Datura - już zgłupiałem - pomóżcie (pliiiiiss)

1. Data: 2007-05-24 19:20:53

Temat: Datura - już zgłupiałem - pomóżcie (pliiiiiss)
Od: <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jestem w miarę młodym ogrodnikiem. Z waszych porad korzystałem wiele razy -
za co serdeczne dzięki - po porostu przeglądając grupę.
Od wielu lat moja Mama hoduje datury. Zacząłem uzupełniać zbiór. I nabyłem
daturę w kolorze fioletowym. Facecik który ją sprzedawał stwierdził
"wszystkie datury są wieloletnie" 8-). Tymczasem na wielu przejrzanych przez
mnie strona jest wyraźnie mowa o daturach jednorocznych :-/
Z tego co wyczytałem datury jednoroczne mają kwiaty ustawione w górę,
wieloletnie zwisają. Jednoroczne mają gałęzie koloru fiotet/granat/czerń, a
wieloletnie zielone (jasno).
Mieliśmy już datutę z nie-zielonym pniem i po przekwitnięciu zdechła (nie
byłem tego świadkiem - to relacja mamy).
Stąd dwa pytania:
1. Jak to jest z tą wieloletniością?
2. Czy i jak można doczekać się potomków tej "nietypowej" datury?

Przemek M...

PS.
Mam przeszło 30 roślin tego "gatunku" niektóre (8 szt.) mają po
kilka(naście) lat. Jak wybiorę zdjęcia i je umieszczę dam znak. A co
pochwalę się ;-)

PM

2. Data: 2007-05-24 19:30:16

Temat: Re: Datura - już zgłupiałem - pomóżcie (pliiiiiss)
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

p...@n...pl wrote:
> Tymczasem na wielu przejrzanych przez
> mnie strona jest wyraźnie mowa o daturach jednorocznych :-/
> 1. Jak to jest z tą wieloletniością?
> 2. Czy i jak można doczekać się potomków tej "nietypowej" datury?

Mam nadzieje, ze czytasz po angielsku:

tu American Brugmansia And Datura Society

http://www.abads.net/aboutbrugmansia/aboutbrugmansia
.htm

Mnostwo informacji.

MB

3. Data: 2007-05-25 18:08:16

Od: <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisał w
wiadomości news:135bpu95j4os76c@corp.supernews.com...
> Mam nadzieje, ze czytasz po angielsku:

Czytam :-) dobrze powiedziane bo nie mówię. Jeszcze od biedy cos skrobnę,
niestety wszystko w "bardzo specyficznym" angielskim - hermetyczna
automatyka. W większości pisana przez japońców i innych tego typu
"anglistów" (jak ja ;-)

> tu American Brugmansia And Datura Society
>
> http://www.abads.net/aboutbrugmansia/aboutbrugmansia
.htm

Rany, te datury zdąża przekwitnąć zanim się przez to wszystko "przegryzę"
;-)
Dzięki wielkie. Obiecuję przejść przez to wszystko, bo na moje kaprawe oko
jest tu aż za dużo informacji do przyswojenia sobie w jeden wieczór.
Jeszcze raz dziękuję za podrzucenie tego linka.
Jeśli jednak ktoś miałby wiedzę "w rękawie" to moja prośba jest nadal
aktualna. Wiem jestem leniwy.... Ale wolę ze szpadelkiem w ogrodzie...
Przemek M...

4. Data: 2007-05-27 19:15:12

Od: "lukasz" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

oczywiście że są datury jednoroczne - to właśnie te z kwiatami do góry.
wysadza się je na rabaty do ogrodu i sobie tam rosną. przy odrobinie szczęścia
można przechować taką roślinę w zimnym pomieszczeniu przez zimę ale raczej nic
wielkjiego z tego nie będzie. takie jednoroczne rozmnaża się z nasion. bieluń
dziędzierzawa może nawet sam rozsiewać sie w gordzie - jest rośliną ruderalną
zawleczoną z ameryki północnej. natomiast bieluń surmikwiat oraz jego odmiany -
m.in. pełne i fioletowe należy rozmnażać z nasion wysiewanych wczesną wiosną
w domu. robi się normalną rozsadę (jak pomidorów ) i wysadza po ostatnich
przymrozkach do gruntu.

pozdrowienia

Łukasz

5. Data: 2007-05-27 19:39:47

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:020f.0000004a.4659d8bf@newsgate.onet.pl lukasz
<l...@o...pl> napisał(a):

> takie jednoroczne rozmnaża się z nasion. bieluń
> dziędzierzawa może nawet sam rozsiewać sie w gordzie - jest rośliną
> ruderalną zawleczoną z ameryki północnej.

Hejka. Rozmnaża się sama nieprawdopodobnie. Żona jesienią wyrzuciła na
kompost podeschnięte badyle bieluni dziedzierzawej. Teraz kiełkuje wszędzie
tam, gdzie sypnąłem kompost - czyli na całej działce. Nawet w doniczkach z
rozsadą ogórków. :-(
Pozdrawiam antyreumatycznie Ja...cki

6. Data: 2007-05-29 17:20:01

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:
> kompost podeschnięte badyle bieluni dziedzierzawej.

A nie bieluna dziedzierzawy? Cale zycie myslalam, ze to ten bielun
dziedzierzawa, a nie ta bielun. To jak to jest naprawde?

MB

7. Data: 2007-05-29 17:40:44

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A nie bieluna dziedzierzawy? Cale zycie myslalam, ze to ten bielun
> dziedzierzawa, a nie ta bielun. To jak to jest naprawde?

A ja używam daturę albo pindyryndę i nie mam kłopotów.
Pozdrawiam.Mirzan

chwalę się - kwitnie mi hebe
Święto ogrodów
Chora pęcherznica.