Kłopoty z oczkiem

1. Data: 2003-07-16 14:35:35

Temat: Kłopoty z oczkiem
Od: "Jacek" <j...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

2. Data: 2003-07-16 15:30:07

Temat: Re: Kłopoty z oczkiem
Od: "Jacek Duma" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> PH - 9! - tylepokazuje test SERA
> Azotanów - brak
> Testu na azotyny i amoniak nie posiadam
> TWO - 6
> TWW - 3
> Wygląda ochydnie - -- Co robić?
> CU
> JT

W sumie sam mam wode niezbyt przejrzysta, ale u mnie oczko jeszcze nie
wpadlo w rownowage biologiczna ze wzgledu na mala ilosc roslinek i robali
poza larwami komarow :-), ale z tego co czytalem to masz kilka mozliwosci:

1. pierwsza mozliwosc to obnizyc pH wody tak do 6.5 -7.5 (lekka ja
zakwasic) - robi sie to torfem, _kwasnym_ nie odkwaszonym :-) Ale nie
wsypuje sie luzem bo to katastrofa tylko do woreczka z jakims ciezkim
kamieniem i chlup do wody.

2. Jesli masz staly dostep do rozwielitek swierzych i glodnych to zlow ile
tylko mozesz i wpusc. Zjedza wszystkie glony :-)

Jacek D.

PS
Od kiedy masz oczko ?

3. Data: 2003-07-16 18:54:22

Od: "Piotr Dziewit" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Duma" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> 2. Jesli masz staly dostep do rozwielitek swierzych i glodnych to zlow ile
> tylko mozesz i wpusc. Zjedza wszystkie glony :-)

Oprocz tego co slusznie radzi Jacek D. z tymi rozwielitkami, kup preparat
AlgoRem i zastosuj. U mnie to zdalo b. szybko egzamin i woda jest
przejrzysta aż do dna ( ok. 130 cm w najglebszym miejscu). Rybom nie
zaszkodzilo, moje karasie są w dobrej formie.
Pozdr. Piotr

4. Data: 2003-07-16 20:47:02

Od: p...@m...pl szukaj wiadomości tego autora

> Hi,
> Jest tak:
> woda zielona
> PH - 9! - tylepokazuje test SERA
> Azotanów - brak
> Testu na azotyny i amoniak nie posiadam
> TWO - 6
> TWW - 3
> Wygląda ochydnie - -- Co robić?
> CU
> JT

Masz za bardzo zasadową wodę pH powinno być na poziomie 6,8 -7,5 (w skali od
pH 0 -woda kwaśna do pH 14 -odczyn skrajnie zasadowy).

Również TWO jest za niskie 6 - to woda bardzo miekka ( w skali do 7" - woda
miękka , od 7 do 14 - woda śrenio twarda, od 14 do 21 - woda twarda i powyżej
21 woda bardzo twarda), powinno być dla naszych sadzawek miedzy 7" a 15".

TWW powinno wynosić od 5" - 15 ".
Cały dowcip polega na tym ze od twardości węglanowej ściśle zależy działanie
buforowe na kwasy i że pozostaje ona z wartością pH w obopólnej zależności. Im
zatem wyższa jest twardość węglanowa tym stabilniejsza, ale także wyzsza jest
wartośc pH. Im nizsza jest twardość węglanowa, tym słabsza jest buforowość wody
i tym szybciej się zakwasza.
Moja propozycja, nie stosuj chemii do zakwaszania wody, równie dobry i
sprawdzony od kilku lat jest torf kwaśny o pH ok 3,5. Zatop ok 60 l torfu na
1000 l wody, w okolice ujscia ew. kaskady czy strumienia do oczka, ruch wody
przyśpieszy rozprowadzenie kwasów humusowych zawartych w torfie. Worek powinien
byc w oczku do 4 tygodni nie dłużej, zacznie gnić. Efekt powinien być widoczny
już po ok tygodniu. Szczegółowy opis walki z glonami umieściłem na stronie
http://www.mikrojezioro.met.pl w dziale TECHNIKA.
Nie napisałeś jak tam u ciebie w oczku z roślinnośćią w toni wodnej i w strefie
plytkiej, oraz ile masz ryb i jakiej wielkosci na 1 m2 powierzchni oczka.
Pozdrawiam
Paweł Woynowski

5. Data: 2003-07-16 20:50:12

Od: p...@m...pl szukaj wiadomości tego autora

> 2. Jesli masz staly dostep do rozwielitek swierzych i glodnych to zlow ile
> tylko mozesz i wpusc. Zjedza wszystkie glony :-)

