Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Fanatyzm...naukowy, czyli nowe oświecenie. Fanatyzm...naukowy, czyli nowe oświecenie.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Fanatyzm...naukowy, czyli nowe oświecenie.

Data: 2012-05-20 19:53:34
Temat: Fanatyzm...naukowy, czyli nowe oświecenie.
Od: Nemezis <s...@g...com>
Pokaż wszystkie nagłówki

Ikselci się spodoba, no cóż w nowym systemie oświecenia wszyscy mają
nie wierzyć, bo to głupie, a system naukowy ułoży globalnie za
wszystkich życie. Ale po kolei, jest długie ale ciekawe . Podpowiadam
to fanatyzm, który chce układać każdemu życie na sposób jedynie dobry
i gadka o humaniźmie to gadka szmatka, bo jaki to humanizm by
porządkować życie ludzi według tego co się uważa za słuszne ze swojego
punktu widzenia.............


Oświeceniowe dążenie do wiedzy zainspirowało wielu naukowców,
filozofów i poetów: Goethego, Benthama, Milla, Darwina, Marksa, Freuda
i Einsteina. Było także źródłem inspiracji dla przedstawicieli nowych
dyscyplin naukowych, takich jak chemia i biologia w XIX wieku oraz
nauki społeczne i behawioralne w wieku XX. Zastosowanie metod
naukowych doprowadziło do przełomu w wielu dziedzinach nauki i
techniki, co z kolei przyniosło poprawę jakości życia. Owocem tych
procesów była rewolucja przemysłowa,imponujące postępy w medycynie
(przedłużenie się życia ludzkiego), skrócenie dnia pracy i
mechanizację eliminującą wiele najcięższych prac, ogromny postęp w
transporcie i technikach komunikowania się, rewolucję zieloną i
informatyczną oraz inżynierię genetyczną, dzięki której jesteśmy o
krok od pokonania wielu chorób dziedzicznych. Rozwój nauk
technicznych, fizyki i astronomii, umożliwił nam podjęcie eksploracji
kosmosu i radykalnie poszerzył naszą wiedzę o wszechświecie. Już same
jego rozmiary i fakt, ze poszerza się w coraz szybszym tempie budzą
nasz zdumienie i podziw. Niemal codziennie odkrywane są nowe systemy
planetarne i nowe galaktyki. Naukowy naturalizm zastąpił obraz świata
oparty na objawienie i wierze w nadprzyrodzone byty i siły. Nadzieje
na przyszłe odkrycia o dalszą poprawę bytu są ogromne.
Niestety, w ostatnich latach obserwujemy odwrót od ideałów Oświecenia
i powrót do przednowoczesnych mitologii. Na całym świecie odradza się
popularność fundamentalizmów: hinduskiego, sikhijskiego, islamskiego,
katolickiego i żydowskiego. Mnożą się parareligijne sekty, różnej
maści jasnowidze i cudotwórcy powołujący się na swoje nadnaturalne
zdolności,nie poddające się rzekomo naukowej weryfikacji. W Stanach
Zjednoczonych, kraju przodującej nauki i technologii, miliony ludzi
uważają się za wyznawców jednej z pierwotnych form religijności,
opartej na dosłownym odczytaniu biblii. Ich wyznawcy poświęcają się
bez reszty sprawom zbawienia, życia wiecznego w raju i powrotu Jezusa
Chrystusa. Ewangeliczni protestanci, konserwatywni katolicy i
ortodoksyjni żydzi zawarli przymierze, dzięki któremu przejęli
kontrolę nad władzą, której używają do walki ze świeckim humanizmem i
naturalizmem. Trudno w to uwierzyć, ale administracja Busha odmówiła
legalizacji terapeutycznych badań nad komórkami macierzystymi,
powołując się teologiczno-moralną koncepcję "uczłowieczenia przez
tchnienie duszy". Według tej koncepcji, obdarzone duszą są nawet te
komórki, które uległy podziałowi, lecz nie mają szansy dalszego
rozwoju. Nieodłączną częścią tej polityki jest "ewangelicki
kapitalizm", sprzymierzony z drugiej strony z imperialną polityką
zagraniczną prowadzoną w oparciu o przekonanie, że Bóg błogosławi
amerykańskie interwencje zbrojne w innych krajach.
Polityka ta i towarzyszące jej zjawiska są wynikiem głębokiego kryzysu
kulturowego, w wyniku którego doszło do zakwestionowania podstawowych
założeń i wartości Oświecenia, na których w XVIII i XIX wieku oparto
budowę systemów demokratycznych w Europie i Ameryce. Dlatego tym,
czego potrzebujemy dziś najbardziej, jest krytyczny powrót do idei
oświeceniowej, i to nie tylko w Ameryce, ale w skali globalnej.
Kryzys, o którym mowa, miał swój początek w latach powojennych w
Paryżu,gdy grupa lokalnych mędrców zaczęła głosić bełkotliwe, wulgarne
nauki inspirowane przez prace Martina Heideggera, tworząc w ten sposób
ruch kulturowy, nazwany przez Arnolda Toynbee'ego postmodernizmem. Ta
intelektualna moda, choć niemądra i niespójna, zyskała niemałe wpływy
w świecie akademickim, zwłaszcza na wydziałach nauk społecznych i
humanistycznych. Z czasem doprowadziła do osłabienia pozycji
Oświecenia, zakwestionowania etyki humanistycznej, naukowego
obiektywizmu i wartości demokratycznych. I choć w ostatniej dekadzie
XX wieku postmodernizm znalazł się w odwrocie, zwłaszcza tam, gdzie
powstał - na uniwersytetach francuskich - to zdołał odcisnąć swoje
piętno na kulturze politycznej iintelektualnej w Europie i w Ameryce,
podważając przede wszystkim zaufanie do wszelkich postępowych
programów emancypacyjnych. W jakiejś mierze to myślenie i utrata
zaufania do rozumu były zrozumiałą odpowiedzią na dwie groteskowe
ideologie: faszyzm i stalinizm, które zawładnęły wyobraźnią
Europejczyków i zdradziły ludzką godność pod rzeźnickim nożem represji
politycznych i ludobójstwa. "Po Auschwitz" - pisał Theodor Adorno -
"nie można już mówić o wielkości człowieka". Nie podobna zaprzeczyć,
że w XX wieku ludzkość popadła w stan aberracyjnego okrucieństwa.
Jednak zdołaliśmy się z niego wydobyć.

