Cognitive neuroscience: dzisiaj pojawiło się polskie wydanie "Mind Hacks"

1. Data: 2006-01-17 21:22:46

Temat: Cognitive neuroscience: dzisiaj pojawiło się polskie wydanie "Mind Hacks"
Od: "Marek Celiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aktualnie książka jest dostępna tutaj:
http://helion.pl/ksiazki/100taj.htm
Redaktorem polskiego wydania jest Marek Kasperski - jeden z
najbardziej znanych (oprócz Włodzisława Ducha) polskich kognitywistów.
Książka może wydawać się zbyt uproszczona profesjonalistom, ale jako
wstęp do neurokognitywistyki nadaje się w sam raz. Ponadto awiera
dużo odnośników do tutoriali i materiałów zamieszczonych w Internecie,
także takich, które można wykorzystać w badaniach nad percepcją (np.
plików .mp3 z rozdziłu o percepcji słuchowej, ilustrujące różne
zjawiska, można użyć w badaniu potencjałów wywołanych słuchowych),
przykładowo do pracy magisterskiej. Jej cennym atutem może wydawać się
neuroinformatyczne i w pewnym sensie "hakerskie" podejście do badań
nad mózgiem.

Z recenzji podanej na stronie:
------
Badania ludzkiego mózgu przeprowadzane przez ostatnich 20 lat
dowiodły, że porównywanie zasad jego funkcjonowania do działania
komputera jest dużym błędem. W wyniku tych badań dostrzeżono, jak
ogromną rolę w procesach myślowych odgrywają emocje. Sposób
przetwarzania informacji przez mózg to niezwykle skomplikowany proces,
którego nie da się porównać z jakimkolwiek procesem obliczeniowym
realizowanym przez komputer. Badaniami sposobu funkcjonowania
ludzkiego mózgu zajmuje się neuropsychologia kognitywna. Dzięki niej
możemy dowiedzieć się, w jaki sposób nasz mózg interpretuje sygnały
docierające do niego ze zmysłów, jak przyswaja wiedzę i jak
selekcjonuje informacje, które zapamiętujemy. Taka wiedza jest
przydatna nie tylko psychologom. Jeśli poznamy tajniki działania
umysłu, będziemy mogli projektować witryny WWW, które będą zapadać w
pamięć, aplikacje, których obsługa nie przysporzy problemu
użytkownikom, i reklamy, których treść będzie oddziaływać na właściwe
ośrodki mózgu.
Książka "100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu" to przegląd
wyników badań naukowców zajmujących się neuropsychologią kognitywną.
Przedstawia nie tylko sposób funkcjonowania ludzkiego mózgu, ale
również powiązania pomiędzy jego działaniem a naszymi zachowaniami.
Podpowiada metody rozwiązywania różnych problemów z wykorzystaniem
określonych właściwości naszego mózgu. Czytając tę książkę, dowiesz
się, jak działa mózg, w jaki sposób filtrujemy i przyswajamy
informacje oraz jak funkcjonuje nasza pamięć. Nauczysz się lepiej
wykorzystywać swoje możliwości intelektualne oraz uwzględniać zasady
funkcjonowania umysłu podczas projektowania aplikacji i witryn WWW,
pisania tekstów oraz rozmawiania z ludźmi.

Tematyka książki:

-Procesy zachodzące w mózgu
-Selekcjonowanie informacji odbieranych zmysłami
-Sposoby przyswajania wiedzy
-Sposoby badania ludzkiego mózgu
-Przetwarzanie informacji wzrokowych
-Koncentracja
-Procesy zachodzące w mózgu podczas słuchania i mówienia
-Łączenie informacji pochodzących z różnych źródeł
-Zapamiętywanie informacji i wyciąganie wniosków
------

Więcej informacji jest dostępnych w wortalu kognitywistyka.net
(http://www.kognitywistyka.net/a/glowna.htm) i na jego forum
(http://www.kognitywistyka.fora.pl/viewtopic.php?t=1
3 ).
Oryginalna wersja książki ma swoją stronę tutaj:
http://www.mindhacks.com/

PS. To nie reklama wydawnictwa. Po prostu redaktorem merytorycznym
tej książki był Marek Kasperski, którego lubię, cenię i trochę znam,
więc w ten sposób staram się mu trochę pomóc - i tak ma bardzo
ciężkie, zapracowane życie.

2. Data: 2006-01-17 21:30:02

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Celiński" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> <cut> Redaktorem polskiego wydania jest <cut>

kto z autorow lub redaktorow ukonczyl uczelnie medyczna?