Lecz jeżeli masz ryby w oczku to podawanie rozwielitek przeciwko glonom nie ma
sensu, ryby w ciagu kilku minut rozprawią się z nimi.:))
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

6. Data: 2003-07-26 03:24:14

Od: Tony Halik <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

On Wed, 16 Jul 2003 16:35:35 +0200, "Jacek" <j...@0...pl> wrote:

>Hi,
>Jest tak:
>woda zielona
>PH - 9! - tylepokazuje test SERA
>Azotanów - brak
>Testu na azotyny i amoniak nie posiadam
>TWO - 6
>TWW - 3
>Wygl?da ochydnie - -- Co robi??
>CU
>JT

Dokladnie identyczna sytuacje mialem u siebie. Nie napisales nic czy
masz filtracje w tym oczku. U mnie jej nie bylo. Posiadalem dwa male
oczka. Jedno z 500l, drugie ok 3000l. To male zaroslo roslina podobna
do lilii wodnej tylko takiej malutjiej. Dodatkowo w najwieksze upaly
bylo w lekkim cieniu. Nie napisales w jakim miejscu jest Twoje oczko.
Wracajac do mojego przykladu. Woda w malym miala PH-7 i twardosci
takie jak powinny byc. Napisal Ci to juz ktorys moj przedmowca. Co do
duzego oczka to bylo jak u Cibie. Bylo cale zaglonione i bylo w nim
troche roslin. Znajdowalo sie tez w pelnym sloncu. Porownalem roznice
miedzy oczkami i doszedlem do wniosku, ze glony powoduja to PH z
kosmosu. Tak jak kolega napisal, przy malej twardosci weglanowej, woda
ma slaba buforowalnosc. Latwo to sprawdzic. Musisz jechac o swicie i
zmierzyc PH. U mnie bylo ono 7. W dzien 9! Wniosek jasny. Rosliny,
glony i zwierzeta w nocy wydalaja CO2, ktory zakwasza wode. Poniewaz
Tww jest male woda latwo sie zakwasza i PH maleje. W dzien, kiedy
prazy slonce CO2 sie zuywa, a glonow jest tyle, ze zaczynaja wyciagac
CO2 z innych zwiazkow zawartych w wodzie. Po takiej reakcji chemicznej
w wodzie zostaja zwiazki wapnia, ktore podnosza PH tutaj do 9.
Poradzilem sobie z tym problemem kupujac filtr. Zrobilem tez lampe UV
i przepuszczam przez nia wode. Lampa sprawuje sie rewelacyjnie. Na
poczatku woda byla piekna. Nie wlaczalem specjalnie lampy. Po kilku
dniach pojawily sie glony nitkowate. Wlaczylem lampe. Po jednej dobie
glonow nie bylo. Dodatkowo w oczkach jest ruch wody i jest ona
natleniana.
Teraz do filtra wrzucilem jeszcze kwasny torf i tu moja wiedza sie
konczy i mam maly problemik. Woda pieknie sie zabarwila. Podobno glony
nie przepadaja za garbnikami. Ale torf zakwasza wode i obniza PH. Znow
twardosci spadaja do poziomu 5-8.
PH bylo 8.5, teraz jest 7.5. To zapewne zasluga torfu, ale jak
zatrzymac te twardosci w miescu?
I co jest przyczyna takiego spadku twardosci w zaglonionych stawach?
Deszczowka?

Pozdrawiam Tony Halik
mail/tlen: t...@t...pl
gg: 1323305
ftp: kontakt na prv

7. Data: 2003-08-03 20:23:08

Od: "Paweł Woynowski ( p...@o...wp.pl )" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> takie jak powinny byc. Napisal Ci to juz ktorys moj przedmowca. Co do
> duzego oczka to bylo jak u Cibie. Bylo cale zaglonione i bylo w nim

Te rochę roślin nie konkurowało z glonami o pokarm i glony korzystały z tej
sytuacji całymi "garściami"

> Znajdowalo sie tez w pelnym sloncu. Porownalem roznice
> miedzy oczkami i doszedlem do wniosku, ze glony powoduja to PH z
> kosmosu.

To nie glony powodowały to pH one tylko z tego korzystały, na poczatku było pH
a potem glony.

> [...]
> CO2 z innych zwiazkow zawartych w wodzie. Po takiej reakcji chemicznej
> w wodzie zostaja zwiazki wapnia, ktore podnosza PH tutaj do 9.

