Kochane Panie-pomóżcie!

1. Data: 2002-10-09 09:49:58

Temat: Kochane Panie-pomóżcie!
Od: "Darek" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja Ś.P. Mama robiła wspaniałe przetwory z własnej działki. Dzisiaj
poszedłem posprzątać Jej piwnice i odkryłem dziesiątki słoików
najprzeróżniejszych wyrobów:kompoty, dżemy, soki...Mama miała swoją
chronologię układania słoików- wedle dat ich sporządzania.Niestety, nie
dowiem się już, które są ubiegłoroczne, a które starsze. Proszę, pomóżcie mi
i napiszcie, czy można jeść przetwory sporządzane kilka lat temu? Jakie są
objawy zepsucia, oprócz tak oczywistych, ja pleśń czy ,,wzdęcie" słoika?
Mama była wytrawnym działkowcem i specjalistką od przetworów (w
przeciwieństwie do mnie) i chyba nie ma tam żadnego słoika wykazującego
widoczne dla laika objawy zepsucia. Będę wdzięczny za każdą radę- starsznie
żal by mi było wszystko wyrzucić, ale jeśli jest taka konieczność...
Pozdrawiam-Darek Cz
P.S.A może Panowie też mają wiedzę na ten temat??

2. Data: 2002-10-09 11:39:02

Temat: Re: Kochane Panie-pomóżcie!
Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Darek" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> najprzeróżniejszych wyrobów:kompoty, dżemy, soki...Mama miała swoją
> chronologię układania słoików- wedle dat ich sporządzania.(...)

Podejrzewam, że te najmłodsze są na końcu.
Muszę się przyznać, że bez skrupułów zjadam wieloletnie przetwory,
jeżeli po otwarciu maja miły zapach i nie widać oznak zepsucie typu ferment
czy pleśń
oraz nie straciły koloru.

Pozdrawiam i współczuję z powodu śmierci mamy, Krycha

3. Data: 2002-10-09 12:00:10

Od: "Majka" <m...@z...szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości
> Moja Ś.P. Mama robiła wspaniałe przetwory z własnej działki.Proszę,
pomóżcie mi i napiszcie, czy można jeść przetwory sporządzane kilka lat
temu?

Możesz spokojnie jeść. Jeżeli nie ma pleśni, zapach jest normalny, a nie
kwaśny, to nic Ci nie grozi.

Majka

4. Data: 2002-10-09 13:36:14

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Majka" <m...@z...szczecin.pl> wrote in message news:ao15oh$6fk$1@news.tpi.pl...

> Możesz spokojnie jeść. Jeżeli nie ma pleśni, zapach jest normalny, a nie
> kwaśny, to nic Ci nie grozi.

A co w sprawie jadu kielbasianego? Jesli nie bylo dostepu
powietrza, czy nie mogl sie rozwinac? Wprawdzie szansa
jest bardzo niewielka, ale zawsze jest (tak, jak jest szansa,
ze bedzie sie trafionym przez piorun).

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

5. Data: 2002-10-09 19:00:12

Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powietrza, czy nie mogl sie rozwinac? Wprawdzie szansa
> jest bardzo niewielka, ale zawsze jest (tak, jak jest szansa,

To dotyczy CHYBA tylko przetworów z większą ilością białka - np z fasolki
czy coś - przy owocowych to jadu raczej bym się niespodziewał. (przy
pomidorowych też raczej nie :-) )

Pozdrawiam
BoGusław B

6. Data: 2002-10-10 07:56:55

Od: "Majka" <m...@z...szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Użytkownik "Michal Misiurewicz" napisał
>
> A co w sprawie jadu kielbasianego? Jesli nie bylo dostepu
> powietrza, czy nie mogl sie rozwinac?

Nie słyszałam o jadzie kiełbasianym w dżemach, sokach i kompotach. Raczej w
przetworach mięsnych. Sama zresztą nieraz jadłam marynowane grzybki i dżemy
2-3 letnie.
Majka

7. Data: 2002-10-10 09:52:26

Od: "Antoni Broniak" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Będę wdzięczny za każdą radę- starsznie
> żal by mi było wszystko wyrzucić, ale jeśli jest taka konieczność...
> Pozdrawiam-Darek Cz
> P.S.A może Panowie też mają wiedzę na ten temat??

Broń Boże nie wyrzucaj, ani też nie jedz.
Weź te wszystkie przetwory - ale tylko owocowe - i wrzuć do dużego butla.
Dodaj drożdży winnych, zatkaj korkiem. wstaw taką szklaną rurkę, nalej do
niej wody, postaw w ciepłym miejscu i czekaj. Dopiero jak się zrobi wino to
możesz to spożywać. Gdyby przypadkiem wino Ci nie smakowało to możesz je
uszlachetnić - przepuszczając przez czajnik. Tak otrzymany produkt jest
naprawdę nadający się do spożycia.

Pozdrawiam
Antoni Broniak

śliwa, morela i czereśnia