Gluten

1. Data: 2002-12-14 00:07:13

Temat: Gluten
Od: Ewa <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam prosbe do grupowiczow. Probowalam znalezc w archiwum grupy cos na
temat glutenu i nie udalo mi sie, niestety. Gluten jest w przepisach na
chleb, albo na ciasto do pizzy, a ja nie wiem, gdzie to mozna kupic.
Czytam tez o makach wysokoglutenowych, ale nie moge ich rozpoznac w
sklepie. Na opakowaniach nic o glutenie nie pisza.
Chcialam upiec swoj pierwszy w zyciu /dlugim/ chleb i ten gluten
nieszczesny jest w przepisie, ktory sobie wybralam. Zakwas juz dojrzal,
a glutenu nie ma:-(
Czy ktos moglby mnie oswiecic? Bede baardzo wdzieczna.
Pozdrawiam
Ewa

1. Data: 2002-12-14 06:20:22

Temat: Re: Gluten
Od: "Monika" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
: Mam prosbe do grupowiczow. Probowalam znalezc w archiwum grupy cos na
: temat glutenu i nie udalo mi sie, niestety. Gluten jest w przepisach na
: chleb, albo na ciasto do pizzy, a ja nie wiem, gdzie to mozna kupic.
W sklepach ze zdrową żywnością lub na półkach w supesmarketach
tam obok wyrobów z soi.

Pozdrawiam Monika z Poznania

1. Data: 2002-12-14 12:22:16

Od: "Kamas.hw" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktos moglby mnie oswiecic? Bede baardzo wdzieczna.

Zagnieć gęste ciasto z mąki i wody, zostaw na pół godziny aż gluten
napęcznieje po czym weź miskę z wodą i wygniataj w niej to ciasto
często zmieniając wodę. Gdy już woda przestanie robić się mętna będzie
to znaczyło, że został Ci czysty gluten

--

pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński (Kamas.hw)

1. Data: 2002-12-14 21:35:09

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 14 Dec 2002 13:22:16 +0100, "Kamas.hw" <m...@w...pl> wrote:

> [...]
>napęcznieje po czym weź miskę z wodą i wygniataj w niej to ciasto
>często zmieniając wodę. Gdy już woda przestanie robić się mętna będzie

Jesli oczywiscie maka zawierala go bedzie na tyle duzo zeby powstala
ciagla siateczka wlokien glutenowych przetykana inkluzjami skrobiowyi
a nie packa skrobiowa inkrustowana wtraceniami glutenowymi... Bo w tym
ostatnim przypadku tylko metnej wody naprodukuje.
I przy okazji jak poznac make wysokoglutnowa: Wlasnie tak, zagniatajac
ciazto na wodzie , oceniajac jego ciagliwosc i sposob wyplukiwania.
A z ciekawostek wysokoglutenowych: Zostalem ongis obdarowany przez
kuzyna ze wsi woreczkiem wlasnej (znaczy w malym mlynie z
dostarczonego zboza mielonej) maki z przenicy wysokoglutenowej.
Ptrzywiozlem do domu, matka sprobowala kluski kladzione zrobic,
odruchowo jajko dodala(jak to na kupnej mace trzeba bylo zeby kleju
introligatorskiego nie wyprodukowac...) No i wyszly kluski - tyle ze
zjesc sie nie daly, indyk nie jestem, calych lykac nie lubie a podryzc
nie szlo.

--
Darek

1. Data: 2002-12-15 01:35:20

Od: Ewa <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kamas.hw" wrote:

> [...]
> napęcznieje po czym weź miskę z wodą i wygniataj w niej to ciasto
> często zmieniając wodę. Gdy już woda przestanie robić się mętna będzie

I jak mam w przepisie:'dodaj dwie lyzki glutenu', to mam dodac 2 lyzki
tego wygniotka?
Ewa

1. Data: 2002-12-15 01:47:17

Od: Ewa <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dariusz K. Ladziak" wrote:
> [...]
> I przy okazji jak poznac make wysokoglutnowa: Wlasnie tak, zagniatajac
> ciazto na wodzie , oceniajac jego ciagliwosc i sposob wyplukiwania.

Jestem zalamana :-(( Jak ja biedna odroznie, czy to jest przetykane, czy
inkrustowane i do tego jaszcze co, czym?

> [...]
> (...) No i wyszly kluski - tyle ze
> zjesc sie nie daly, indyk nie jestem, calych lykac nie lubie a podryzc

To ja chyba dam sobie spokoj z tym chlebem :-((
Dzieki za rady :)
EWa

1. Data: 2002-12-15 02:54:00

Od: "Kamas.hw" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

...) No i wyszly kluski - tyle ze
> zjesc sie nie daly, indyk nie jestem, calych lykac nie lubie a
podryzc
> nie szlo.

Drzewiej na wsi biedniejsi chłopi takie właśnie kluchy jedli, bo
dłużej na żołądku leżały i dłużej człowiek czuł się najedzony

1. Data: 2002-12-15 02:57:59

Od: "Kamas.hw" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I jak mam w przepisie:'dodaj dwie lyzki glutenu', to mam dodac 2
lyzki
> tego wygniotka?
> Ewa

Ba! A tego to ja już nie wiem. Może Puszkka coś będzie wiedziała, bo
ten sposób otrzymywania glutenu pamiętam z czasów gdy jeszcze byłem
roślinożerny :-))

1. Data: 2002-12-15 12:06:55

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kamas.hw" wrote:
> lyzki
>
> Ba! A tego to ja już nie wiem. Może Puszkka coś będzie wiedziała, bo
> ten sposób otrzymywania glutenu pamiętam z czasów gdy jeszcze byłem
> roślinożerny :-))

w puszccce niestety nic nie ma. ale sposob z zagnieceniem ciasta z maki i
wody i z wyplukiwaniem poznalam od innej osoby z ircx.pl.polskavege - tyle
ze oni wyplukuja ciasto pod kranem (to zalezy jaka wode sie ma w kranie :)
a nie w misce.
tak sie jeszcze zastanawiam: moze warto by sprobowac dostac gluten w
jakiejs piekarni lub cukierni?

pozdr.
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2002-12-15 19:03:53

Od: Ewa <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

PatryCCCja wrote:

> [...]
> a nie w misce.
> tak sie jeszcze zastanawiam: moze warto by sprobowac dostac gluten w

Ja mam zupelnie niezla wode w kranie. Mozna pic bez gotowania,
sprawdzilam na sobie :)
Udalo mi sie znalezc w necie nazwe maki wysokoglutenowej.
Jest to 'maka specjalistyczna' firmy 'Lubella' o nazwie 'Perfecja' /nie
perfekcja/.
Nigdy takiej nie widzialam, ale sprobuje poszukac .
Tylko pewnie zanim znajde, to z zakwasu bedzie ocet :-(
Pozdrawiam i dziekuje za rady
Ewa

sos do rostbefu
W okół ciasta z mandarynkami Anny Sheridan.
melasa
Do znawców grilowania- deska do grilow. ?
Bardzo kruche ciastka [P]