Grupy krwi

1. Data: 2004-04-09 20:22:39

Temat: Grupy krwi
Od: "Cheater!!!" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Piszę na tą grupę po raz pierwszy i od razu zaznaczam że
z medycyną nie mam nic do czynienia (tyle co czasem przeczytam jakiś
thiller medyczny ;)). Moje pytanie ma charakter laicki i pytam po to,
aby zaspokoić swoją ciekawość, a google zwraca mi informacje bardzo
mądrze brzmiące i nic dla mnie nie znaczące:).

Do tej pory spotykałem się (na lekcjach biologi) tylko z oznaczeniami
Rh+ i Rh- (choć do końca nie wiem co to oznacza). Tymczasem ja mam krew
A RhD- i nie wiem co to jest to "D". Czy ktoś w prosty (przystępny)
sposób
mógłby mi napisać "z czym to się je"? (bez skojarzeń plizzz ;)) I czy
dobrze
że tak mam, oraz czy mogę (jest sens) oddawania przezemnie krewi? ( do
tej
pory oddalem całe 450ml, ale mam dopiero 18lat i 3 tyg :>).

Sorry za tak lamerskie pytania i proszę o wyrozumiałość.

PS
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych chciałbym złożyć
wszystkim grupowiczom najlepsze życzenia, zdrowia, pomyślności,
itp, itd. Tym, którzy świąt nie obchodzą, po prostu życzę miłego
weekendu przedłużonego o jeden dzień :)

--
Pzdr
Cheater!!!

2. Data: 2004-04-09 20:44:51

Temat: Re: Grupy krwi
Od: ptr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> A RhD- i nie wiem co to jest to "D". Czy ktoś w prosty (przystępny)
> sposób mógłby mi napisać "z czym to się je"? (bez skojarzeń plizzz ;))
Przystępnie: D=Rh. "D" to nazwa antygenu, który po raz pierwszy wykryto
na erytrocytach małp Rhezus - stąd ładna nazwa. Jeśli ktoś ma krwinki,
na których taki antygen "D" się znajduje - jest Rh(+), jeśli antygenu
nie ma - jest RH(-). Telegraficzny skrót. Przystępnie?

>I czy dobrze że tak mam, oraz czy mogę (jest sens) oddawania przezemnie krewi?
75% populacji jest Rh(+), reszta nie - o krew grupy takiej jak Twoja
może być czasem trudno w banku krwi, ale też odpowiednio mniej osób jej
potrzebuje. Tak czy siak, bardzo ładnie z Twej strony, że jesteś dawcą -
tak trzymaj! =]
Pozdrawiam,
ptr

3. Data: 2004-04-09 21:02:35

Od: "Cheater!!!" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobnik ptr podszywający się pod maila p...@p...fm po ciężkich
przejściach naskrobał:

[ciach]
> [...]
> krwinki, na których taki antygen "D" się znajduje - jest Rh(+), jeśli
> antygenu nie ma - jest RH(-). Telegraficzny skrót. Przystępnie?

może być (gdzieś już to czytałem :)) ale czyli równie dobrze może być
Rh(-)
a nie RhD(-)? Bo to samo i wiadomo że tego antygenu nie mam.
Ale czy lepiej jest że ten antygen jest czy lepiej żeby go nie było?

> 75% populacji jest Rh(+), reszta nie - o krew grupy takiej jak Twoja
> może być czasem trudno w banku krwi, ale też odpowiednio mniej osób
> jej potrzebuje.

czyli mam przekichane jeśli będę potrzebował krwi?

> Tak czy siak, bardzo ładnie z Twej strony, że jesteś dawcą - tak
trzymaj! =]

tak będę trzymał :)

PS
jeszcze z (troche) innej beczki.
Ile może być krew przechowywana w banku, oraz czy prawdą jest że osoby
które pare
lat oddają krew później już muszą to robić bo mają nadprodukcję ("na
rozum"
jest to sensowne)?

Dzięki za szybką odpowiedź

4. Data: 2004-04-09 21:24:08

Od: ptr <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

To jeszcze raz szybko:

> może być (gdzieś już to czytałem :)) ale czyli równie dobrze może być
> Rh(-)
> a nie RhD(-)?

Niezupełnie, to jest troszkę bardziej skomplikowane - antygenów
warunkujących przynależność do grupy Rh jest więcej. Bank krwi informuje
uprzejmie, że sprawdził Twoją krew jedynie pod kątem "D" - są jeszcze
inne literki po prostu. Inne rodzaje antygenów z powiedzmy "grupy Rh" sa
na tyle rzadkie, że rutynowo się ich nie szuka. Jeśli jednak ktoś, kto
będzie miał dostać Twoją krew będzie RhE+ (np.), to w czasie próby
krzyżowej wasze krwinki się posklejają i Twej krwi nie dostanie. Próbę
krzyżową robi się właśnie po to, by wykluczyć istnienie czynników,
których normalnie nie bierze się pod uwagę. Uf.