--
pozdro
ape

3. Data: 2006-01-17 22:56:44

Od: "Marek Celiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ape" <a...@n...poczta.fm> napisał w wiadomości

> [...]

Absolwenci uczelni medycznych nie mają monopolu na badanie
funkcjonowania układu nerwowego, zwłaszcza w zakresie tzw. teorii
mózgu. To zagadnienie jest w takim samym stopniu medyczne, jak
psychologiczne, informatyczne (informatyka=nauka o przetwarzaniu
informacji), biofizyczne i inne.
Książka taka jak ta ma zaciekawić niespecjalistów (takich tu
większość), żeby sami sięgnęli potem po mocniejsze publikacje, żeby
zainteresowali się naukami o układzie nerwowym, niekoniecznie od
strony medycznej. Przykładowo, doskonale wszyscy wiemy, że pamięci
ludzkiej nie znajdzie się w pojedynczych receptorach. Do tego potrzeba
sieci. Ale żeby sieć była właściwym modelem pamięci, właściwości jej
węzłów muszą być modelowane według danych na temat funkcjonowania
prawdziwych receptorów synaptycznych. Częścią tej całości zajmują się
nauki medyczne, częścią już nie.
Nauka jest jedna, pomimo że wielu manipulatorów (psów łańcuchowych
wielkiego kapitału) twierdzi inaczej.
Ukończenie uczelni medycznej jest wymagane, konieczne, słuszne i
właściwe do stosowania _w praktyce_ postępowania terapeutycznego. Nie
jest natomiast konieczne do stosowania procedur nie ingerujących
bezpośrednio ("fizycznie") w funkcjonowanie organizmu człowieka ani do
zajmowania się czystą nauką.

Nie jest także konieczne np. do współpracy przy pisaniu artykułu
wysyłanego do czasopisma medycznego, o czym przekonałem się niedawno
(ale nic więcej na ten temat nie powiem).

Ustawiam FUT: pl.sci.psychologia

PS. Przez pojęcie prawdziwej psychologii rozumiem naukę o
przetwarzaniu informacji w układzie nerwowym.

4. Data: 2006-01-17 23:04:44

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> Absolwenci uczelni medycznych nie mają monopolu <cut>

tu maja, gdyz jestesmy na pl.sci.medycyna, a nie na
pl.soc.parapsychologia lub alt.bin.paranoja

> PS. Przez pojęcie prawdziwej psychologii rozumiem naukę o
> przetwarzaniu informacji w układzie nerwowym.

a potrafisz takze naukowo vwytlumaczyc podswiadomosc?

--
pozdro
ape

5. Data: 2006-01-18 09:02:07

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 18 Jan 2006 00:04:44 +0100, ape wrote:

> tu maja, gdyz jestesmy na pl.sci.medycyna, a nie na
> pl.soc.parapsychologia lub alt.bin.paranoja

Nie mają. Ty się rozmawia o medycynie w kontekscie naukowym, a
wykształcenie (bądź jego brak) dyskutantów nie ma tu nic do rzeczy.
Neuroscience to dziedzina z pogranicza medycyny, psychologii,
cybernetyki i kto wie czego jeszcze i nie ma swojego miejsca w polskim
usenecie, więc jak najbardziej pasuje tutaj. O wiele bardziej, niż
meridiany i czyszczenie kanałów.

Mnóstwo pożytecznych badań w dziedzinach medycznych wykonują absolwenci
kierunków innych, niż medycyna - na przykład psychologii, biologii czy
fizyki.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

6. Data: 2006-01-18 09:06:47

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <a...@s...re.invalid> napisał w
wiadomości news:qsarcb1ylfg4.dlg@always.coca.cola...

> [...]
> cybernetyki i kto wie czego jeszcze i nie ma swojego miejsca w polskim
> usenecie, więc jak najbardziej pasuje tutaj. O wiele bardziej, niż

nie wiem czy zauwazyles, ale tylko ty z uporem maniaka narzucasz sie tu
z jakims czyszczeniem kanalow.
czyzbys byl pracownikiem sluzb komunalnych? rozwaz czy ta swoja
asenizacja tu pasuje

--
pozdro
ape

7. Data: 2006-01-18 09:29:50

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 18 Jan 2006 10:06:47 +0100, ape wrote:

> nie wiem czy zauwazyles, ale tylko ty z uporem maniaka narzucasz sie tu
> z jakims czyszczeniem kanalow.
> czyzbys byl pracownikiem sluzb komunalnych? rozwaz czy ta swoja
> asenizacja tu pasuje

Nie zmieniaj tematu ;P

8. Data: 2006-01-18 09:33:11

Od: "Tomasz Bandurski" <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> tu maja, gdyz jestesmy na pl.sci.medycyna, a nie na
> pl.soc.parapsychologia lub alt.bin.paranoja

> a potrafisz takze naukowo vwytlumaczyc podswiadomosc?

