Grupy krwi

1. Data: 2004-11-08 06:20:35

Temat: Grupy krwi
Od: "Jureczko" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich,

Pytanie jest banalne - licze ze ktos szybko poda mi rozwiazanie. Genetyke mam
juz dawno za soba (raczej zaliczyc , niz sie nauczyc ...) Niestety doszlo do
malej sprzeczki - tzn. znalazlo sie dwoch znawcow majacych dwie rozne opinie -
a rozwiazanie raczej musi byc jedno :)

Jaka jest potencjalna grupa krwi ojca jesli dziecko ma grupe B Rh+, matka A1
Rh- ?

Z tego co pamietam to ojciec moze miec ... AB lub B. Matka musi miec A-0.

Pozdrawiam grupowiczow,

Jurek

2. Data: 2004-11-08 06:55:17

Temat: Re: Grupy krwi
Od: "Anetta" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

A1
> Rh- ?
>
> Z tego co pamietam to ojciec moze miec ... AB lub B. Matka musi miec A-0.

http://www.zdrowie.med.pl/krew/grupy.php?matka0=0&ma
tkar=dodatnia&ojciec0=B&ojciecr=dodatnia&wynik=Spraw
d%BC

3. Data: 2004-11-08 12:33:01

Od: "robkor" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jureczko" <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Rh- ?
>
> Z tego co pamietam to ojciec moze miec ... AB lub B. Matka musi miec A-0.

Ojciec musi mieć B lub AB RH dodatni. Chyba, że w oznaczaniu ktoś gdzies
popełnił błąd .

Pozdrawiam
robkor

4. Data: 2004-11-10 15:11:02

Od: "Szachysta" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Rh- ?
>
> Z tego co pamietam to ojciec moze miec ... AB lub B. Matka musi miec A-0.

Nie zupelnie. Matka moze miec dowolna grupe krwi. Ojciec w sumie tez.

Dziedziczenie grup krwi nie jest związane (ani sprzezone) z plcia!

Sa trzy allele genu kodujacego grupe krwi. Oznaczmy je nastepujaco:
IA, IB, I0

Mozliwe kombinacje to:
IA IB - grupa krwi AB
IA IA - grupa krwi A
IA I0 - grupa krwi A
IB IB - grupa krwi B
IB I0 - grupa krwi B
I0 I0 - grupa krwi 0

Nie wiemy, czy dziecko jest homozygota, czy heterozygota.

Jeśli dziecko jest heterozygota to matka moze miec dowolna grupe krwi.
Rozpatrzmy, jaka grupe krwi w tej sytuacji musi miec ojciec.

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: I0 I0
możliwe genotypy ojca: IB I0, IB IB, IA IB

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: IA I0
możliwe genotypy ojca: IB I0, IB IB, IA IB

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: IA IA
możliwe genotypy ojca: IB I0, IB IB, IA IB

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: IB I0
możliwe genotypy ojca: I0 I0, IA I0, IB I0, IB IB, IA IB

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: IB IB
możliwe genotypy ojca: I0 I0, IA I0, IB I0, IB IB, IA IB

genotyp dziecka: IB I0
genotym matki: IA IB
możliwe genotypy ojca: I0 I0, IA I0, IB I0, IB IB, IA IB

Teraz zalozmy, ze dziecko jest homozygota. W takiej sytuacji matka moze miec
następujące genotypy: IB I0, IB IB, IA IB. Rozpatrzmy, jakie genotypy moze
miec w takiej sytuacji ojciec.

genotyp dziecka: IB IB
[...]

możliwe genotypy ojca: IA I0, IA IA, IB I0, IB IB, IA IB

Odczytujac z powyzszych genotypow gupy krwi otrzymujemy:

Jeśli dziecko ma grupe krwi B oraz
- matka ma grupe krwi 0 to ojciec moze miec grupe krwi B lub AB
- matka ma grupe krwi A to ojciec moze miec grupe krwi B lub AB
- matka ma grupe krwi B to ojciec moze miec grupe krwi 0 lub B lub AB
- matka ma grupe krwi AB to ojciec moze miec grupe krwi 0 lub B lub AB

Z Rh+ i Rh- jest duzo prosciej, wiec nie bede sie rozpisywal.
Ogolnie jezeli dziecko ma Rh+, a matka ma Rh- to ojciec musi miec Rh+!

pozdrawiam
Szachysta

5. Data: 2004-11-10 23:38:55

Od: Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szachysta" <s...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:cmtb2l$l40$1@atlantis.news.tpi.pl...
> genotym matki: IA IA
> możliwe genotypy ojca: IB I0, IB IB, IA IB

Jesteś pewien?
W szkole uczyli inaczej...
Jeśli dziecko ma grupę B, to matka nie może nieć AA
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

6. Data: 2004-11-11 07:44:30

Od: "Szachysta" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W szkole uczyli inaczej...
> Jeśli dziecko ma grupę B, to matka nie może nieć AA

Racja.

Szachysta

Staphylococcus epidermidis i zapalenie pologowe sutka?
Spadochronowa zastawka mitralna
Choroby weneryczne- jakie badania?
RDS - Zespół zaburzeń oddychania u wcześniaka
wybrzuszenie w okolicy pępka