>Bo to samo i wiadomo że tego antygenu nie mam.
Nie masz antygenu D.

> Ale czy lepiej jest że ten antygen jest czy lepiej żeby go nie było?
A słyszałeś o konflikcie serologicznym? Poczytaj coś o tym - Twoim
dzieciom to raczej nie grozi. To lepiej.

> czyli mam przekichane jeśli będę potrzebował krwi?
E tam. Spokojnie.

> tak będę trzymał :)
super

> Ile może być krew przechowywana w banku
Nie wiem, kurcze...

> czy prawdą jest że osoby
> które pare
> lat oddają krew później już muszą to robić bo mają nadprodukcję ("na
> rozum"
> jest to sensowne)?

Słyszałem o tym. Myślę, że nie powinno się oddwać krwi regularnie co
osiem ustawowych tygodni. Po pewnym czasie rzeczywiście może dojść do
rozregulowania mechanizmów sterujących wytwarzaniem krwinek czerwonych.
Bez przesady.

Zdrówka,
ptr

5. Data: 2004-04-09 21:38:03

Od: "Cheater!!!" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobnik ptr podszywający się pod maila p...@p...fm po ciężkich
przejściach naskrobał:

[ciach]
> [....] Uf.

no łaśnie Ufff... :)

> Nie masz antygenu D.

czyli jestem RhD(-) a nie Rh(-) (np. w starym dowodzie osobistym miałbym
wbite to pierwsze?)

> A słyszałeś o konflikcie serologicznym? Poczytaj coś o tym - Twoim
> dzieciom to raczej nie grozi. To lepiej.

coś mi mama mówiła na ten temat. Doczytam więcej ale to kiedyś w
przyszłości
bo teraz to mi już głowa leci :/

> E tam. Spokojnie.

tak tylko pytam z ciekawości :)

> Nie wiem, kurcze...

ale pewnie nie długo

> Słyszałem o tym. Myślę, że nie powinno się oddwać krwi regularnie co
> osiem ustawowych tygodni.

chyba zdecyduję się na system co 3 m-ce

> Po pewnym czasie rzeczywiście może dojść do
> rozregulowania mechanizmów sterujących wytwarzaniem krwinek
> czerwonych.

dzięki za potwierdzenie

> Bez przesady.

umiar jest dobry we wszystkim

dobrej nocy

6. Data: 2004-04-10 09:54:14

Od: "Grzegorz Iwanek" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Cheater!!!" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
oraz czy prawdą jest że osoby
> które pare
> lat oddają krew później już muszą to robić bo mają nadprodukcję ("na
> rozum"
> jest to sensowne)?

skoro "czeste" oddawanie krwi prowadzi do wzmorzonej aktywnosci szpiku i
kilku enzymow (zwiekszonej produkcji krwi) => to moze tez na zdrowy rozum
zaprzestanie oddawania krwi spowoduje po pewnym czasie zmniejszenie owej
aktywosci i powrot do stanu poprzedniego.
=>nie ma sie czym martwic. autoregulacja dziala.

7. Data: 2004-04-13 07:26:12

Od: "Krzysztof (Suzuki Nakai)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> inne literki po prostu. Inne rodzaje antygenów z powiedzmy "grupy Rh" sa
> na tyle rzadkie, że rutynowo się ich nie szuka.
Przepraszam, że się wtrącam, ale odpowiadasz nie do końca dokładnie.
Rh jest przekazywane przez trzy pary alleli, antygeny cCeE są po prostu
słabsze antygenowo od D.
Wersja zrozumiała:
Każdy ma 3 geny Rh od matki, i 3 od ojca. Dla każdej pary możliwości to C
i c, D i d, E i e. Wiec można mieć Rh np. CcDdee, albo CCddEe.
'd' nie powoduje powstawania przeciwciał, a 'D' przeciwnie, powoduje
najsilniej. Dlatego dla najbardziej praktycznych celów wystarczy oznaczenie
D. Tak więc delikwent CdDdee będzie Rh(D)+, a CCddEe Rh(D)-, albo krótko
Rh+ i Rh-.

--
Krzysiek, EBP
Kto rano wstaje, ten chodzi niewyspany.

8. Data: 2004-04-13 20:16:05

Od: "Cheater!!!" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Osobnik Krzysztof (Suzuki Nakai) podszywający się pod maila
k...@p...onet.pl po ciężkich przejściach naskrobał:

[ciach]

dzięki! już wiem co chciałem wiedzieć

--