Czy komputer zastąpi nauczyciela?

1. Data: 2002-02-24 10:03:07

Temat: Czy komputer zastąpi nauczyciela?
Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Piszę pracę magisterską pt. "Analiza komputerowych metod inteligentnego
nauczania i trenowania umiejętności". Ogólnie w mojej pracy chodzi o to czy
komuter jest w stanie zastąpić nauczyciela i w jakim stopniu.
Interresuje mnie Wasze zdanie na ten temat.
Gdyby ktoś miał informacje na temat:
- historii edukacji,
- nowoczesnych metod nauczania
- projektowaniu systemów edukacyjnych
To byłbym wdzięczny za przysłanie mi tych informacji.
W zamian zainteresowanym mógłbym przysłać po napisaniu egzemplarz mojej pracy.
Pozdrawiam serdecznie
Piotrek Lewandowski

1. Data: 2002-02-25 08:33:46

Temat: Re: Czy komputer zastąpi nauczyciela?
Od: "zairazki" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
czy
> komuter jest w stanie zastąpić nauczyciela i w jakim stopniu.
> Interresuje mnie Wasze zdanie na ten temat.
[ciach]
No to piszemy. IMHO ooooczywiście.
Już dzisiaj komputer bez trudu zastąpi rzeszę nauczycieli pracujących tzw.
metodą podawczą. I to zarówno po stronie przekazywania wiedzy (proste
witryny www wystarczą) jak i po stronie jej egzekwowania (testy
wielokrotnego wyboru). Czyli nauczanie i trenowanie.

Nigdy komputer nie będzie w stanie zastąpić pedagoga z prawdziwego
zdarzenia. Pewnie statystycznie jakieś 10 % obecnej populacji
nauczycielskiej - lub może mniej. Pracujących metodami aktywizującymi
ucznia. Takich, którzy przede wszystkim uczą jak się uczyć, a nie nauczają.
No i przy okazji wychowują ucznia w relacji greckich akademii w gaju
Akademosa - uczeń - mistrz.
Prawidłowych relacji międzyludzkich nie jest w stanie - z definicji, więc
nigdy - zastąpić komputer nawet najlepiej udający człowieka. To - z
definicji - zawsze będzie imitacja.

> Pozdrawiam serdecznie
> Piotrek Lewandowski

takoż pozdrowionka
zairazki

1. Data: 2002-02-25 09:42:57

Od: "Sławomir Żaboklicki" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
czy
> komuter jest w stanie zastąpić nauczyciela i w jakim stopniu.
> Interresuje mnie Wasze zdanie na ten temat.

Tak samo, jak wszędzie. Komputer wyręcza w rutynowych, powtarzalnych
czynnościach. Bez względu na to, czy dotyczy to nauczania, czy księgowości,
pracy biurowej, czy każdej innej.
Więc dla ludzi, którzy wykonują tylko takie czynności komputer wszędzie
jest zagrożeniem (zwolnią mnie z pracy i kupią komputer).
W gospodarce juz dawno opracowano metody analizy, czy dane
stanowisko pracy da się zautomatyzować, czy nie. Oświata pozostaje
na razie w tyle.

Ja często zadaję nauczycielom pytanie. Czego i jak będziesz uczył, gdy
uczniowie bedą przychodzili do szkoły z laptopami, z kieszeniami
wypchanymi płytami z wiedzą na każdy temat i na dodatek bez
problemów będą się łączyć z dowolnego miejsca z Internetem?
A są juz takie szkoły. Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale władze
stanu Utah rozważają (a może już realizują) propozycję wyposażenia
wszystkich czwartoklasistów w laptopy.

Nauczanie za pośrednictwem Internetu dopiero raczkuje, programy
uczące są bardzo prymitywne, sprzęt za słaby. Ale prawo Moore'a
dzieła i w tej dziedzinie. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć co będzie
za 5-10 lat.
Pozdrawiam
SZ

Twój temat jest więc bardziej socjologiczny niż techniczny i na tych
zagadnieniach radziłbym się skupić.

przemoc i jej konsekwencje
Do młodzieży. Nasza wspólna strona!
Pomóżcie - potrzebny opis Edukacji