A dokładniej mówiac w ciagu dnia w procesie fotosyntezy
(http://wiem.onet.pl/wiem/00dd9b.html )(rosliny pobierają z wody CO2 a wydalają
tlen (chcąc to sprawdzić można łodygę moczarki kanadyjskiej wstawić do wody w
szklanym naczyniu i wystawic na sońce, po kilku minutach można zaobserwować
drobne pęcherzyki tlenu wydobywajace się z porów w ich liściach). Natomiast w
nocy pobieraja małe ilości tlenu z wody. Dotyczy to równiez i glonów, jeżeli
mają konkurentów pokarmowych w postaci roslin to następuje ich zamieranie.

> [...]
> dniach pojawily sie glony nitkowate. Wlaczylem lampe. Po jednej dobie
> glonow nie bylo. Dodatkowo w oczkach jest ruch wody i jest ona

Lampa UV przy okazji, zabija równiez bakterie i drobnoustroje przyczyniajace
się do powstawania w wodzie tzw. cyklu azotowego pisałem o tym na stronie
http://www.mikrojezioro.met.pl/tech/filtr_biolog.htm
l, przy okazjii opisywania
działania filtra biologicznego.
I tu moje pytanie, jaki filtr kupiłeś gabkowy czy skrzynkowy biologiczny ?
Filtr gabkowy zatrzymuje zanieczyszczenia fizyczne a biologiczny jestświetnym
podłożem dla niczym ie zagrożonych bakterii i innych drobnych organizmów które
zamieniają amoniak który jest pozostałoscia po rozkładających się roślinach i
odchodach ryb. Amoniak jest przez bakterie przerabiany na azotyny, a te przez
inne szczepy bakterii na azotany, a te z kolei są pobierane przez rosliny.

> Teraz do filtra wrzucilem jeszcze kwasny torf i tu moja wiedza sie
> konczy i mam maly problemik. Woda pieknie sie zabarwila. Podobno glony
> nie przepadaja za garbnikami.

Nie przepadaja za kwasami humusowymi zawartymi w torfie, garbniki im nie
przeszkadzają.

> Ale torf zakwasza wode i obniza PH. Znow
> twardosci spadaja do poziomu 5-8.
> PH bylo 8.5, teraz jest 7.5. To zapewne zasluga torfu, ale jak
> zatrzymac te twardosci w miescu?

Poprzez odpowiednia dawkowanie torfu, doszedłem doświadczalnie i w moim oczku
dawkuję ok 60 - 80 l torfu na 10000 l wody. Torf wyjmuję po 3 - 4 tygodniach,
nie dłużej, gnije, i czekam aż do następnego pojawienia sie śladowych ilości
glonów (planktonowych lub nitkowatych) to jest ok 2 miesięcy

> I co jest przyczyna takiego spadku twardosci w zaglonionych stawach?
Inaczej, najpierw jest małe Ph, a potem glony

> Deszczowka?

Deszczówka też, CO2 zostaje zaabsorbowane przez deszcz i powstaje H2CO3 (kwas
węglowy) co powoduje zwiększenie sie twardości wody a co za tym idzie
zwiększenie się pH wody. ot i cała filozofia, prawda jakie to wszystko
proste :)))
Lecz przede wszystkim. zawartość azotynów które w nadmiarze są szkodliwe dla
roslin i zwierząt lecz odpowiednie bakterie zamieniaja je na azotany które sa
bardzo dobrym nawozem organicznym dla glonów i roślin. Jeżeli brak bedzie
konkurencji roslin dla glonów będą sie one znakomicie rozmnazały.

I ta cała fabryka chemiczno - fizyczno - biologiczna, jakim jest nasze oczko,
aby pracować dobrze, nie może mieć żadnego z tych składników w nadmiarze, musi
być tego jak to się mówi " wszystkiego po trochu" tylko nikt w zasadze nie wie
czego i ile, i mamy wtedy tę tzw. rónowagę biologiczną.

Pozdrawiam
Paweł Woynowski

8. Data: 2003-08-04 04:40:53

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł Woynowski ( p...@o...wp.pl )" <p...@o...pl>
napisał w wiadomości
> [...]
> węglowy) co powoduje zwiększenie sie twardości wody a co za tym idzie
> zwiększenie się pH wody. ot i cała filozofia, prawda jakie to wszystko

Nie zrozumiałem z tą deszczówką.
Czy deszczówka zwiększa twardość wody w oczku?
KM

9. Data: 2003-08-04 12:48:26

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie zrozumiałem z tą deszczówką.
> Czy deszczówka zwiększa twardość wody w oczku?

