Jak uczyć dziecko religii?

21. Data: 2007-10-01 10:00:17

Temat: Re: Jak uczyć dziecko religii?
Od: "Chiron" <eleuzis@no_spam.polbox.com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Dryjanski" <T...@s...o2.pl> napisał w
wiadomości news:fdmj91$i92$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
> zalecenia Watykanu dla katechetów, rozsztrzygające ich wątpliwości czy
> mają uczyć dzieci religioznawstwa porównawczego, czy ewangelizować - i
> obie lektury razem wzięte skłoniły mnie do wniosku, że lepiej będzie,
> jeśli sam będę uczył swoje dzieci religii.
> Mam sporo doświadczenia w pracy z dziećmi 7-11, niemałą wiedzę z dziedziny
> której chcę uczyć, ale zupełny brak doświadczenia w prowadzeniu lekcji.
> Stąd pytanie o metodologię, wybór tematów, przebieg lekcji itp, dla
> sześciolatka.
> Czy możecie polecić jakieś dobre źródła?

Problem w tym, że nauka religii jest specyficzna- tak, jak każda inna. I
tak- uczeń może nauczyć się wszelkich potrzebnych regułek z fizyki- ale nie
będzie umiał rozwiązać najprostszego fizycznego problemu- nie będzie to
uczeń umiejący fizykę. Ktoś, kto potrafi jednym tchem wymienić dzieła
Picassa a nie potrafi malować ani odróżnic ręki DaVinci od jego ucznia- nie
będzie plastykiem. A jak jest z religią? Czy np dziecko praktykujące kult
szatana i potrafiące wymienić jednym tchem wszystkich apostołów oraz ile lat
żył Noe będzie dobrym uczniem z religii? Oczywiście- nie. Religia opiera się
na czuciu. Bóg jest niepoznawalny. Religia, żeby zbliżyć nas do prawdy o Nim
operuje symbolami (by użyć tu naukowego podejścia:-:). ). IMHO powinieneś
zadać sobie między innymi pytanie, czy Ty czujesz istotę Boga- i potrafisz
ją przybliżyć swojemu dziecku. Inna sprawa- to praktykowanie wiary. Umiesz
mu to przekazać?

Chiron

22. Data: 2007-10-01 11:20:05

Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

Spinacz biurowy, Piotr Majkowski <w...@g...com.invalid>!

> Masz je w swojej stopce.
> Żegnam bez crossposta i na zawsze.

Na zawsze, czyli plonk. To jest ta osławiona katolicka tolerancja
i miłość do bliźniego?

--
[[:pl:user:gophi]]

23. Data: 2007-10-01 12:03:57

Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Adam Wysocki" <g...@n...invalid> wrote in message
> Spinacz biurowy, Piotr Majkowski <w...@g...com.invalid>!
>
> Na zawsze, czyli plonk. To jest ta osławiona katolicka tolerancja
> i miłość do bliźniego?

Nie przesadzaj... Na przykład według Szariatu apostazja jest karana śmiercią
przez ukamienowanie. To ja już wolę plonk.
;)

T. D.

24. Data: 2007-10-02 11:51:04

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Dryjanski napisał/wrote dnia/on 2007-09-30 01:52:
> Użytkownik "Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał
>
> Wyciągasz zbyt daleko idące wnioski...
> Przede wszystkim nie jestem ateistą. :) Nie zamierzam też z nikim walczyć.

Wezmę Twoje słowa za dobrą monetę. A skoro tak, to zapewne zapoznałeś się
z polemiką z wybitnie antyteistyczną książką Dawkinsa, pióra zresztą jego
kolegi z tego samego uniwersytetu - polecać jej więc nie będę, chciałbym
jednak zachęcić Cię do zapoznania się z książką "Wygnać Chrystusa" Rosy
Alberoni.

> Pomijając zresztą ten temat: chcę nauczyć dzieci jak najwięcej o głównych
> tradycjach religijnych świata,

"O" religiach mogą się dowiedzieć z encyklopedii czy historii. Nauka
religii to przede wszystkim katechizacja - czyli owszem, przekazanie
pewnego zakresu wiedzy, ale przede wszystkim ukazanie pewnych wzorców
moralnych, utworzenie fundamentu dla osobistej etyki i relacji człowieka
z Bogiem i danie dziecku drogowskazów na całe życie. Dając pęczek
drogowskazów nie pokazujesz mu w istocie żadnej drogi.