1mo. Mysle ze tym bardziej nalezy wyznaczac granice odrozniajace podejscie
pesudonaukowe (eufemistycznie zwana paranaukowym) od naukowego. Podkreslam
chodzi o podejscie, czyli zastosowana metode a nie przedmiot badan. Nie
byloby postepu, gdyby wielcy odkrywcy nie odwazyliby sie badac nowoczesnymi
metodami tematow bedacych w tym czasie "niebadalnymi" a nawet tabu (np.
anatomia) lub co do ktorych istnialo dobre na owczesne czasy wytlumacznenie
(teoria samorodztwa). Podswiadomosc czy tez zachowania nieswiadome poddaja
sie niektorym metodom badawczym, dosc scisle utylitarnym jak chociazby
badania sprzedazy czy marketingowe. Dlatego sadze ze kognitywistyka jest
wlasnie pieknym przykladem czysto naukowego podejscia do tematu.
2do. Przy powszechnej modzie na postepujaca specjalizacje (co jest
niezbednym warunkiem osiagniecia sukcesu w swojej dziedzinie) postep staje
sie warunkowany wymiana informacji miedzy specjalistami - dotyczy to samej
medycyny jak i wielu roznych dziedzin. Omawiana ksiazka jest tego dobrym
przykladem.

Tomasz Bandurski

9. Data: 2006-01-18 11:48:12

Od: "Marek Celiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ape" <a...@n...poczta.fm> napisał w wiadomości
> a potrafisz takze naukowo vwytlumaczyc podswiadomosc?

Aktualnie są prowadzone tysiące badań nad podświadomością. Oczywiście
podświadomość freudowska nie istnieje - to mit. Najbardziej
skomplikowane formy przetwarzania informacji odbywają się w
świadomości, ale do prostszych świadomość nie jest potrzebna.
Jednym z paradygmatów badawczych jest tzw. torowanie podprogowe.
Podprogowo prezentowany bodziec nie jest świadomie postrzegany, ale
wpływa na następującą po nim reakcje (np. skraca czas reakcji, gdy
jest zgodny z bodźcem prezentowanym jawnie, na który należy
zareagować. Robiono neuroobrazowanie tego zjawiska. Okazało się, że
bodziec podprogowy aktywuje tzw. grzbietowy szlak przetwarzania
informacji wzrokowej, kończący się w korze ciemieniowej (nie bez
powodu końcowy fragment tego szlaku nazywa się tzw. automatycznym
pilotem). Nie wystarczał jednak do pobudzenia szlaku brzusznego,
kończącego się w dolnym zakręcie ciemieniowym (IT), który przetwarza
przede wszystkim szczegóły obiektów. Takie badania prowadził m.in.
Melvin Goodale z Kanady (można wspomnieć o książce Goodale'a i Milnera
"Visual Brain in Action", który niedawno miał wykład w Polsce.
Stwierdził również (przy użyciu neuroobrazowania i techniki motion
capture), że szlak brzuszny jest wrażliwy na iluzje percepcyjne, a
grzbietowy prawie nie. Ludzie, którzy błędnie oceniali odległości
przedmiotów, potrafili bezbłędnie je chwytać. Na tej podstawie
określono różnice między reprezentacjami przestrzeni "dla percepcji"
(szlak dolny) i "dla akcji" (szlak górny) i opisano je, posługując się
metodami topologii matematycznej.
Podświadomością potocznie określa się to, co jest przetwarzane przez
mózg, ale nie dociera do najwyższych pięter kory, umożliwiających
świadomą percepcję. Mają ona ograniczone zasoby i nie mogą kontrolować
wszystkich zachowań organizmu - są zarezerwowane dla tych najbardziej
skomplikowanych.

10. Data: 2006-01-18 11:51:38

Od: "Marek Celiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> kończącego się w dolnym zakręcie ciemieniowym (IT), który przetwarza

Miało być napisane oczywiście: dolnym zakręcie skroniowym (gyrus
temporalis inferior).

Gdzie mogę sprzedać zbędne leki?
Alternatywa dla Viagry - naturalne leki
Współpraca zawodów medycznych przy działalności gosp.
Ortodonta Gdańsk
czy to zatoki