Eduseek

1. Data: 2004-08-24 20:13:24

Temat: Eduseek
Od: "Jakub K." <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Z powodu iż zajmuję się chemią (lecz nie uczę w szkole ;) ) po przejrzeniu
serwisu eduseek (działu chemia) i znajdującego się w nim układu okresowego
wystosowałem do redakcji taki oto e-mail:

UOP (Znalezione Błędy):
Wodór
Wodór, a szczególnie wodór in statu nascendi jest bardzo reaktywny chemicznie -
nawet w temperaturze pokojowej! (Patrz np. redukcja jonów oksowanadowych do
wanadylowych aktywnym wodorem) Tworzy z O2 wodę nie tylko po zainicjowaniu
temperaturą czy iskrą, ale także po wprowadzeniu katalizatora (Pt) w temp.
pokojowej.
Lit
Związki litu nie są trucizną nawet w dużych ilościach - dawka LD50 525 mg/l (dla
LiCl) powoduje senność i zaburzenia widzenia.
Sód
Powierzchnia metalicznego sodu nie wykazuje luminescencji. Nie nadżera szkła ani
porcelany.
Magnez
Magnez wchodzi w reakcję z wodą (z chłodną reaguje spokojnie, z gorącą bardzo
gwałtownie!) Niep okrywa się warstwą Mg(OH)2 na powietrzu, do tego potrzebna
jest temperatura rzędu 200-500 oC. Reaguje z zasadami w temp. ok. 400-500 oC.
Stront
Sole strontu nie są toksyczne.
Skand
Absurdem jest, iż skand metaliczny reaguje z wodą! Chyba autorzy i eksperci
tworzący ten układ okresowy nigdy nie widzieli metalicznego skandu na własne oczy!
Tytan
Tytan WOGÓLE nie reaguje z H2O ani parą wodną, a aby pokrył się tlenkiem
potrzebna jest temperatura rzędu 1000oC! Nie reaguje z H2SO4 w temperaturze
pokojowej, dopiero w temp. pow. 200 oC reaguje bardzo powoli.
Cyrkon
Nie pasywuje się w temperaturze pokojowej i w żadnej temperaturze NIE reaguje z
H2O ani z parą wodną!
Wanad
Nie reaguje z parą wodną.
Chrom
Związki chromu(III) są BARDZIEJ toksyczne niż zw. chromu (VI), lecz gorzej
rozpuszczalne - dlatego trudniej nimi się zatruć. Chrom(6+) w organiźmie
przechodzi do chromu(3+), który dopiero powoduje zatrucie.
Żelazo
NIE reaguje z H2 i N2!
Ponadto należy ustalić "poziom" stwierdzenia "jest dosyć reaktywny w temp.
pokojowej" gdyż użycie takiego określenia dla Fe i np. Na nie wskazuje na duże
różnice w reaktywności pierwiastków.
Ruten:
Reaguje z tlenem w temp. ok. 500oC - należałoby dodać, jak wysoka jest temp.
"Czerwonego żaru" - jeśli niższa niż 500 oC - w takich warunkach Ru żeczywiście
nie reaguje z tlenem.
Jego stopy nie są używane w produkcji stalówek.
Osm:
Należałoby wspomnieć o bardzo silnie toksycznych właściwościach tlenku osmu(8+),
ponadto podać jego główne zastosowanie - jako utleniacz w chemii organicznej.
Osm w stanie metalicznym posiada specyficzny, nieprzyjemny zapach zbliżony do
chloru ze wzlędu na niewielkie dowmieszki OsO4 w met. Os.
Nikiel:
NIkiel nie reaguje z wodorem, a warstwą tlenku pokrywa się dopiero w temp. pow.
1000 oC
Platyna
Pt reaguje jedynie z Cl2, F2, HF, H2SO4, NaOH w temp. powyżej 1000 oC
Miedź:
CuO nie jest amfoteryczny
Srebro:
W procesie technologicznym na urobek (w skład którego wchodzi srebro) działa się
KCN a nie NaCN!
Cyjanek srebra-potasu wchodzi w reakcję z met. cynkiem, dając srebro metaliczne,
cyjanek potasu i słabo rozp. cyjanek cynku a nie związek kompleksowy.
Złoto:
Coś takiego jak tlenek złota nie istnieje! Złoto nie tworzy tlenków. Jedynie
dobrze poznane związki złota to AuCl3, HAuCl4 i jego sole, KAu(CN)2 i purpura
Kazjusza.
Kadm:
Bardzo chciałbym zobaczyć, jak kadm pali się w powietrzu! Dopiero w temp.
powyżej 500oC tworzy tlenek kadmu.
Rtęć:
Z chlorem reaguje dopiero w wysokich temperaturach. NIGDY nie należy odkurzać
rozlanej rtęci, gdyż to powoduje jej rozrzucenie w całym pomieszczeniu.
POsypywanie siarką jest także czynnością iście magiczną - bez bezpośredniego
kontaktu nie utworzy się HgS - w przypadku rozlania rtęci należy użyć waty
cynkowej, aby zebrać rtęć. MIejsca rozlania posypać proszkiem cynkowym i
zaciągnąc lakierem.
Gal:
Gal nie występuje w cząsteczkach dwuatomowych, a jego sole nie są
silnymi truciznami. Nie zwilża szkła.
Cyna:
Cyna reaguje z HCl, dając SnCl4, któey rozpada się (SnCl4 -> SnCl2 + Cl2).
Związki cyny nie są trujące.
Fosfor:
Tylko fosfor biały jest na tyle reaktywny, aby spalić się w powietrzu do P4O10 -
pozostałe alotropy łączą się z tlenem w dużo wyższej temperaturze.
Antymon:
Związki Sb nie są truciznami, jedynie masło antymonowe wykazuje właściwości żrące.
Fluor:
Fluor nie może być używany do fluorowania zw. organicznych, gdyż większość z
nich ulega zniszczeniu w reakcji z fluorem. Jony F- są toksyczne dla naszego
organizmu, jedynie niewielka ilość fluorków niezbędna jest do tworzenia szkliwa
zębów.
Brom:
W farmacji zastosowanie mają bromki - brom ze względu na wysoką toksyczność nie
mógłby być podawany jako lekarstwo. Brom uzyskuje się podczas destylacji a
następnie elektrolizy wody morskiej.

