Lenkocyty

1. Data: 2001-07-07 17:06:53

Temat: Lenkocyty
Od: "Maciej Karwek" <m...@i...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy to białe ciałka krwi (lenkocyty) są odpowiedzialne za walkę z wirusami,
chorobami itp.?

Proszę bardzo o odpowiedzi na priva najlepiej, bo jednak w swojej skrzynce
lepiej się czyta. Z góry dziękuję.
Maciej Jaworowski - m...@i...prv.pl

2. Data: 2001-07-07 18:36:29

Temat: Re: Lenkocyty
Od: "Sark" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej Karwek" <m...@i...prv.pl> napisał w wiadomości
> Czy to białe ciałka krwi (lenkocyty) są odpowiedzialne za walkę z
wirusami,
> chorobami itp.?

Jak tak będziesz przekręcał ich nazwę to się na Ciebie obrażą i przestaną
cię bronić

*******************************CYTATY***************
**********
BIAŁE KRWINKI

(gr. leukos = biały + kytos = komórka). Leukocyty, białe ciałka krwi.
Bezbarwne, jądrzaste elementy morfotyczne krwi, zróżnicowane na granulocyty
(kwasochłonne, zasadochłonne i obojętnochłonne) i agranulocyty (limfocyty i
monocyty). Kształt białych ciałek krwi jest zmienny: unoszone prądem krwi
zachowują postać kulistą, natomiast w zetknięciu ze ścianami naczyń
krwionośnych przyjmują postać pełzakowatą. Dzięki zdolności do aktywnego
ruchu po stałym podłożu mogą opuszczać naczynia krwionośne, przechodząc
przez ich ściany. Krwinki białe, zwłaszcza granulocyty obojętnochłonne
wykazują duże zdolności żerne. Właściwość ta, wynikająca z funkcji
obronnych, jest najlepiej widoczna poza układem krążenia, w miejscach
objętych infekcją i stanem zapalnym.

Najważniejszymi komórkami uczestniczącymi w naszej odporności są krwinki
białe. Można wśród nich wyróżnić zarówno te, które są związane z odpornością
swoistą i są zdolne do bardzo precyzyjnego rozróżniania obcych cząsteczek,
jak i te krwinki białe, które - związane z odpornością nieswoistą - choć
rozpoznają mniej precyzyjnie, to bronią nas często nie mniej skutecznie. Do
pierwszej grupy należą limfocyty T i limfocyty B, do drugiej grupy -
granulocyty i monocyty zwane komórkami żernymi.

LUB

Krwinki białe, leukocyty, jądrzaste komórki występujące we krwi, limfie
(chłonce) a także tkance łącznej. Charakteryzują się zdolnością do
pełzakowatego ruchu oraz fagocytozy i z tego względu pełnią funkcje odronne
w organizmie.

W 1 litrze krwi jest 6,0-8,0×109 (6000-8000/mm3) leukocytów. Krwinki białe
(o średnicy 12-16 ?m) są komórkami z jądrami i ze względu na zawartość
ziarnistości w cytoplazmie lub ich brak dzieli się je na granulocyty i
agranulocyty.

Granulocyty różnią się powinowactwem ziarnistości od barwników, dlatego
wyróżniamy granulocyty obojętnochłonne (neutrofile, mikrofagi) (50-66%),
kwasochłonne (eozynofile) (2-4%), zasadochłonne (bazofile) (0,5%).

Agranulocyty to limfocyty (30-35%) i monocyty (4-8%) o średnicy 8 ?m.
Wszystkie krwinki, z wyjątkiem limfocytów (układ immunologiczny, węzły
limfatyczne, śledziona, grudki chłonne), wytwarzane są przez czerwony szpik
kostny.

Fagocytoza widok strony
znajdź podobne
pokaż powiązane

Fagocytoza, zjawisko polegające na wychwytywaniu i wchłanianiu drobnych
cząsteczek organicznych (w tym także bakterii, pierwotniaków, grzybów i
wirusów) przez wyspecjalizowane w tym kierunku komórki wyższego ustroju,
zwane dlatego fagocytami. Zjawisko to odkrył uczony rosyjski I. Miecznikow.
Fagocyty dzielą się na makrofagi i mikrofagi.

Rozróżnia się makrofagi osiadłe i wędrujące. Osiadłe występują w ścianach
naczyń krwionośnych i zatok żylnych śledziony, węzłów chłonnych i szpiku
kostnego. Do makrofagów należą również komórki siateczki, zwłaszcza w
wątrobie. Makrofagi wędrujące wydostają się z naczyń krwionośnych i
fagocytują w tkankach. Do mikrofagów należą granulocyty krwi, zwłaszcza
obojętnochłonne (neutrofile).

Fagocytoza drobnoustrojów odgrywa dużą rolę w odporności.

*******************************KONIEC CYTATÓW*************************

Ja kwidzisz odpowiedź brzmi <tak> za wyjątkiem wirusów które wymagają chyba
trochę innego podejścia
Miłej lektury

Sark

3. Data: 2001-07-16 12:23:29

Od: "cimeries" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sark napisał(a) w wiadomości: <9i7kms$lol$1@szmaragd.futuro.pl>...
>Ja kwidzisz odpowiedź brzmi <tak> za wyjątkiem wirusów które wymagają chyba
>trochę innego podejścia

Monocyty wytwarzaja interferon, bialko hamujace namnazanie sie wirusow.

Cimeries

informacje - usunięcie żoładka
NOWE serwisy informacyjne
Wyrostek kolczysty...blaha sprawa ?