Degeneracja wsteczna i postępowa aksonów

1. Data: 2000-06-13 21:09:07

Temat: Degeneracja wsteczna i postępowa aksonów
Od: "Grzegorz Kędziora \"AXE\"" <g...@i...uj.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Czy mógłby mi ktoś w miarę przystępnie wyjaśnić co to jest degeneracja
wsteczna i postępowa aksonów?

Pozdrawiam:
Grzegorz Kędziora
g...@i...uj.edu.pl

2. Data: 2000-06-14 18:14:57

Temat: Re: Degeneracja wsteczna i postępowa aksonów
Od: "Wojtek" <d...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Czy mógłby mi ktoś w miarę przystępnie wyjaśnić co to jest
degeneracja
> wsteczna i postępowa aksonów?

Witam.
Na skutek przecięcia włókna nerwowego do chodzi do całkowitego
zwyrodnienia (degeneracji), która postępuje odśrodkowo w obrębie
obwodowego odcinka aksonu. Dla uczczenia badacza, który pierwszy to
zjawisko opisał, nazwano je degeneracją (zwyrodnieniem) Wallera.
Fragmentacja aksonu rozpoczyna się w miejscu przecięcia i przebiega w
kierunku obwodowym z prędkością, która jest odwrotnie proporcjonalna
do grubości i odległości międzywęzłowej w obrębie uszkodzonego włókna.
Zmiany degeneracyjne w obrębie obwodowego odcinka aksonu wykazują
charakterystyczne cechy morfologiczne, które są zmienne w czasie w
zależności od rodzaju uszkodzonego włókna, gatunku, wieku osobnika,
temperatury i odległości od miejsca uszkodzenia.
Jednocześnie z obwodowo postępującą degeneracją Wallera, w kikucie
pojawiają się również zmiany w obrębie aksonów w części bliższej od
miejsca uszkodzenia (wsteczne zmiany degeneracyjne). Są one jednak
znacznie bardziej ograniczone niż w części obwodowej.
Pokrótce to by było na tyle.

Wojciech Gocek MD
n...@m...pl

Re: Tabletki antykoncepcyjne