Curry przepisy dla Jolo L-L

1. Data: 2001-08-27 15:30:05

Temat: Curry przepisy dla Jolo L-L
Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

Moj moz jest Tamilem ze Sri Lanki, totez ich kuchnia rozni sie od polnocno
hinduskiej (np. jest mniej kremowa i do zageszczania uzywa sie mleka kokosowego
a nie smietany czy jogurtu).
Jak na razie zastartowalam z tlumaczeniem przepisow, ktorych skladniki
mam nadzieje sa dostepne w Polsce.
Jesli nie jestem pewna, czy przetlumaczylam dobrze, to podaje rowniez
angielska nazwe i zycze powodzenia!!!

Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze nowe smaki sa czasami trudne do
"zrozumienia", trwalo to dosc dlugo zanim naprawde rozsmakowalam sie
w hinduskiej kuchni. Teraz szukam wolnego czasu aby probowac nowych
przepisow, bo ciagle jednk wracam do tych wyprobowanych.
Z reguly sa one b.pracochlonne, totez gotuje na zapas i mroze je.
Te, ktore podaje czasami nie sa z jednego regionu (bede podawala pelna
nazwe i pochodzenie za kazdym razem) aczkolwiek mieszaja sie doskonale.
Mam na mysli to, ze z reguly podaje sie (oprocz ryzu, jednego z
hinduskich chlebow lub tez ryzowego makaronu) 2-3 curry, przy
czym miesne jest jedno (albo dla wegetarian cos z grochu czy
fasoli), a reszta to warzywne czy tez grochowo/fasolowe curry.
Jesli chodzi o proporcje skladnikow, to lepiej jest dac mniej przypraw
niz za duzo, bo potrawa staje sie gorzka, nie przesadzac z
prazeniem przypraw (j.w), wystarczy 1-2 min. na goracym oleju
(nie dymiacym).
Najlepiej gotuje sie w woku lub w garnku z grubym dnem.
Gdy sie zaczyna przypalac, to przelozyc do innego naczynia
- nie mieszac. Wyjatkiem jest cebula, gdy sie karmelizuje,
zwlaszcza smazona na oliwie mozna podlac paroma lyzkami wody i dalej
smazyc az do zbrazowienia.Nawet przypalona dodaje fantastycznego
aromatu, i w kuchni mojego meza (tamilow) uzywana wtedy jest jako
przyprawa dodawana pod koniec gotowania przed podaniem potrawy na stol.

Ponizej typowy zestaw na 4 porcje.

CHETTINAD PEPPER CHICKEN
(Koli Milagu Masala)
-Madhur Jaffrey's "Flavours of India"
"Another exsquisite dish from the Chettiar
community"

5 lyzek oleju (z oliwek najlepszy),

Pasta z przypraw:
1,5 lyzki nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
8-10 pokruszonych strakow chili,
(mozna zastapic sproszkowana - 0,5 lyzeczki,
ja nie daje wiecej
niz 2 malutkie straczki, totez prosze uwazac,
bo ostrosci tej sie nie da nijak zlagodzic),
3 lyzki nasion kolendry,
1,5 lyzeczki nasion kopru /fennel,
1,5 lyzeczki ziaren pieprzu,
1,5 lyzeczki maku,
5 zabkow grubo posiekanego czosnku
4 cm grubo posiekanego imbiru (1 duza lyzka
swiezegomielonego imbiru ze sloika,
nie zastepowac suszonym mielonym - nie
ten sam efekt),
0,5 lyzeczki kurkumy,
1,5-2 lyzeczki soli.

Pozostale skladniki:
3 liscie laurowe,
5 nasion zielonego kardamonu,
2,5 cm kory cynamonowca (cinnamon stick)
(nie zastepowac cynamonem - nie to samo),
1 lyzeczka nasion kopru /fennel,
3 gozdziki,
1,5 lyzeczki urid dal(rodzaj soczewicy
lub grochu?),
15-20 lisci curry (jesli masz),
2 srednie cebule (175g), obrane i drobno
posiekane,
1 duzy pomidor, pokrojony,
1 kg kurczaka poporcjowanego, piersi na 3,
nogi na 2 kawalki (wszystko z koscmi),
oczywiscie mozna wykorzystac i pozostale
resztki ale bez podrobow.

WYKONANIE:

Przygotowac paste z przypraw.
Na patelni rozgrzac 1 lyzke oleju. Gdy goracy
dodac kmin/cumin, chili ( zesproszkowana uwazac,
bo moze wypalic oczy olejkami eterycznymi),
kolendre, koper /fennel,ziarna pieprzu, mak
(pod koniec, bo sie latwo przypala).Prazyc
na niezbyt goracym ogniu ok.2 min. , (gdy
poczujesz aromat to dodatkowo 1 min, az
zmienia odcien na ciemniejszy o kilka tonow).
Zemlec w mlynku do kawy. Przelozyc do
miksera, dodac czosnek, imbir, kurkume i sol
+ 6-8 lyzek wody. Zmiksowac na gladka mase,
odstawic.
Podgrzac pozostale 4 lyzki oleju w duzym garnku
, gdy dobrze rozgrzany dodac liscie laurowe,
kardamon, cynamon, koper, gozdziki i urid dal.
Smazyc az urid dal zczerwienieje, gdy nie mamy
tegoz, max.2 min. Dodac liscie curry, zamieszac
dodac cebule i smazyc do lekkiego zbrazowienia
na slabym ogniu.
Dodac paste z miksera. Smazyc przez nastepne
4-5 min, dodajac troche wody aby sie nie
przypalilo. Dodac pomidora, mieszac i smazyc
kolejne 3-4 min.
Dodac poporcjowanego kurczaka, dobrze
wymieszac. Dodac ok.600 ml wody, aby kurczak byl
przykryty woda. Zagotowac, zmniejszyc ogien,
gotowac 20-25 do miekkosci.
Wyjac mieso, zwiekszyc ogien, gotowac 6-8 min.
aby sos zgestnial. Wrzucic mieso z powrotem
do garnka, wymieszac, gotowac przez 5 min
przed podaniem do stolu.

Nieprawdaz, ze dlugie?
Jesli sie boicie ostrosci to zredukowac pieprz
, chili, koledre lub ( i ) imbir.
Albo zredukowac wszystkie przyprawy o polowe.

Ponizej 2 latwe bezmiesne curry, ktore jesli
zaserwujecie z powyzszym kurczakiem i ryzem
basmati (Tilda najlepszy), to bedzi to
typowy obiad tamilski (na codzien).

My natomiast czesto jemy te potrawe z
kurczaka tylko z ryzem, ale wtedy do curry tego dodaje
wiecej wody.

Fasola zielona
ok.40 dkg swieza lub mrozona, pocieta na kawalki,
1 lyzeczka nasion kopru /fennel,
1 lyzeczka nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
1 lyzeczka gorczycy,
0,5 lyzeczki kurkumy
1 duza cebula drobno pokrojona,
2 lyzki oleju(z oliwy najlepszy),
1-2 lyzeczki przyprawy curry,
1 lyzeczka soli,
ew.1 lyzka przecieru pomidorowego .

Rozgrzac olej, zesmazyc cebule do jasnobrazowosci
(dodawac wode, jesli przywiera), dodac przyprawy
i sol, smazyc az gorczyca bedzie wyskakiwac z
patelni.Dodac fasole i pomidory, zalac woda
aby przykryla wszystko,gotowac do miekkosci.
W razie potrzeby podlewac woda.
Smakuje lepiej na drugi dzien.

Parappu

10 czubatych lyzek pomaranczowej soczewicy,
2 duze cebule,
3 lyzki oleju,
1 lyzeczka soli,
1 lyzka gorczycy.
Wstawic soczewice do gotowania, wody dosc
duzo, bo pecznieje (ok.1 l).
Posiekac, usmazyc cebule do jasnobrazowosci.
Podlewac delikatnie woda, gdy przywiera.
Dodac gorczyce i smazyc dopoki ta nie bedzie
wyskakiwac z patelni
Gdy soczewica jest rozgotowana, najlepiej
tuz przed podaniem na stol do goracej dodac
skwierczaca cebule i sol do smaku.

Gdy czas i warunki pozwola dodajcie do garnka przed podaniem na stol szczypte
ponizszej miesznki

PRZYPRAWA CURRY
2 lyzki nasion kolendry,
1 lyzka nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
1 lyzeczka pieprzu ziarnistego,
1 lyzeczka nasion zielonego kardamonu,
5 cm kory cynamonowca (cinnamon stick),
1 lyzeczka gozdzikow,
0,5 glowy zmielonej galki muszkatolowej.

Zemlec w mlynku, schowac do sloika.
Przechowywac w ciemnym miejscu.

Nastepne przepisy, gdy czas pozwoli.

Prosze o komentarze i pytania.

Iza

1. Data: 2001-08-27 16:01:49

Temat: Re: Curry przepisy dla Jolo L-L
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Iza - jestes wielka!

fennel - koper wloski

ja mam zadolowany w blizej niesprecyzowanym miejscu przepis /
skladniki na proszec curry i musi to byc albo ogolnowojskowy
przpeis - jako , ze curry to slowo TAK pgplne, ze nie wiadomo,
gdzie zaczac!, albo z innej czesci subkontynentu, skladnikow bylo
wiecej, choc w zasadzie byly te, co u Ciebie plus inne.

ktora nazwa jest bardziej politically correct - Ceylon czy Sri
Lanka? Czy to tam byla premierem pani Bandaraneike? Moze to
Madagaskar, ktory jest jakby blizej Zanizabaru, CZYLI korzennej
wyspy....juz czuje te aromaty i az glodnieje...

Pozdr

Krysia

> [...]
> ja nie daje wiecej
> niz 2 malutkie straczki, totez prosze uwazac,
> bo ostrosci tej sie nie da nijak zlagodzic),
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-08-27 16:20:16

Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <i...@y...com> napisał w wiadomości

Hejka;-)))

Super przepisy, jestem imbiromaniakiem i wszystko co z imbirem
uwielbiam;-)))))))) Wykorzystam przepisy w najblizszym czasie;-))) Czekam na
nastepna dawke;-)

Pozdrawiam,

Kaliope

--
Barbara Łączna
k...@p...krakow.pl

1. Data: 2001-08-27 21:07:46

Temat: Re: Curry przepis nr.2 dla Joli L-L
Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> ktora nazwa jest bardziej politically correct - Ceylon czy Sri
> Lanka?
wlasciwie uzywaja obie
Czy to tam byla premierem pani Bandaraneike?
tak, ale ona byla chyba shingalese - tzn tej innej narodowosci

Ponizszy przepis b.latwy i wyprobowany, aczkolwiek rowniez z ksiazki - i
b.smakuje Polakom
CHICKEN CHETTINAD

Kuchnia poludniowych Indii

mieszanka przypraw - nr1.
0,5 lyzeczki pieprzu czarnego calego
4 suszone male papryczki(mozna mniej, gdy nie lubisz ostrosci w nadmiarze
1 lyzeczka nasion kminu rzymskiego
1/4 lyzeczki nasion kardamonu (zielonego)

Powyzsze przyprawy zmielic w mlynku.

2 lyzki ghee lub oleju podgrzac, dodac 2 srednie cebule (ok.300g.)drobno
posiekane, usmazyc na zloto

mieszanka przypraw - nr2.
1 lyzke utartego imbiru
1 lyzeczka ostrego chili (dla odwaznych)
3/4lyzeczki utartej galki muszkatolowej

Do usmazonej cebuli dodac mieszanki przyoraw - nr1 i nr.2 i smazyc 1-2 min.
azeby ladnie zapachnialo

Dodac 600g nog kurzych bez skory, dolac 180ml wody, 400ml mleka kokosowego
(lepiej gdy jest to smietanka - coconut cream z puszki), 4 lyzki przecieru
pomidorowego, 6 lisci curry (gdy sa dostepne), 2 gwiazdki anyzowe, 1 lyzkesoku
z limonki, 2 srednie pomidory (ok.380g.)

Gotowac na lekkim ogniu do miekkosci - ok.40 min, nie rozgotowac.
Dodac 1/4 lyzeczke soli pod koniec.
Najlepsze na nastepny dzien z ryzem lub naan.

iza

1. Data: 2001-08-28 06:45:22

Temat: Re: Curry przepisy dla Joli L-L
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <i...@y...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:4...@n...onet.pl...
> [...]
kokosowego
> a nie smietany czy jogurtu).
> Jak na razie zastartowalam z tlumaczeniem przepisow, ktorych skladniki

Kochana Izuniu!
dzieki, dzieki, dzieki wielkie:))))
wnioslas tym nowy powiew do Naszej Kuchni:))) prawda, ludziska ?
.Nawet to o mleku kokosowym jest dla mnie nowoscia. Niedawno Waldus Krzok
polecal zageszczenie sosu przy jakims konkretnym przepisie bananem. A tu
prosze - mleczko kokosowe. Z tym curry bede startowac.Serdeczne dzieki.
Usciski dla Kai i Antosia.

Jola L-L

1. Data: 2001-08-28 07:37:56

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Izunia jesteś wielka!!!
Nie rozumiem tylko dlaczego dla Joli? One miały być dla mnie...
Zacznę testować po niedzieli, bo jeszcze na kilka dni wyjeżdżam do nie mojej
kuchni...
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2001-08-28 20:41:27

Od: "Ewa (siostra Ani Nieszkowskiej) N." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

A gdzie sie podzal Waldek Krzok ?

Ktos go ostatnio widzial ?
Jezeli dobrze pamietam, to sie sie na niego jakis "nie-kucharz"
upolityczniony rzucil... i potem Waldek znikl... buuuu....

--
Niesz !
Jola L-L <j...@i...pl> a écrit dans le message :
9mffh0$7kf$...@n...tpi.pl...

> [...]
> polecal zageszczenie sosu przy jakims konkretnym przepisie bananem. A tu
> prosze - mleczko kokosowe. Z tym curry bede startowac.Serdeczne dzieki.

L-L

1. Data: 2001-08-28 21:46:50

Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> Nie rozumiem tylko dlaczego dla Joli? One miały być dla mnie...

Jak zdobede nastepne przepisy, to zadedykuje je Tobie;-))

I napisz, czy Twoj swiatowy maz zasmakowal w ktorejs z potraw

iza

1. Data: 2001-08-29 06:55:37

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

moze pojechal do wod?
Mam nadzieje, ze odporny on na rzucajacych sie nie-kucharzy...

Krysia

1. Data: 2001-08-29 08:57:08

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<Użytkownik Ewa (siostra Ani Nieszkowskiej) N.
<n...@p...com
> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:9mh2lh$q40$...@n...noos.net...

> A gdzie sie podzal Waldek Krzok ?
> Niesz !

Waldus urlopuje i zbiera dla nas nowe przepisy:)) (mam taka nadzieje)

Jola L-L

Omlet cesarski
Szarlotka :o)
Ciasto tempura
kupie KOCIOL dwufunkcyjny Junkers-Termet
KOCIOL Dwufunkcyjny - Kupie Junkers-Termet