Wiele danych o pierwiastkach (np.Cr, Co) zawiera informacje o tym, że
pierwiastki te reagują z H2O - co jest oczywistą bzudrą - proszę zweryfikować
tablicę także pod tym kątem; także informacje, iż "właściwości biologiczne
pierwiastka nie są znane" w większości przypadków są nieprawdziwe - proszę to
zweryfikować i uzupełnić np. wg kart charakterystyk (POCh, Sigma-Aldrich, Merck).
Moja opinia na temat Układu Okresowego:
Zapoznałem się z większą częścią UOP (w opisie błędów pominąłem pierwiastki
promieniotwórcze, lantanowce i aktynowce) i stwierdzam, iż zamiast być on
przydatnym w nauce - powoduje, iż w głowach uczniów znajdują się informacje
nieprawdziwe, niepełne a niekiedy wręcz bzdurne i absurdalne. Proponuję dokładną
weryfikację układu. Ponadto osobiście wątpię w wykształcenie oraz umiejętności
zarówno autora jak i Waszego (jak to określacie) wspaniałego eksperta. Nie do
uwieżenia jest, że tak podstawowe błędy mógł popełnić jakikolwiek WYKSZTAŁCONY
chemik. Jestem zbulwersowany, że rzesza nauczycieli pracujących dla naszej
młodzierzy pozwala, by dzieci uczyły się z TAKIEGO czegoś, bo układem okresowym
tego na pewno się nazwać nie da.

Co Państwo o tym sądzą? Mnie bulwersuje, iż TACY ludzie mogą nauczać nasze dzieci.

Pozdrawiam, Kuba

2. Data: 2004-08-25 13:26:28

Temat: Re: Eduseek
Od: "Sławomir Żaboklicki" <Z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tego na pewno się nazwać nie da.
>

> Co Państwo o tym sądzą? Mnie bulwersuje, iż TACY ludzie mogą nauczać nasze

Państwo myślą, że dobrze by było dokładnie określić o jaki program czy
stronę chodzi
(np. podając adres). Państo też myślą, że w recenzji nie warto obrażać
twórców i
i starać się pisać mniej emocjonalnie i unikać błędów, gdyż wtedy recenzja
jest
bardziej "do uwierzenia".
Pozdrawiam
SZ

3. Data: 2004-08-25 17:18:46

Od: "Krzysiek" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

[CIACH]
> [...]
> twórców i
> i starać się pisać mniej emocjonalnie i unikać błędów, gdyż wtedy recenzja

Hmm chyba w temacie pisało o eduseeku - dla mnie przynajmniej wiadomo, o jaką
stronę chodziło ... (dla niewtajemniczonych
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/13
14/)
Obrażanie twórców? Hmm moim zdaniem autor tego postu ma racje ... Tacy "Twórcy"
chyba są wzięci z ulicy. A błędy autora? Jak powiedział Sokrates - Błędy są
przywilejem filozofów - tylko głupcy się nie mylą. I sądzę, ze każdy chemik
zorientuje się o co chodziło.
A może post uraził Pana Sławomira osobiście? Bo dziwi mnie to, ze nie wypowiada
się jako "Ja" tylko jako "Państwo". No ale cóż - to jednak tylko jego opinia.

Pozdrawiam, Krzysztof

4. Data: 2004-08-25 17:23:03

Od: "Kuba" <k...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [CIACH]

CIACH
> [...]
> się jako "Ja" tylko jako "Państwo". No ale cóż - to jednak tylko jego opinia.

plan wynikowy
Tanio sprzedam książki i podręczniki - zawalają mi tylko miejsce w pokoju
Uczenie moze byc latwe, zobacz jak robia to najlepsi
umowa o pracę - czas nieokreślony a UE
..::{ książki i podręczniki tanio oddam }::..