KOMENTARZ GLOBA____
Jak wydobył, przecież to krytykowany postmodernizm nas z tego wydobył,
a oświecenie doprowadziło do narzucania ludziom dyktatów. Co autor
powtarza ___

Dziś wielu intelektualistów wciąż nie chce się pogodzić z załamaniem
się obiecywanych przez socjalizm nadziei na budowę lepszego świata, w
którą przez lata włożyli tyle serca i wysiłków. Jakiekolwiek nie
byłyby przyczyny pesymizmu, nie wolno nam zrezygnować z prób szerzenia
wiedzy i upowszechniania oświeceniowego poglądu na świat. Nie możemy
ustąpić przed nihilizmem.

KOMENTARZ GLOBA___Ocho inne wartości niż jego to nihilizm, bo tylko
jego jest słuszny.___


Choć nauka niejednokrotnie była wykorzystywana przez różne wojskowe i
polityczne siły w celach sprzecznych z humanistycznym systemem
wartości, to przecież jeszcze częściej służyła ludzkości.
KOMENTARZ GLOBA__nauka ważniejsza od kosztów w ofiarach__

Mówiąc, że dramatycznie potrzebne jest nam Nowe Oświecenie, mam na
myśli radykalną reorientację religijno-moralnego sposobu postrzegania
rzeczywistości, który tak głęboko przenika współczesne społeczeństwo.
Zakłada to reformację kulturową , przebudowę podstawowych zasad,
przekonań i wartości. Istotnym jej warunkiem jest dostatecznie mocne
zaufanie do naszej zdolności rozwijania wiedzy o świecie, dokonywania
odkryć naukowych i prowadzenia racjonalnych badań. Rozmaite problemy
mogą wydawać się zbyt trudne lub zgoła nierozwiązywalne. Nie ma jednak
żadnej obiecującej alternatywy dla posługiwania się metodami ludzkiej
inteligencji. Rzetelnej pracy i pewnej dozy dobrej woli nie zastąpi
ani wiara, ani objawienie, autorytet czy zwyczaj, mistycyzm czy
spirytualizm.
KOMENTARZ GLOBA_ nie masz prawa wierzyć, bo to niesłuszna perspektywa
widzenia świata, to autor tak naprawdę mówi__


