Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Edukacja i komputery

Grupy

Szukaj w grupach

 

Edukacja i komputery

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2001-08-20 09:51:26

Temat: Edukacja i komputery
Od: "Jdr" <...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Cos nie zupelnie pozytywnego o wplywie komputerow
na edukacje najmlodszej generacji...;-)

" David Eaglesham - generalny sekretarz szkockich wladz oswiatowych
- zwrócil uwage na inne kryteria stosowane w nauczaniu obecnie
i w 1912 roku.

"W przeszlosci uczniom polecano wykucie podstawowej wiedzy
i zdanie egzaminu. Obecnie akcent kladzie sie na innego rodzaju
umiejetnosci, takie, jak poslugiwanie sie
komputerem i umiejetnosc samowyrazania sie".

"Pólanalfabetyzm nie jest w W. Brytanii zjawiskiem nowym, co wiecej,
jest uznawany za problem spoleczny. "

jdr

KOMPUTERY WINNE PÓLANALFABETYZMU NASTOLATKÓW?

Pólanalfabetyzm wyrazajacy sie m. in. w blednej ortografii,
trudnosciami w czytaniu lub pisaniu jest obecnie wsród
nastolatków w W. Brytanii wyzszy niz byl na krótko przed
wybuchem I wojny swiatowej w 1912 roku.

Taki wniosek nasuwa sie na podstawie badan, jakie dom wydawniczy
Bloomsbury (posiadacz praw do serii przygód Harry Pottera) zlecil
profesor Lorecie Todd z uniwerystetu ulsterskiego.
15 proc. ankietowanych w wieku 15-21 lat to pólanalfabeci. W 1912 roku
ówczesni inspektorzy w oparciu o taka sama liczbe ankietowanych uczniów
i absolwentów szkól z tej samej grupy wiekowej ustalili, ze
pólanalfabeci stanowia ledwie 2 proc. ogólu przebadanych.
Faktyczny brak umiejetnosci plynnego czytania, pisania i ortografii
jest
przy tym odwrotnie proporcjonalny do wysokiego mniemania, które
nastolatki sami maja o swoich zdolnosciach.

7 na 10 ankietowanych uwaza, ze ma duza wprawe w poprawnym pisaniu i
literowaniu slów, ale w praktycznym cwiczeniu polegajacym na wylapaniu
14 bledów w pisowni slów w tekscie zadnemu z nich nie udalo sie wylapac
wszystkich. Dziewczeta wypadly na ogól lepiej niz chlopcy.

Ogloszone w tych dniach wyniki egzaminów maturalnych wskazuja na coraz
wyzszy procent dobrych i bardzo dobrych ocen i to przez kolejny rok z
rzedu. Eksperci glowia sie, jak pogodzic ten fakt ze spadkiem
podstawowych umiejetnosci: czytania i pisania.

Jako mozliwy powód tego stanu rzeczy wskazano na komputery sprawdzajace
poprawna pisownie slów.

Cytowany przez dziennik "The Scotsman" David Eaglesham - generalny
sekretarz szkockich wladz oswiatowych - zwrócil uwage na inne kryteria
stosowane w nauczaniu obecnie i w 1912 roku. "W przeszlosci uczniom
polecano wykucie podstawowej wiedzy i zdanie egzaminu. Obecnie akcent
kladzie sie na innego rodzaju umiejetnosci, takie, jak poslugiwanie sie
komputerem i umiejetnosc samowyrazania sie".
Pólanalfabetyzm nie jest w W. Brytanii zjawiskiem nowym, co wiecej,
jest uznawany za problem spoleczny.