Deszczówka też, CO2 zostaje zaabsorbowane przez deszcz i powstaje H2CO3(kwas
węglowy) co powoduje zmniejszenie sie twardości wody a co za tym idzie
zmniejszenie się pH wody. Ot i cała filozofia, prawda jakie to wszystko
proste :)))

Przepraszam, przez te upały i ciężki dzień jaki miałem wczoraj w pracy (ponad
500km przejechanych autokarem bez klimatyzacji) byłem ciut wykończony jak
pisałem i pomyliłem się.
Oczywiście że deszczówka zmniejsza twardość wody. Jest bardzo miekka i za
kwaśnia ze wzgledu na brak bufora pH. Tym buforem w wodzie jest rozpuszczony i
wypłukany z warstw skalnych wapń i magnez, zawartośc tych pierwiastków decyduje
o twardości wody. Im ich więcej tym woda bardzej twarda. Natomiast destylat
jakim jest deszcz jest wolny od tych składników, i ma dlatego duże zawartości
kwasów węglowego i siarkowego. Woda w powietrzu styka się z dwutlenkiem siarki
(SO2) i dwutlenkiem węgla (CO2), tworząc kwasy siarkowy i weglowy. Kwasy te
stykajac się ze skałami rospuszczają zawarte w nich sole mineralne i je
wymywają, zależnie od budowy geologicznej, i tak ze skały wapiennej wypłukuje
sole metali ziem alkalicznych, właśnie wapnia i magnezu.
Jeszcze raz przepraszam, tekst powyżej poprawiłem, myślę że teraz będzie to
bardzej zrozumiałe.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski

10. Data: 2003-08-04 13:31:24

Od: Tony Halik <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Aug 2003 22:23:08 +0200, "Paweł Woynowski (
p...@o...wp.pl )" <p...@o...pl> wrote:

> [...]

Ciach

Sorki nie bede ci odpisywal na twoj post, bo poprostu go nie rozumiem.
Piszez po pierwsze z taka skladnia, ze czytajac to dziesiec razy nic z
tego nie zrozumialem.
Po drugie probujesz wyjasniac skomplikowane zagadnienia. Zaczynasz
pierwszym zdaniem, a reszta jest juz lakoniczna. Potem zmieniasz temat
i piszesz o czym innym.
Na dodatek albo cos ze mna nie tak, albo piszesz dziwne rzeczy.

>A dokładniej mówiac w ciagu dnia w procesie fotosyntezy
>(http://wiem.onet.pl/wiem/00dd9b.html )(rosliny pobieraj? z wody CO2 a wydalaj?
>tlen (chc?c to sprawdzić można łodygę moczarki kanadyjskiej wstawić do wody w
>szklanym naczyniu i wystawic na sońce, po kilku minutach można zaobserwować
>drobne pęcherzyki tlenu wydobywajace się z porów w ich li?ciach). Natomiast w
>nocy pobieraja małe ilo?ci tlenu z wody. Dotyczy to równiez i glonów, jeżeli
>maj? konkurentów pokarmowych w postaci roslin to następuje ich zamieranie.

Bzdura! Pytamy co powoduje takie skoki PH i tak mala TWW, a Ty piszesz
o jakims tlenie i moczarkach.
Kazesz nam dokladac rosliny co pogorszylo by tylko ten stan. Nie mowie
o glonach tylko o skokach PH. Glony nie zabijaja ryb. Gwaltowne skoki
PH tak. Wiec to jest sprawa priorytwtowa w naszych zbiornikach.
Probujac wyjasnic skoki PH wstawiasz jakies farmazony o moczarkach i
babelkach. Podczas gdy to nic nie wnosi.
Problemem jest tu zjawisko dekalcyfikacji biologicznej lub
biogenicznej, po naszemu odwapnienie bilogiczne. Jest to bardzo prosty
proces do ktorego przyczyniaja sie w znacznym stopniu rosliny i
powoduje on gwaltowne skoki PH. O tym juz pisalem, a Ty o jakis
babelkach w szklance. Jesli ktos jest ciekawy dokladnej chemicznej
przemiany tego zjawiska to zapraszam do przesukiwarki.

Poprzednio napisalem:

> [...]

Ty odpisales:

>Inaczej, najpierw jest małe Ph, a potem glony

Ktos cos z tego rozumie? U mnie PH bylo ok i ani nie roslo ani nie
spadalo. Tak az do momentu inwazji glonow. Wiec?

Powracajac do pytania o TWW wody. Zapytalem co powoduje spadek do
wartosci 5 w zbiorniku, gdzie nie bylo filtrow, ruchu wody i nie bylo
nic dolewane. Jedeny pomysl jaki mi przyszedl do glowy to:

Odpisales:

> [...]
>węglowy) co powoduje zwiększenie sie twardo?ci wody a co za tym idzie
>zwiększenie się pH wody. ot i cała filozofia, prawda jakie to wszystko

Hm n/c

Pozdrawiam Tony Halik
mail/tlen: t...@t...pl
gg: 1323305