Teista wierzy, że tylko Bóg nas zbawi; odpowiadam na to, że żadne
bóstwo nas nie chroni, musimy dbać o siebie sami.
Jakie są istotne cechy swoiste Nowego Oświecenia? Mogę tu jedynie
naszkicować niektóre z nich.
Po pierwsze, ciąży na nas obowiązek zastosowania metod nauki i rozumu
do wszystkich rodzajów spraw, które obchodzą człowieka. Tak pojęty
naturalizm metodologiczny opiera się na świadomości faktu, iż metody
nauki są niezastąpionymi narzędziami odsłaniania sekretów natury i
rozwiązywania problemów ludzkich. Zasady naukowe należy traktować jako
hipotezy, których sprawdzianami są wyniki eksperymentów i wartość
opartych na nich przewidywań; integruje się je w teorie i akceptuje,
uwzględniając stopień ich ogólności oraz elegancji matematycznej. Są
one zawsze otwarte na zmiany w świetle nowych odkryć lub teorii o
większych walorach; nauka jest więc omylna i sama koryguje swoje
błędy, chociaż jej metody cechuje pewna obiektywność.

KOMENTARZ GLOBA___mamy tu czystą wiarę że nauka określa naprawdę i
tylko ona widzi jak naprawdę wygląda świat, a że wszystkie teorie
naukowe są falsyfikowalne i tak jak to powyżej, to dla autora mały
błąd, czyli próbuje narzucić to w co gorąco wierzy.__


Od czasów osiemnastowiecznego Oświecenia nauka rozwijała się
gwałtownie, wkraczając na obszary, których nigdy przedtem nie uważano
za osiągalne -takie jak poznanie świadomości, mózgu, zjawisk biologii
i genomu oraz mikro- i makro-wymiarów wszechświata. Stosując wyszukane
instrumenty obserwacji, zgłębiła aspekty natury, o których sądzono, że
są poza jej zasięgiem. Wolno oczekiwać, że w przyszłości metody badań
naukowych obejmą wszystkie interesujące nas rodzaje spraw. W jaki
sposób i w jakim sensie można to osiągnąć, zależy od przedmiotu
zainteresowań. W wielu dziedzinach najlepiej opisuje ten proces
pojęcie krytycznego myślenia , które dostarcza normatywnego modelu
oceny roszczeń do prawdy.

KOMENTARZ GLOBA__autor wykazuje dosłownie brak krytycznego myślenia.__

Po drugie, musimy uporać się z narzucającym się ludziom pytaniem
egzystencjalnym "Jaki jest sens życia?" Wielu teistów wyraża
przekonanie, że bez wiary w nadprzyrodzone bóstwo życie byłoby
pozbawione sensu.
KOMENTARZ GLOBA__
autor sugeruje że nie masz prawie wierzyć lub przejmować się swoją
indywidualną egzystencją, szukać sensu swojego życia, ona wie lepiej
jak masz żyć i jak masz myśleć__


Twierdzą oni, że ludzie nie są w stanie zaakceptować śmierci -tylko
wiara w życie pozagrobowe może ich pocieszyć. Nauka uwalnia nas od
prymitywnych wyobrażeń dotyczących Boga i nieśmiertelności,choć
sceptycyzm w tej sprawie nie zawsze udziela się szerszym kręgom
społecznym. W świetle naturalistycznego obrazu kosmologii nie można
już akceptować przestarzałych, metafizyczno-teologicznych
interpretacji rzeczywistości. Nadto, krytyczne badania naukowe nad
tekstami biblijnymi i koranicznymi ujawniły bezzasadność tez o tak
zwanym boskim objawieniu.