W zeszlym roku rzadowa grupa robocza
powolana do zbadania zjawiska wtórnego analfabetyzmu wsród doroslych
ocenila, ze 7 mln Brytyjczyków ma trudnosci z czytaniem, pisaniem lub
prostymi wyliczeniami. Co najmniej 2 mln to calkowici analfabeci,
którzy nie rozumieja podstawowych informacji, np. na opakowaniach
produktów dostepnych w supermarketach lub rozkladu autobusów.
Co gorsza, badania prof. Todd dowodza, ze sytuacja nie poprawia sie z
pokolenia na pokolenie, lecz pogarsza. W tescie, który mial za zadanie
wskazanie poprawnej pisowni tego samego slowa pisanego na trzy rózne
sposoby, ankietowani w grupie wiekowej 41-50 lat wypadli duzo lepiej
niz grupa w wieku 15-30 lat.

http://dziennik.pap.com.pl/internet/20010819183637.h
tml

*******

A oto ponizej oryginalna wersja wyzej wspomianego artykulu;

http://www.thescotsman.co.uk/scotland.cfm?id=99842&k
eyword=computers

Literacy lower than in 1912

Seonag Mackinnon Education Editor

ILLITERACY is more common among young people in 2001 than it was among
youngsters before the First World War, according to a study by a
world-renowned researcher in the English language.

Professor Loreto Todd found 15 per cent of young people aged 15 to 21 are
poor spellers compared to two per cent of those assessed by school
inspectors in a 1912 report.

The new research, which tested over 1,000 people across the UK, also
revealed young people did not feel that accurate spelling was of great
importance, but seven in ten of the wider population saw poor spellers as
"careless, young, immature and unreliable."

The majority of subjects in this research and in a smaller comparative study
in the US said they felt their employment prospects were affected by their
spelling skills.

The study, commissioned from Professor Todd of the University of Ulster by
Harry Potter publishers Bloomsbury, also indicated the youth of today is
over-confident in its spelling abilities.

While seven out of 10 believed they were pretty good at getting words right.
When asked to spot 14 mistakes in a piece of text, none of the 15 to
21-year-olds surveyed for the research were able to identify them all. Girls
were more proficient than boys - as they generally are in literacy tests -
but were still unable to highlight more than two-thirds of the errors
correctly.

Boys only managed to spot 54 per cent of the mistakes. Despite this, men
were more likely to rate themselves as "excellent" spellers than women.

Older adults performed better than young people in the tests which
concentrated on identifying the correct spelling of 25 of some of the most
commonly misspelt words such as separate, receive and until. When presented
with the same word spelt slightly differently three times, 90 per cent of 41
to 50-year-olds got the right answer, compared with just 65 per cent of the
15-30 age group.

Older people were also more concerned about their literacy skills: "They
were embarrassed, almost ashamed whereas youngsters at the same standard
seemed think reasonably well of themselves."

Women did better than men until the age of 40 when men seemed to overtake
them but Professor Todd said this was due to a greater reluctance among
older men to take part.

She told The Scotsman: "I do feel that spelling matters. Being able to spell
and recognise words is perhaps more important now than at any time."

Referring to the ability of computers to compensate for weak literacy skills
through spellchecking services, she said: "You still need to spell. If you
get a letter wrong in a website address, you can't get to the website."

Professor Todd added: "I stress that I am not having a go at teachers who
work extremely hard but I can only assume the young people in my research
were in schools where there is a less rigorous approach to spelling and
staff are less willing to have kids rote learning."

David Eaglesham, general secretary of the Scottish Secondary Schools
Association, said it was untrue that children today are poorly educated.

"In 1912 the vast majority of children would have been living in poverty and
learning in bleak classrooms," he said. "They certainly wouldn't have had
the computer skills and be able to express themselves creatively and in an
articulate way.

"Their spelling may not be quite as good as some people think it could be
but you have to look at the overall package. Earlier generations were just
told to learn the stuff and pass exams."


