Czy duze drzewa sie nawozi ? Jak?

1. Data: 2006-06-21 19:59:46

Temat: Czy duze drzewa sie nawozi ? Jak?
Od: "krzysiek" <k...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam pytanie, byc moze glupie, ale sprawa wyglada nastepujaco.

Mam bardzo zla, gliniasta glebe na dzialce.
Gdy kilka lat temu sadzilem pierwsze drzewa to wykopalem doly
wypelnilem je dobra
ziemia i wsadzilem swierki serbskie, klujace i sosenki czarne.
Teraz drzewka wyrosly, maja po 2 metry i ich korzenie na pewno
wyszly z zyznej strefy do ziemi gliniastej. Swierki stracily ladny
kolor igiel.

Moge podlewac drzewka nawozem syntetycznym, ale nie poprawi to
fatalnej struktury gleby,
która uprawiac mozna tylko kilofem.

Samo rozrzucenie kompostu warstwa 5 cm na wierzchu nie ma chyba sensu
gdy
drzewka maja korzenie na kilkadziesiat centymetrów.

W jaki sposób takie duze drzewka sie nawozi? Prosze o porade.
Krzysiek

2. Data: 2006-06-22 01:20:16

Temat: Re: Czy duze drzewa sie nawozi ? Jak?
Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "krzysiek" <k...@h...com> napisal w wiadomosci
s.com...

> Moge podlewac drzewka nawozem syntetycznym, ale nie poprawi to
fatalnej struktury gleby, [...]

Gdyby chodzilo o drzewa lisciaste... W przypadku iglastych lepiej stosowac
delikatne nawozy (delikatne dawki, o niskiej zawartosci azotu).

> Samo rozrzucenie kompostu warstwa 5 cm na wierzchu nie ma chyba sensu
gdy
drzewka maja korzenie na kilkadziesiat centymetrów.

Wbrew pozorom, to ma sens :) Skladniki pokarmowe beda powoli wnikac wglab a
dodatkowo zapewnisz drzewom rezerwe wilgoci.
Zeby zmienic strukture gleby mozesz ja zwapnowac. Nie oczekuj szybkiej
poprawy ale dobre efekty nadejda.

Podsumowujac: wapnowanie, sciolkowanie (kompostem np.). Jesli chcesz, mozesz
wymienic wierzchnia warstwe gleby i zastapic ja gleba bogata w prochnice.

Pozdrawiam,
Bpjea

3. Data: 2006-06-22 06:20:37

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> napisał w wiadomości
> Uzytkownik "krzysiek" <k...@h...com> napisal w wiadomosci
s.com...

> Zeby zmienic strukture gleby mozesz ja zwapnowac. Nie oczekuj szybkiej
> poprawy ale dobre efekty nadejda.

Ja bym nie wapnowała gleby, na której _już_ rosną drzewa.

> Podsumowujac: wapnowanie, sciolkowanie (kompostem np.). Jesli chcesz,
mozesz
> wymienic wierzchnia warstwe gleby i zastapic ja gleba bogata w prochnice.

Wymiana też trochę dziwna...bo co, kopać przy pniu, dokopać się do korzeni,
uszkodzić je i wszystko po to, by nasypać trochę żyźniejszej ziemi?

Drzewa muszą dać sobie radę same w tej nieco gorszej ziemi - natomiast
osobiście bym stawiała na dodatkowe nawożenie. Kompost-tak, nawozy sztuczne
typu Osmocote wiosną - też.

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

4. Data: 2006-06-22 08:31:49

Od: "krzysiek" <k...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

A może wymieniać ziemię aprtiami. W jednym roku obkopać z jednej
strony drzewo
powiedzmy na 1/3 obwodu i tam wsypać kompost, nastepnego roku dalszą
część?
Hmm, tak sobie myslę, że przecież w wielu naturalnych miejscach
warstwa
zyznej gleby ma 30 cm a pod spodem jest jałowy piach albo glina i
kamienie.
Czy drzewa pobieraja substancje odżywcze z głębszych warstw czy też
biorą stamtąd tylko wodę?