KOMENTARZ GLOBA, _autor kłamie, nauki nie interesuje i nie bada
metafizyki, a próby badania metafizyki kończą się idiotyzmami, to tak
jakby robić rosół w pralce a nie na kuchence. Wiadomo jaki wyjdzie ten
rosół.__

Żadne świadectwa empiryczne nie potwierdzają tez tego rodzaju.

KOMENTARZ GLOBA__autor mówi że Boga nie widać więc jak go nie widać to
nie ma_


Teiści mylą się też, gdy sądzą, że nie można prowadzić pełnego,
sensownego życia w naturalistycznym świecie, mając o nim wiedzę,
której dostarcza nauka, i nie żywiąc żadnych nadprzyrodzonych
iluzji.Wszak niezliczeni ludzie różnych pokoleń wiedli
satysfakcjonujące, twórcze i moralne życie bez wiary w Boga.

KOMENTARZ GLOBA_
Tak jakby wiara to tylko Bóg według autora, autor posiada głęboką
wiarę w dyrdymały które wypisuje_
_
Życie człowieka jest pod pewnym względem podobne do dzieła sztuki,
złożonego z barw, tonów, kresek i form. Jest sumą wyborów i działań,
marzeń i aspiracji, planów, projektów i celów, tragedii i sukcesów,
które wyznaczają to, kim i czym jest dana osoba. Zamierzenia i
wartości dzielimy z innymi ludźmii zależą one od społeczeństwa, w
którym żyjemy. W społeczeństwach otwartych, szanujących wolność i
autonomię człowieka, indywidualne wybory są pluralistyczne i
zróżnicowane; nawet jednostka bardzo idiosynkratyczna dokonuje ich
swobodnie, dopóki nie szkodzi innym.

KOMENTARZ GLOBA__
autor nie rozumie słowa pluralizm, czyli każdy szanuje siebie i w co
ten drugi człowiek wierzy.__


Społeczeństwa demokratyczne stwarzają człowiekowi szerszy zakres
możliwości niż autorytarne. KOMENTARZ GLOBA__to akurat osiągnięcie
postmodernizmu właśnie, który dla autora jest niespójny przecież__


A wszyscy spędzamy życie we wszechświecie ładu i nieładu,
przyczynowościi przypadkowości, regularności i zdarzeń losowych. Wolno
sądzić, że ludzie potrafią uczyć się z doświadczenia i zmieniać swoje
wybory,gdy znają ich konsekwencje. Są w stanie wyznaczać sobie wspólne
cele i podzielać te same wartości. Mogą więc cenić swoje życie, a
nawet fascynować się nim jako takim.
Tak więc, po to, by życie człowieka miało sens, nie są potrzebne żadne
religijne założenia. Tradycyjne wierzenia religijne są tworami
ludzkiej wyobraźni i fantazji, pochodzącymi z epoki dzieciństwa
naszego gatunku.

KOMENTARZ GLOBA__
Ikselcia ma przestać wierzyć bo to majaki a sens życia jest jedynie w
niewierzeniu.__


W czasach, gdy normą były choroby, głód, zagrożenie zewnętrzne i
przedwczesna śmierć, ludzi obezwładniał strach i niewiedza, błagali
więc o pomoc tajemnicze, niewidzialne i niezrozumiałe siły. Nauka
rozprasza wiele z tych lęków. Potrafi ona odkrywać przyczyny
naturalnych zdarzeń i oferować najlepsze środki zaradcze wobec
przeciwieństw losu. Wiedza, której nam dostarcza, pomaga stawiać czoło
wyzwaniom, wspiera naszą odwagę, pozwalanie tylko przetrwać, lecz
także prosperować.Ludzie łatwo się uczą, że współpraca i wzajemna
empatia, miłość i wspólne doświadczenia podnoszą wartość życia i
pomagają uczynić je pięknym, radosnym, a nawet bujnym.
Po trzecie - i jest to rzecz o zasadniczym znaczeniu dla Nowego
Oświecenia- należy podjąć kwestię wartości etycznych. Humanistyczna
etyka może stworzyć podstawy nowej moralności. Jest to problematyka
eupraksozofii , czyli koncepcji mądrego i dobrego postępowania,opartej
na badaniach naukowych i racjonalizmie filozoficznym.
KOMENTARZ GLOBA___naukowcy będą decydowali o twoim życiu, ty się na
nim nie znasz__