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


1. Data: 2001-08-20 09:56:19

Temat: Re: Edukacja i komputery
Od: "Jdr" <...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

PS. Oczywiscie powinno byc "niezupelnie" a nie inaczej.
Musze sie "odstawic od komputera...;-)

Jdr

Cos niezupelnie pozytywnego o wplywie komputerow
na edukacje najmlodszej generacji...;-)

" David Eaglesham - generalny sekretarz szkockich wladz oswiatowych
- zwrócil uwage na inne kryteria stosowane w nauczaniu obecnie
i w 1912 roku.

"W przeszlosci uczniom polecano wykucie podstawowej wiedzy
i zdanie egzaminu. Obecnie akcent kladzie sie na innego rodzaju
umiejetnosci, takie, jak poslugiwanie sie
komputerem i umiejetnosc samowyrazania sie".

"Pólanalfabetyzm nie jest w W. Brytanii zjawiskiem nowym, co wiecej,
jest uznawany za problem spoleczny. "

jdr
>
> KOMPUTERY WINNE PÓLANALFABETYZMU NASTOLATKÓW?
>
> Pólanalfabetyzm wyrazajacy sie m. in. w blednej ortografii,
> trudnosciami w czytaniu lub pisaniu jest obecnie wsród
> nastolatków w W. Brytanii wyzszy niz byl na krótko przed
> wybuchem I wojny swiatowej w 1912 roku.
>
> Taki wniosek nasuwa sie na podstawie badan, jakie dom wydawniczy
> Bloomsbury (posiadacz praw do serii przygód Harry Pottera) zlecil
> profesor Lorecie Todd z uniwerystetu ulsterskiego.
> 15 proc. ankietowanych w wieku 15-21 lat to pólanalfabeci. W 1912 roku
> ówczesni inspektorzy w oparciu o taka sama liczbe ankietowanych uczniów
> i absolwentów szkól z tej samej grupy wiekowej ustalili, ze
> pólanalfabeci stanowia ledwie 2 proc. ogólu przebadanych.
> Faktyczny brak umiejetnosci plynnego czytania, pisania i ortografii
> jest
> przy tym odwrotnie proporcjonalny do wysokiego mniemania, które
> nastolatki sami maja o swoich zdolnosciach.
>
> 7 na 10 ankietowanych uwaza, ze ma duza wprawe w poprawnym pisaniu i
> literowaniu slów, ale w praktycznym cwiczeniu polegajacym na wylapaniu
> 14 bledów w pisowni slów w tekscie zadnemu z nich nie udalo sie wylapac
> wszystkich. Dziewczeta wypadly na ogól lepiej niz chlopcy.
>
> Ogloszone w tych dniach wyniki egzaminów maturalnych wskazuja na coraz
> wyzszy procent dobrych i bardzo dobrych ocen i to przez kolejny rok z
> rzedu. Eksperci glowia sie, jak pogodzic ten fakt ze spadkiem
> podstawowych umiejetnosci: czytania i pisania.
>
> Jako mozliwy powód tego stanu rzeczy wskazano na komputery sprawdzajace
> poprawna pisownie slów.
>
> Cytowany przez dziennik "The Scotsman" David Eaglesham - generalny
> sekretarz szkockich wladz oswiatowych - zwrócil uwage na inne kryteria
> stosowane w nauczaniu obecnie i w 1912 roku. "W przeszlosci uczniom
> polecano wykucie podstawowej wiedzy i zdanie egzaminu. Obecnie akcent
> kladzie sie na innego rodzaju umiejetnosci, takie, jak poslugiwanie sie
> komputerem i umiejetnosc samowyrazania sie".
> Pólanalfabetyzm nie jest w W. Brytanii zjawiskiem nowym, co wiecej,
> jest uznawany za problem spoleczny.
>
> W zeszlym roku rzadowa grupa robocza
> powolana do zbadania zjawiska wtórnego analfabetyzmu wsród doroslych
> ocenila, ze 7 mln Brytyjczyków ma trudnosci z czytaniem, pisaniem lub
> prostymi wyliczeniami. Co najmniej 2 mln to calkowici analfabeci,
> którzy nie rozumieja podstawowych informacji, np. na opakowaniach
> produktów dostepnych w supermarketach lub rozkladu autobusów.
> Co gorsza, badania prof. Todd dowodza, ze sytuacja nie poprawia sie z
> pokolenia na pokolenie, lecz pogarsza. W tescie, który mial za zadanie
> wskazanie poprawnej pisowni tego samego slowa pisanego na trzy rózne
> sposoby, ankietowani w grupie wiekowej 41-50 lat wypadli duzo lepiej
> niz grupa w wieku 15-30 lat.
>
> http://dziennik.pap.com.pl/internet/20010819183637.h
tml
>
> *******
>
> A oto ponizej oryginalna wersja wyzej wspomianego artykulu;
>
> http://www.thescotsman.co.uk/scotland.cfm?id=99842&k
eyword=computers
>
> Literacy lower than in 1912
>
> Seonag Mackinnon Education Editor
>
> ILLITERACY is more common among young people in 2001 than it was among
> youngsters before the First World War, according to a study by a
> world-renowned researcher in the English language.
>
> Professor Loreto Todd found 15 per cent of young people aged 15 to 21 are
> poor spellers compared to two per cent of those assessed by school
> inspectors in a 1912 report.
>
> The new research, which tested over 1,000 people across the UK, also
> revealed young people did not feel that accurate spelling was of great
> importance, but seven in ten of the wider population saw poor spellers as
> "careless, young, immature and unreliable."
>
> The majority of subjects in this research and in a smaller comparative
study
> in the US said they felt their employment prospects were affected by their
> spelling skills.
>
8<<<<<<< friendly snip