5. Data: 2006-06-22 09:19:25

Od: "Dobranoc" <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "krzysiek" <k...@h...com> napisał w wiadomości
ps.com...
> Czy drzewa pobieraja substancje odżywcze z głębszych warstw czy też
> biorą stamtąd tylko wodę?
To właśnie w wodzie są substancje odżywcze. Czyli skąd pobierają wode biorą
też papu. Oczywiście rośliny mają różne systemy korzeniowe- płytkie i
głębokie, drzewa również.

Pozdrawiam
Baśka

6. Data: 2006-06-22 09:48:46

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:1150919986.013993.64190@c74g2000cwc.googlegroup
s.com
krzysiek <k...@h...com> napisał(a):

> Samo rozrzucenie kompostu warstwa 5 cm na wierzchu nie ma chyba
> sensu gdy
> drzewka maja korzenie na kilkadziesiat centymetrów.

Hejka. Zdecydowanie ma sens. Ściółkowanie drzew dostarcza im składniki
pokarmowe, poprawia strukturę gleby i pomaga zachować wilgoć. Jedyny
mankamentem jest to, że w ściółce uwielbiają ryć gryzonie. :-(
Na wyblakłe liście czy szpilki najlepiej prysnąć co kilka dni 2-5%
roztworem płynnego Florowitu z odrobinką (garść na 10 litrów) saletry
amonowej lub mocznika.
Pozdrawiam eutroficznie Ja...cki

7. Data: 2006-06-22 11:22:52

Od: Lanfear <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Glina nie jest taka zla. I jak sie podlewa drzewka, to ta sama glina,
ktora po wyschnieciu jest twarda jak kamien i trzeba ja rabac kilofem -
robi sie miekką papką, w którą korzenie bez problemu wrastają. Najlepiej
usunąć darń w promieniu ok. pół metra od zasięgu gałęzi, wyściółkować
kompostem/korą i podlewać, podlewać, podlewać.

Aga

8. Data: 2006-06-23 05:59:14

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> Ja bym nie wapnowała gleby, na której _już_ rosną drzewa.

Dlaczego nie? Powierzchniowo.

> Wymiana też trochę dziwna...bo co, kopać przy pniu, dokopać się do
> korzeni,
> uszkodzić je i wszystko po to, by nasypać trochę żyźniejszej ziemi?

Przeciez nie pisze o calkowitej wymianie. Wierzchnia warstwa, tak zeby
korzeni nie uszkadzac.

Pozdrawiam,
Bpjea

9. Data: 2006-06-23 06:40:18

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

> Dlaczego nie? Powierzchniowo.

Można łatwo przedawkować - i nie wymieszasz tego równomiernie z ziemią.

> Przeciez nie pisze o calkowitej wymianie. Wierzchnia warstwa, tak zeby
> korzeni nie uszkadzac.

Szalenie ryzykowne. Ostatnio sadziłam jakieś nowe zdobycze na takim kawałku,
gdzie rośnie trochę krzewów od paru lat. Co kopałam dołek, to natrafiałam na
plątaninę korzeni krzewów. Płytko pod powierzchnią, bo fragment terenu
wyściółkowany. Nie wyobrażałabym sobie wykopania ziemi na większej
przestrzeni albo głębiej.

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

10. Data: 2006-06-23 20:14:50

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> Można łatwo przedawkować - i nie wymieszasz tego równomiernie z ziemią.

Umiar to podstawa. Dodatkowo nie jest wcale bezwzglednie potrzebne dokladne
wymieszanie z ziemia. Nawet weglan wapnia powstaly z wapnowania z czasem na
powierzchni jest stopniowo przez wode rozpuszczany i wnika glebiej. Duzo tez
zalezy od rozdrobnienia. Nie doceniasz tez pracy dzdzownic, jak one
wspaniale mieszaja gorna warstwe gleby :)

> Szalenie ryzykowne. Ostatnio sadziłam jakieś nowe zdobycze na takim
> kawałku,
> gdzie rośnie trochę krzewów od paru lat. [...]

Nie w kazdym przypadku mozliwe do przeprowadzenia. W tym przypadku rosna tam
drzewka, bo o niczym innym nie bylo mowy. Sciolki brak. W takiej glinie
korzenie jeszcze nie zdazyly przerosnac gleby dokladnie.

Pozdrawiam,
Bpjea

Rącznik do wzięcia(nadal)
gardenia-co zalecacie?