Sprawdzianami zasad i wartości winny być ich praktyczne konsekwencje.
Wiemy, że cel nie uświęca wszelkich środków, niektóre z nich bowiem
nie mieszczą się w granicach przyzwoitości.
Eupraksozofia obejmuje dwa główne tematy. Pierwszym są wewnętrzne
warunki dobrego życia jednostki, takie jak wolność i autonomia,
samookreślenie i prawo do prywatności, a także twórczość, przeżycia
estetyczne, samokontrola, szacunekdla samego siebie i racjonalność.
Celem ostatecznym jest tu szczęście człowieka i jego radość życia.
Temat drugi stanowią zasady właściwego i odpowiedzialnego stosunku do
innych ludzi, tworzących wspólnotę, w której człowiek działa. Składa
się na nie prawość, spolegliwość, życzliwośći sprawiedliwość.
Humanistyczne wartościi zasady etyczne są ponadkulturowe. Mają one
treść empiryczną, wiążą się z ludzkimi pragnieniami i potrzebami, a
kształtowały się w długich dziejach ludzkiej cywilizacji. Wybory
moralne człowieka można oceniać według obiektywnych, racjonalnych
kryteriów.

KOMENTARZ GLOBA_
moralność narzucona z góry jak mamy wszyscy postępować__

Dojrzałość moralna zakłada znajomość obowiązków i powinności, które
powstają w kontekście interakcji społecznej i muszą być respektowane.
KOMENTARZ GLOBA__
zniewolone społeczeństwo__

Po czwarte, najważniejszym bodaj aspektem Nowego Oświecenia dotyczący
metyki jest dziś uznanie jej globalnego zasięgu i akceptacja doktryny
powszechnych praw człowieka. Znaczy to, że wszyscy mieszkańcy naszej
planety mają takie same prawa, które światowa społeczność powinna
chronić. Są to zasady etyki globalnej , obowiązujące w każdej
kulturze. W odróżnieniu od wszystkich wcześniejszych ruchów,Nowe
Oświecenie uznaje, że każdy członek ludzkiej rodzinyma taką samą
godność i wartość . Etyka globalna kładzie nacisk na naszą
odpowiedzialność za ochronę wspólnego domu, planety Ziemi, przed
zniszczeniem i zanieczyszczeniem ekologicznym. Uznaje też potrzebę
istnienia międzynarodowych praw i sądu światowego, który by je
interpretował i egzekwował. W ten sposób przezwyciężyłoby się podziały
narodowościowe, rasowe, religijne i etniczne, stymulując rozwój
międzynarodowych instytucji demokratycznych.

KOMENTARZ GLOBA_tu właśnie autor zniszczył różnorodności kulturową by
wszyscy byli tacy sami.__


Instytucje te powinny gwarantować nasze zbiorowe bezpieczeństwo i
pokój;zapewniać powszechną edukację, wolność kultury i otwartość
środków komunikacji, a także wzrost poziomu życia i dobrobytu
wszystkich części składowych nowego, globalnego społeczeństwa.
Nowe Oświecenie wskazuje ważne perspektywy rozwojowe ludzkości. Może
ono pobudzić zaangażowanie ze strony wszystkich sektorów naszego
świata. To bardzo ważne, by naturaliści i świeccy humaniści przejęli
inicjatywę we wskazywaniu drogi, która prowadzi do wyłaniającej się
dziś cywilizacji globalnej.

KOMENTARZ GLOBA_widzicie kto ma rządzić? Naturaliści i świeccy"
humaniści".

W oryginale tekst ten ukazał się w dwumiesięczniku Free Inquiry , Vol.
24 No 3 (kwiecień/maj 2004).

http://humanizm.free.ngo.pl/kurtz78.htm

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem