Kwestia sumienia

1. Data: 2007-12-30 12:47:51

Temat: Kwestia sumienia
Od: j...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam mam takie pytanie. Jak myślicie czy człowiek rodzi sie z
sumieniem czy sumienie jest wyuczone. Na margienesie dodam, że wg.
psychologi rozwojowej sumienie jest to:
przewidywanie nieprzyjemnego uczucia skojarznego z konkretnymi
działaniami i przewidywanie to jest wyuczone.

Co wy o tym myślicie, czy rzeczywiście sumienie może być wyuczone ?

Trzeba jeszcze zaznaczyć, że są ludzie absolutnie pozbaweni sumienia,
nazywamy ich psychopatami i stanowią od 2% do 3% ludzi w każdym
społeczeństwie.

Czekam na wasze opinie na ten temat.

2. Data: 2007-12-30 15:53:27

Temat: Re: Kwestia sumienia
Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@w...pl; <f...@i...goo
glegroups.com> :

> [...]
> działaniami i przewidywanie to jest wyuczone.
>
> Co wy o tym myślicie, czy rzeczywiście sumienie może być wyuczone ?

Wyuczone. Ale na bazie właściwości przyrodzonych --> patrz Twój przykład
z psychopatami.

> [...]
>
> Trzeba jeszcze zaznaczyć, że są ludzie absolutnie pozbaweni sumienia,
> nazywamy ich psychopatami i stanowią od 2% do 3% ludzi w każdym

Jak doczytam Kępińskiego "Psychopatie" to Ci odpowiem - niestety książka
na razie leży i czeka na swoją kolej. Ale korzystając z treści, które
znalazły się na pierwszych stronach tej książki, i które wydają mi się
interesujące - na całokształt osobowości [czy w Twoim przypadku -
posiadania sumienia] mają wpływ genetyka, wyuczenie i wola osoby.

Pozdrawiam
Flyer

--
gg: 9708346; jabber:f...@j...pl
http://www.flyer36.republika.pl/

3. Data: 2007-12-30 23:40:51

Od: "michal" <6...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <j...@w...pl> napisał w wiadomości:

> [...]
> działaniami i przewidywanie to jest wyuczone./ .

> Co wy o tym myślicie, czy rzeczywiście sumienie może być wyuczone ?

Trzeba tu rozróżnić dwa pojęcia. Sam mechanizm sumienia, któy jest
przypisany każdemu zdrowemu organizmowi ludzkiemu i "treść" tego sumienia.
Treść natomiast jest oczywiście nabywana przez całe nasze życie, a
podstawowe jej elementy przyswajane są we wczesnych fazach rozwojowych
umysłu. W ten sposób sumienie pozwala nam na odróżnienie dobra od zła w
wymiarze moralnym. Mechanizm ten utrzymuje w nas równowagę psychiczną.
Dzięki niemu jesteśmy zdolni ograniczać swoje złe uczynki. Złe wobec siebie
i innych.

> Trzeba jeszcze zaznaczyć, że są ludzie absolutnie pozbaweni sumienia,
> nazywamy ich psychopatami i stanowią od 2% do 3% ludzi w każdym
> społeczeństwie.

To działka dla medycyny raczej. Nie mam pojęcia ilu jest psychopatów w
populacji i czego jeszcze oprócz sumienia nie mają.

--
pozdrawiam noworocznie
michał

Re: Elektryczny młynek do pieprzu
Co to może być ?
Szczęśliwi [...] nie liczą
"Wojna i pokój"...
Narzędzia, o których nam sie nie śniło....