> o tym co w nich uniwersalne i dobre,
> choć, co prawda, w odpowiednim czasie powiem i o ciemnych stronach.

A o ciemnych stronach życia i cywilizacji bez Boga? [*]

ŁK

<Zastanawiałem się, czy poniższy fragment umieścić, czy nie. Z
jednej strony chcę dać wyraz moim poglądom i mojej wierze - z drugiej
nie chciałbym wywoływać flame-war. Zdecydowałem się umieścić je jako
przypis, z zastrzeżeniem, że nie będę podejmował publicznej dyskusji
na ten temat. Jeśli ktoś chce ze mną pogadać - to raczej na priv.>

[*]
Co do dowodów że Bóg istnieje czy nie, dla wierzącego sprawa jest prosta:
słowo "wiara" oznacza _wiarę_ a nie posiadanie dowodu. Natomiast aby
udowodnić, że Boga nie ma, najpierw trzeba założyć, że nie ma On cech
boskości (takich czy siakich, w zależności od sposobu przeprowadzania
wywodu). Dla wierzącego jest to nie do przyjęcia, a niewierzący nie
potrafi lub nie chce tej boskości zaakceptować. Światopogląd
racjonalistyczny zakłada właśnie takie "odbóstwienie Boga", co z punktu
widzenia człowieka wierzącego jest przejawem pychy.

25. Data: 2007-10-02 15:23:57

Od: "Tomasz Dryjanski" <T...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> wrote in message

> Wezmę Twoje słowa za dobrą monetę.

I słusznie, dziękuję.

> A skoro tak, to zapewne zapoznałeś się
> z polemiką z wybitnie antyteistyczną książką Dawkinsa, pióra zresztą jego
> kolegi z tego samego uniwersytetu - polecać jej więc nie będę

A jednak nie wiem o co chodzi, czy mogę prosić o szczegóły?

> [...]
> przypis, z zastrzeżeniem, że nie będę podejmował publicznej dyskusji
> na ten temat. Jeśli ktoś chce ze mną pogadać - to raczej na priv.>

Nie widzę w Twojej wiadomości poprawnego adresu mailowego, poproszę. Na
przykład na priv.

26. Data: 2007-10-03 15:54:32

Od: "Malalai" <m...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Dryjanski" <T...@n...o2.pl> napisał w >> A
skoro tak, to zapewne zapoznałeś się

> A jednak nie wiem o co chodzi, czy mogę prosić o szczegóły?

to chyba o tych dwu panow chodzi;)
http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=254&year=2
007&nrw=182&art=754

pozdr
malalai

27. Data: 2007-10-04 07:54:11

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Dryjanski napisał/wrote dnia/on 2007-10-02 17:23:

> A jednak nie wiem o co chodzi, czy mogę prosić o szczegóły?

"Bóg nie jest urojeniem. Złudzenie Dawkinsa", J.C. McGrath, A. McGrath

> Nie widzę w Twojej wiadomości poprawnego adresu mailowego,

Ależ jest - zakodowany, z podanym sposobem kodowania (ROT13).

> poproszę. Na przykład na priv.

Idzie.

Pozdr,
--
ŁK

28. Data: 2007-12-25 07:16:36

Temat: Zamknięto go w klatce z drugim chłopcem, w ubraniu a la Tarzan i kazano odbywać stosunki seksualne.
Od: "Alli Szakal" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ab

29. Data: 2008-09-02 08:53:24

Temat: Jak uczyć dziecko religii?
Od: "TorPan _" <l...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję, że zwróciłeś się właśnie do mnie z tym pytaniem.

30. Data: 2008-11-27 15:46:37

Od: "Orion _" <l...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na początek ustalmy cel oszustwa i kłamstwa.
Oszustwo i kłamstwo ma na celu ograniczenie publicznego przepływu
informacji.
Przynajmniej przez jakiś czas - zawsze istotny z punktu widzenia oszusta.
Kontrolowanie przepływu informacji jest bowiem oznaką władzy.
Kontrolowanie przepływu informacji jest niezawodną gwarancją zachowania
honoru osobistego i grupowego.

co z tym kaszlem?
Marynarka alert -- tym razem spam
jak zrobić z dzieckiem amatorski film