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-08-22 02:13:42

Temat: Re: Edukacja i komputery
Od: "Majka" <m...@i...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> W zeszlym roku rzadowa grupa robocza
> powolana do zbadania zjawiska wtórnego analfabetyzmu wsród doroslych
> ocenila, ze 7 mln Brytyjczyków ma trudnosci z czytaniem, pisaniem lub
> prostymi wyliczeniami. Co najmniej 2 mln to calkowici analfabeci,
> którzy nie rozumieja podstawowych informacji, np. na opakowaniach
> produktów dostepnych w supermarketach lub rozkladu autobusów.

Proszę wziąć pod uwagę fakt, że WB jest miejscem, w którym mieszkają miliony
emigrantów. Część z nich nie zna zbyt dobrze angielskiego. Część nie zna go
w ogóle, żyjąc w grupach narodowościowych. To zapewne ma jakiś wpływ na
uzyskane wyniki badań.

Majka
----------------------------------------------------
------
Bogaci bogacą się, biedni biednieją,
a średnia klasa szarpie się z finansami!
www.bogatyojciec.pl


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-08-22 12:58:53

Temat: Re: Edukacja i komputery
Od: "Jdr" <...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Wspolczynnik emigracyny w WB jest 5.2 % przy czym koncentacji
miejszosci ethnicznych nastepuje w Londynie, Bradford, Leeds,
Machester w wiekszym procencie niz w pozostalych regionach UK.
( Ogolnie UK ma kolo 60 milionow mieszkancow.)

W tym nizej czytopwanym artykule w jezyku angielskim jest mowa,
ze badaniami objeto ponad 1000 ludzi w calym kraju;

The new research, which tested over 1,000 people across the UK, also
revealed young people did not feel that accurate spelling was of great
importance, but seven in ten of the wider population saw poor spellers as
"careless, young, immature and unreliable."

A wiec - miejszosci ethniczne maja problemy z czytaniem i pisaniem.
Jednakze te problem w tym ujeciu dotyczy glownie ludnosci
rdzennej, ktora podaje jezyk angielski jako pierwszy i jedyny jezyk
posiadany.

