowałem kiedyś przeplatanki z wierzby pogiętej pomarańczowej
( Salix `Erythroflexuosa`).
Nawet ładnie wyszło, ale stanowisko było zbyt zacienione i wiele pędów
zamarło. Pozostałe tworzą nieregularną kratownicę.

Z wierzbą wiciową nie mam najlepszych doświadczeń.
Próbowałem z niej zrobić "bocianie gniazdo" dla dzieci.
Na początek wyglądało nawet fajnie, ale potem nie udało mi się wyprowadzić
grubych gałęzi naokoło. Zawsze odmładzała się bliżej podstawy i zakręcone
pędy zamierały. Konstrukcja czeka na poprawkę.
Zrobiłem też z tej wierzby przestrzenną kulę.
Regularnie usuwam pędy wybijające bliżej podstawy,
żeby "siła" szła do końca pędów. Te końce w tym roku zostały
silnie zaatakowane przez mszyce i rdzę i efekt jest taki sobie.

Doskonale sprawdziły mi się zaplatanki z brzozy.
"Męczyłem" zwykłą brzozę, teraz zastosował bym raczej `Youngii`, żeby uniknąć
wybijania silnych pędów bliżej podstawy.
O brzozowej kuli na kręconym pniu pisałem już kiedyś:
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.r
ec.ogrody&aid=33504994
Zadowolony jestem z brzozowej altanki, gdzie w upały miło jest poleżeć na
hamaku. Przy czym w tym wypadku zrobiłem najpierw solidną konstrukcję
metalową, brzoza była okręcana. Pień wygląda jak biały wąż.

Pozdrawiam kombinatorsko, ;-)

Zbyszek

Co to jest?
Kosiarka do chaszczy, wysokiej trawy