Jak oliwki traca gorycz

1. Data: 2000-12-05 18:13:16

Temat: Jak oliwki traca gorycz
Od: Robert Mikus <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
Bylem tej jesieni na Krecie. Przechodzac obok drzew oliwnych zerwalem
oliwke i jej sprobowalem. Niesamowicie gorzka, sciagnela mi usta od
srodka i utrzymywalo sie to ze 2 godziny. Nie bylem sam, druga osoba
miala to samo. Oliwki byly dojrzale, granatowo-fioletowo-brazowe,
wygladaly identycznie jak te solone podawane nam w restauracji. Jak to
sie dzieje, ze te restauracyjne traca te goryczke? Czy to jest jakis
specjalny proces? Bo to jest nie do uwierzenia, ze az taka gorycz moze
zniknac.
Robert.

1. Data: 2000-12-05 19:38:59

Temat: Re: Jak oliwki traca gorycz
Od: "Michal Andruszkiewicz" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Robert Mikus" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> Czy to jest jakis
> specjalny proces? Bo to jest nie do uwierzenia, ze az taka gorycz moze
> zniknac.

o ile sie nie myle to gorycz zanika (wyplywa) w czasie namaczania w solance

Michal

1. Data: 2000-12-14 18:58:34

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Michal Andruszkiewicz <m...@p...pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:90jg0o$78p$...@n...tpi.pl...
[...]
> o ile sie nie myle to gorycz zanika (wyplywa) w czasie namaczania w
solance
Na oliwki stolowe owoce zbierane sa jesienia, gdy ich kolor zmienia sie z
zielonego na slomkowy lub czerwonawy. Surowe owoce sa niejadalne, gdyz
zawieraja gorzki glikozyd, który neutralizuje sie pod wplywem srodków
zasadowych, jak np. wodorotlenku sodu, nastepnie wyplukiwanych woda. Inna
metoda polega na usunieciu wiekszosci goryczy przez lugowanie roztworem
soli. W krajach sródziemnomorskich dla zakonserwowania oliwek stosuje sie
powszechnie fermentacje mlekowa.
Na tloczenie oleju (oliwy) owoce zbiera sie w srodku zimy, gdy staja sie
czarne i osiagaja najwyzsza zawartosc tluszczu, zaleznie od odmiany 15-25%
swiezej masy. Podczas produkcji oliwy swiezo zebrane owoce sa rozgniatane,
po czym umieszczane w workach z surowego plótna i poddawane cisnieniu.
Wycisnieta mieszanine oliwy z woda umieszcza sie w zbiornikach i nastepnie
zgarnia sie zebrana na powierzchni oliwe.
Pozdrawiam Jerzy

Kurczak tabaka - czy ktos zna przepis?
Kurczak-tabaka -czy ktos zna przepis?
Obieranie gotowanych jajek :)))