W innych zrodel wiem, ze wladze oswiatowe sa w posiadaniu
spoecjalnego raportu na temat "Literacy amongst immigrants
and ethnic minorities", ale nie publikuja go, gdyz mogloby to
rzucac zle swiatlo na stosunki z miejszosciami narodowymi w
naszym kraju albo na system ksztalcenia generalnie.

Jdr


"Majka" <m...@i...com.au> wrote in message
news:3b831bce@news.iprimus.com.au...
> > W zeszlym roku rzadowa grupa robocza
> > powolana do zbadania zjawiska wtórnego analfabetyzmu wsród doroslych
> > ocenila, ze 7 mln Brytyjczyków ma trudnosci z czytaniem, pisaniem lub
> > prostymi wyliczeniami. Co najmniej 2 mln to calkowici analfabeci,
> > którzy nie rozumieja podstawowych informacji, np. na opakowaniach
> > produktów dostepnych w supermarketach lub rozkladu autobusów.
>
> Proszę wziąć pod uwagę fakt, że WB jest miejscem, w którym mieszkają
miliony
> emigrantów. Część z nich nie zna zbyt dobrze angielskiego. Część nie zna
go
> w ogóle, żyjąc w grupach narodowościowych. To zapewne ma jakiś wpływ na
> uzyskane wyniki badań.
>
> Majka
> ----------------------------------------------------
------
> Bogaci bogacą się, biedni biednieją,
> a średnia klasa szarpie się z finansami!
> www.bogatyojciec.pl
>
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-08-22 13:04:06

Temat: Re: Edukacja i komputery
Od: "Jdr" <...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

BTW .... gratuluje interesujacej witryny internetowej....
Po zerknieciu tylko na nia... wiele
spraw staje sie jasniejszymi...;-)

Jdr

"Majka" <m...@i...com.au> wrote in message
news:3b831bce@news.iprimus.com.au...
> > W zeszlym roku rzadowa grupa robocza
> > powolana do zbadania zjawiska wtórnego analfabetyzmu wsród doroslych
> > ocenila, ze 7 mln Brytyjczyków ma trudnosci z czytaniem, pisaniem lub
> > prostymi wyliczeniami. Co najmniej 2 mln to calkowici analfabeci,
> > którzy nie rozumieja podstawowych informacji, np. na opakowaniach
> > produktów dostepnych w supermarketach lub rozkladu autobusów.
>
> Proszę wziąć pod uwagę fakt, że WB jest miejscem, w którym mieszkają
miliony
> emigrantów. Część z nich nie zna zbyt dobrze angielskiego. Część nie zna
go
> w ogóle, żyjąc w grupach narodowościowych. To zapewne ma jakiś wpływ na
> uzyskane wyniki badań.
>
> Majka
> ----------------------------------------------------
------
> Bogaci bogacą się, biedni biednieją,
> a średnia klasa szarpie się z finansami!
> www.bogatyojciec.pl
>
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-08-23 06:33:14

Temat: Re: Edukacja i komputery
Od: "Majka" <m...@i...com.au> szukaj wiadomości tego autora


"Jdr" <...@n...com> wrote in message
news:%5Og7.25444$Qh2.260750@news11-gui.server.ntli.n
et...
> BTW .... gratuluje interesujacej witryny internetowej....
> Po zerknieciu tylko na nia... wiele
> spraw staje sie jasniejszymi...;-)
>
> Jdr
>

Dziękuję w imieniu zespołu.
Niestety tu w kraju tylko jednostki podzielają Pana entuzjazm. Jednak powoli
ich przybywa, więc chyba doganiamy Was :)

Majka
Bogaci bogacą się, biedni biednieją,
a średnia klasa szarpie się z finansami!
www.bogatyojciec.pl



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

Angielski, slownik i program
szukam ciekawego produktu do sprzedazy przez internet
jak założyć przedszkole?
check this out
Gzdie znajdę lekcje angielskiego w internecie

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci

zobacz wszyskie »