Klony i czarne kropki

1. Data: 2004-10-20 14:29:01

Temat: Klony i czarne kropki
Od: "AnkaS" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na liściach klonów w mojej okolicy pojawiają się co roku czarne kropki
jak sadza, wielkości 20groszowki.
W tym roku na moim malym kloniku tez sie pojawily.
Spryskalam to Folicurem.
Podejrzewam ze to grzybowe chorobsko, ale pewna nie jestem.
Czy mam rację ze to grzyb? Co polecacie na przyszly rok profilaktycznie?
Pozdrawiam Anka

2. Data: 2004-10-20 17:27:38

Temat: Re: Klony i czarne kropki
Od: Jan P. Cieciński <j...@c...eco.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AnkaS" <s...@f...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Spryskalam to Folicurem.
> Podejrzewam ze to grzybowe chorobsko, ale pewna nie jestem.

Witam!
Tak, to jest grzyb. Jednak sprawa jest nieco skomplikowana. Z jednej strony
jest to sprawdzian zanieczyszczenia środowiska - im więcej kropek tym lepiej
(środowisko czystsze). A z drugiej - występuje to zjawisko jesienią i
szkodzi drzewom w niewielkim stopniu, bo liście już kończą wegetację.

--
Pozdrawiam, Jan
http://www.ciecinski.eco.pl

3. Data: 2004-10-21 06:17:03

Od: "TK" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

a ja właśnie miałem się o to pytać, moje dwa klony, duże są całe takie
pstrokate. Nie zwróciłem uwagi jak było w pełni lata, bo mieszkam w tym
miejscu dopiero od niedawna. Wynika z tego, że środowisko u mnie jest bardzo
czyste, co mnie bardzo cieszy, a ów grzyb nie jest az taki grozny, by sie
nim przejmowac? A czy nie rzutuje to na zywotnosc calego drzewa?
Tomasz

4. Data: 2004-10-21 18:12:05

Od: "AnkaS" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jan P. Cieciński <j...@c...eco.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:cl67d2$88h$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
> (środowisko czystsze). A z drugiej - występuje to zjawisko jesienią i
> szkodzi drzewom w niewielkim stopniu, bo liście już kończą wegetację.

A to ciekawe, bo takie same kropki obserwuje w Warszawie,
na żoliborzy w poblizu dosc ruchliwej ulicy.
Wiec chyba nie polecam tego jako testu czystosci srodowiska.

Pozdrawiam Anka

5. Data: 2004-10-21 19:07:49

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cl67d2$88h$1@nemesis.news.tpi.pl Jan P. Cieciński
<j...@c...eco.pl> napisał(a):

> Tak, to jest grzyb. Jednak sprawa jest nieco skomplikowana.

Hejka. Byłaby całkiem prosta jakby było wiadomo, co to za grzyb.
:-)

> Z jednej
> strony jest to sprawdzian zanieczyszczenia środowiska - im więcej
> kropek tym lepiej (środowisko czystsze).

Może to brak wykształcenia uniwersyteckiego, ale pierwszy raz
spotykam się z taką tezą. Mógłbyś ją rozwinąć i udokumentować? :-)
Pozdrawiam deranżująco Ja...cki

6. Data: 2004-10-21 19:41:32

Od: Jan P. Cieciński <j...@c...eco.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> >
> Może to brak wykształcenia uniwersyteckiego, ale pierwszy raz
> spotykam się z taką tezą. Mógłbyś ją rozwinąć i udokumentować? :-)

Sprawa jest prosta - grzyb tworzący "kropki" na liściach klonu jest wrażliwy
na zanieczyszczenie środowiska. A udokumentować niestety nie mogę. Jeden
naukowiec na moich oczach te kropki liczył i mierzył, ale to było kilka lat
temu i niestety nie zapisałem sobie tytułu tej pracy.

7. Data: 2004-10-21 20:20:19

Od: "livia" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>(środowisko czystsze). A z drugiej - występuje to zjawisko jesienią i
>szkodzi drzewom w niewielkim stopniu, bo liście już kończą wegetację.

To ja mam jeszcze jedno pytanie do znawców. Jakie inne rosliny ten grzyb
atakuje?
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

8. Data: 2004-10-21 20:24:27

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cl93k5$esb$1@nemesis.news.tpi.pl Jan P. Cieciński
<j...@c...eco.pl> napisał(a):

> Sprawa jest prosta - grzyb tworzący "kropki" na liściach klonu jest
> wrażliwy na zanieczyszczenie środowiska.

Hejka. A jak on się nazywa po łacinie? ;-) Może bym coś w
literaturze znalazl na temat jego alergii na zanieczyszczenie
środowiska.

>Jeden naukowiec na moich oczach te kropki liczył i
> mierzył, ale to było kilka lat temu i niestety nie zapisałem sobie
> tytułu tej pracy.

Naukowiec- okulista? :-D
Pozdrawiam optycznie Ja...cki

9. Data: 2004-10-22 07:20:58

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan P. Cieciński <j...@c...eco.pl> wrote in

No coz...

> [...]
> mogę. Jeden naukowiec na moich oczach te kropki liczył i mierzył, ale
> to było kilka lat temu i niestety nie zapisałem sobie tytułu tej

Wrazliwy jak wrazliwy.. Próbowano zrobic z tego uzupelniajacy wskaznik do
skali porostowej, faktycznie sluzacej do okreslania stopnia
zanieczyszczenia powietrza, glownie tlenkami siarki, ale po dokladniejszych
badaniach okazalo sie, ze grzybek ma za duza skale tolerancji, wiec
zrezygnowano.
Mnie tego uczyli na studiach, z zaznaczeniem wzglednosci zastosowania jako
wskaznika, a teraz tylko sie mowi, ze byly takie proby, ale przepadlo w
trakcie przekladania teorii na praktyke :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

10. Data: 2004-10-22 18:34:36

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958A5EFF98A50ewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8
Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> No coz...

Hejka. No cóż ... mnie starano się uczyć teorii, które dawały się
przekłożyć na praktykę. :-) Specyficzna uczelnia. ;-)

> ... Próbowano zrobic ... , ale po
> dokladniejszych badaniach okazalo sie, ze grzybek ma za duza skale
> tolerancji, wiec zrezygnowano.

Chyba łatwiej udowodnić, że zanieczyszczenie środowiska ma wpływ na
osłabienie naturalnej odporności roślin i przez to może zwiększać ich
podatność na agrofagi, w tym także na infekcje grzybowe.
Pozdrawiam egzoterycznie Ja...cki

Roze w PKWL
Konfitura Czapska
Stojace zimowity- dla niedowiarkow