Sternbergia lutea

1. Data: 2023-10-10 12:12:47

Temat: Sternbergia lutea
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zna ktoś? Ma ktoś? Na pozytywną odpowiedź nie liczę, nie tylko dlatego,
że mało kto tutaj zagląda. Nigdy w Polsce nie widziałem, mimo że da się
kupić cebulki, a uprawa jest możliwa. Kwitnie o tej porze. Na Istrii
jest w każdym ogródku, nie tylko kwiatowym, ale nawet na gumnie, co po
nim kury biegają. To się samo rozłazi, rośnie tam gdzie nikt nie nie
sadził.

Z daleka wygląda toto jak łan kwitnących żółtych krokusów. Z bliska też
wygląda jak łan kwitnących żółtych krokusów. A gdy się pojedynczą roślinkę
ogląda z bardzo bliska, wygląda jak kwitnący żółty krokus. Sześć płatków
tak samo ułożonych. Biała pochewka blisko ziemi. Takie same równowąskie
liście z jasnymi paskami. Trzeba mieć zacięcie botaniczne, żeby po układzie
słupków i pręcików orzec, że to inna rodzina.

Spotykałem to już w poprzednich latach w okolicach Triestu i w zachodniej
Słowenii, takiej już nie całkiem nadmorskiej. I myślałem, że to krokusy,
które w innym środowisku przyjmują odmienne obyczaje. Teraz zapytałem o co
chodzi, a ledwie skończyłem gadać, w ruch poszła motyka i miałem nakopane
pół torby cebulek. Cebulka wygląda inaczej niż bulwa krokusowa, przypomina
tulipanową. Poradzili, by po prostu wsadzić gdzieś w trawę, bo to samo
rośnie. Tam -- na pewno. Tu -- zobaczymy. Już miałem przed wsadzeniem
ukręcić temu nać, na szczęście wcześniej przeczytałem, że liście są
zimozielone, więc pewnie roślinie teraz do czegoś potrzebne. Zostawiłem.

Doczytałem w źródłach, że kwiaty wyłażą z ziemi najpierw, a zaraz do nich
dołączają liście. Kwiaty przekwitają jesienią, a liście marnieją dopiero
na wiosnę. Ja już w pierwszej połowie września widywałem z liśćmi, więc
nie wiem, kiedy początek kwitnienia.

Przeczytałem też, że to ziomek zimowita jesiennego, dobrze u nas znanego.
Ten jednak jesienią tylko kwiatki robi, a liście ma wiosną, całkiem do
krokusowych niepodobne. Co ciekawe, Istryjczycy twierdzili, że to może
kwitnąć drugi raz, na wiosnę. Literatura nie potwierdza. Może u nich tam
w glebie tkwią również cebulki żółtych krokusów, które będąc z zimowitami
w zmowie, robią ludziom psikusa udając jedną roślinę?

W każdym razie roślina ciekawa, warta zainteresowania. I posadzenia,
najlepiej wedle wytycznych dla naszych warunków glebowo-klimatycznych
(do znalezienia w sieci). Można robić wrażenie na sąsiadach i wmawiać
im, że tak dbamy o ogród, że nam krokusy drugi raz jesienią kwitną.

--
Jarek

2. Data: 2023-10-12 01:12:38

Temat: Re: Sternbergia lutea
Od: jn <j...@m...invalid> szukaj wiadomości tego autora

> Poradzili, by po prostu wsadzić gdzieś w trawę, bo to samo rośnie.

Będzie to samo co z nawłociami?

3. Data: 2023-10-13 02:00:55

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-10-10, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
> jest w każdym ogródku, nie tylko kwiatowym, ale nawet na gumnie, co po
> nim kury biegają. To się samo rozłazi, rośnie tam gdzie nikt nie nie

Głowy uciąć sobie nie dam, ale ze 30 lat temu kupiłem cebulki tego
mojemu tacie. Pewnie zasadził, ale niestety nie potrafię powiedzieć jak
się sprawa dalej potoczyła.

> [...]
> ukręcić temu nać, na szczęście wcześniej przeczytałem, że liście są
> zimozielone, więc pewnie roślinie teraz do czegoś potrzebne. Zostawiłem.

Pytanie co się stanie w zimie w klimacie bardziej kontynentalnym.
Cebulki kupiłem w Holandii. Tam tez zimy łagodne.

--
Marcin

4. Data: 2023-10-13 12:34:57

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

jn pisze:

> Będzie to samo co z nawłociami?

Zupełnie nieprawdopodowne. Według dostępnych wskazówek, w polskich
warunkach trzeba włożyć trochę wysiłku w przygotowanie podłoża,
żeby roślinka miała dobrze. A i tak nie ma pewności, czy przetrwa
letni okres spoczynku. Zresztą sporo jest takich obcych gatunków,
które *posadzone* w ogrodzie "same rosną". Ale nie przychodzi im
do głowy, by z tego ogrodu dać nogę i opanować okoliczne tereny.

Jarek

--
A kiedy baobab wyrośnie, to na wyrwanie jest za późno i nigdy już nie
można się go pozbyć. Zajmie całą planetę. Przeorze ją korzeniami.

5. Data: 2023-10-13 12:36:25

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> Głowy uciąć sobie nie dam, ale ze 30 lat temu kupiłem cebulki tego
> mojemu tacie. Pewnie zasadził, ale niestety nie potrafię powiedzieć
> jak się sprawa dalej potoczyła.

No proszę, nie dość, że niektórzy znają i kojarzą, ale jeszcze pamiętają
po trzydziestu latach.

> Pytanie co się stanie w zimie w klimacie bardziej kontynentalnym.
> Cebulki kupiłem w Holandii. Tam tez zimy łagodne.

Przemarznięcia boję się najmniej. Bardziej ogólnego niedostosowania do
innego klimatu. Wiadomo, że najtrudniej jest przenieść roślinę rosnącą
w trudnych warunkach, w warunki lepsze. Na przyklad górską na niziny.
Na nowym stanowisku musi radzić sobie z konkurencją. Co oznacza "posadź
to gdzieś w trawie", zależy od punktu widzenia. Nad Morzem Śródziemnym
"trawa" jest zjawiskiem wiosennym, w lecie w zasadzie zanika. U nas jest
odwrotnie. Obcym w trawie bywa trudno.

Jarek

--
Hej, kąkolą się kąkole
Hej, soczyście rośnie trawa

6. Data: 2023-10-13 14:40:16

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-10-13, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> No proszę, nie dość, że niektórzy znają i kojarzą, ale jeszcze pamiętają
> po trzydziestu latach.

No tak mi się wydaje, bo kwiat jakby kojarzę, a nie do końca widzę
powód, dla którego miałbym w tej Holandii kupować akurat krokusy.
Obok tulipanów zresztą, ale te to coś bardziej oczywistego.

> [...]
> to gdzieś w trawie", zależy od punktu widzenia. Nad Morzem Śródziemnym
> "trawa" jest zjawiskiem wiosennym, w lecie w zasadzie zanika. U nas jest

A dlaczego nie boisz się przemarznięcia? Tu np.:
https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/cebulowe/96
24-sternbergia-zolta

widzę właśnie o przemarzaniu.

--
Marcin

7. Data: 2023-10-15 09:19:22

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No tak mi się wydaje, bo kwiat jakby kojarzę, a nie do końca widzę
> powód, dla którego miałbym w tej Holandii kupować akurat krokusy.
> Obok tulipanów zresztą, ale te to coś bardziej oczywistego.

Mnie zawsze ujmował anachronizmem kwitnienia, dlatego zapamiętałem.
Teraz postanowiłem się przyjrzeć bliżej.

> A dlaczego nie boisz się przemarznięcia? Tu np.:
> https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/cebulowe/96
24-sternbergia-zolta

> widzę właśnie o przemarzaniu.

Mało bojaźliwy jestem, stąd lęku u mnie mało. Piszą, że to tak na granicy
zdolności polskiej zimy, że niewielkie okrycie może pomóc. Systematycznie
robi się cieplej, a u mnie gleba sucha, co ochronie przed mrozem sprzyja.
Po prostu liczę na szczęście. Zobaczymy jak mu się spodoba w mojej trawie.
Na razie liście wyglądają dobrze.

--
Jarek

Pomarańcza w doniczce