| « poprzedni wątek | następny wątek » |
1. Data: 2003-09-25 19:26:29
Temat: Metodologia badan psychologicznychWitam
Pisze obecnie procedure do badania na temat wplywu spolecznego uczenia sie
na zachowania agresywne. Grupa w badaniu to dzieci w wieku od 5 do 6 lat. W
modelu teoretycznym zmienna zalezna jest poziom agresji natomiast glowna
zmienna niezalezna wplywajaca na to zachowanie jest rodzaj przedstawienia
obejrzanego wczesniej przez dzieci. Zmienna niezalezna UBOCZNA jest sposob
wychowania dzieci przez rodzicow i typ osobowosci. Pytanie brzmi, jak
kontrolowac zmienne uboczne? Wprowadzic jakis test?
Bylabym wdzieczna za szybka odpowiedz - jest to dla mnie b. wazne. Moze sa
tu osoby z doswiadczeniem w tym temacie
Pozdrawiam
Agnieszka
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
1. Data: 2003-09-25 22:31:30
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych
> Zmienna niezalezna UBOCZNA jest sposob
> wychowania dzieci przez rodzicow i typ osobowosci.
Na jakiej podstawie wyodrębniasz te zmienne ? Już sama odpowiedź może
przynieść ci rozwiązanie - na podstawie literatury przedmiotu możesz się
zasugerować rozwiązaniami w niej przedstawionymi.
> jak kontrolowac zmienne uboczne? Wprowadzic jakis test?
Na poziomie pracy magisterskiej lub niżej i biorąc pod uwagę problem,
to raczej proponuję zastosować rzetelne i trafne testy/kwestionariusze,
zbudowane w opraciu o wiądące w twojej pracy teorie psychologiczne
dotyczące wybranych przez ciebie zmiennych(jeśli studiujesz psych. nie
będziesz miała problemu z wyborem raczej, nie zakładam zresztą innej
możliwości :) ). Ew. skonstruuj własną metodę w oparciu o jakąś teorię
(zresztą w grę nie wchodzi tylko kewstionariusz, także np. eksperyment -
no ale jest zadanie trudniejsze), przeprowadź badania pilotażowe, opracuj
wskaźniki psychometryczne itp itd.
Tylko uważaj, żeby wszytkie metody były osadzone mniej więcej w tym
samym paradygmacie teoretycznym.
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 05:59:19
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych
Użytkownik "iUSTINE" <o...@j...cy> napisał w wiadomości
news:bkvqc0$d6o$1@bialystok.bsk.vectranet.pl...
> > > jak kontrolowac zmienne uboczne? Wprowadzic jakis test?
>
> Na poziomie pracy magisterskiej lub niżej i biorąc pod uwagę problem,
> to raczej proponuję zastosować rzetelne i trafne testy/kwestionariusze,
Tylko jaki test albo kwestionariusz jest odpowiedni dla 5/6 latka?
Myslalam o jakies metodzie typu malowanie obrazka albo cos w tym stylu bo
nie wiem ka inaczej wykryc te zmienne u dziecka w tym wieku..
> zbudowane w opraciu o wiądące w twojej pracy teorie psychologiczne
> dotyczące wybranych przez ciebie zmiennych(jeśli studiujesz psych. nie
> będziesz miała problemu z wyborem raczej, nie zakładam zresztą innej
> możliwości :) ). Ew. skonstruuj własną metodę w oparciu o jakąś teorię
> (zresztą w grę nie wchodzi tylko kewstionariusz, także np. eksperyment -
> no ale jest zadanie trudniejsze), przeprowadź badania pilotażowe, opracuj
> wskaźniki psychometryczne itp itd.
jezeli chodzi o psychometrie to musze sie przyznac ze jest to dla mnie obce
, dopiero ukonczylam 1 rok studiow na psychologi a przedmioty zwiazane
zwiazane z psychometria,statystyka,typami testow - jeszcze przede mna na
nastepnych latach ;-)
> Tylko uważaj, żeby wszytkie metody były osadzone mniej więcej w tym
> samym paradygmacie teoretycznym.
>
>
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 07:55:11
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznychmisio <news:bkvffs$c37$1@nemesis.news.tpi.pl> misio <Agnieszka
Grucelska>
misio:
> Zmienna niezalezna UBOCZNA jest sposob
> wychowania dzieci przez rodzicow i typ osobowosci. Pytanie brzmi, jak
> kontrolowac zmienne uboczne? Wprowadzic jakis test?
no test. ale nie dla dzieci, tylko raczej dla rodziców. ;)
--
TRE|\|ERO
http://trener.blog.pl
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 08:47:20
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych
Użytkownik "Agnieszka Grucelska" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
news:bkvffs$c37$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam
>
> Pisze obecnie procedure do badania na temat wplywu spolecznego uczenia sie
> na zachowania agresywne. Grupa w badaniu to dzieci w wieku od 5 do 6 lat.
W
> modelu teoretycznym zmienna zalezna jest poziom agresji natomiast glowna
> zmienna niezalezna wplywajaca na to zachowanie jest rodzaj przedstawienia
> obejrzanego wczesniej przez dzieci. Zmienna niezalezna UBOCZNA jest sposob
> wychowania dzieci przez rodzicow i typ osobowosci. Pytanie brzmi, jak
> kontrolowac zmienne uboczne? Wprowadzic jakis test?
> Bylabym wdzieczna za szybka odpowiedz - jest to dla mnie b. wazne. Moze sa
> tu osoby z doswiadczeniem w tym temacie
>
>
> Pozdrawiam
> Agnieszka
>
>
Zbadaj u dzieci ekstrawersje i introwersje, neurotyzm i psychotyzm,
są testy rysunkowe ...tylko nie pamiętam ich nazwy...
Rysuje się drzewo...bardzo proste i dają dobre wyniki
Edyta
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 11:11:11
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych
Użytkownik "Edyta" <e...@i...pl> napisał w wiadomości
news:bl0uf5$ahi$1@nemesis.news.tpi.pl...
>
> Zbadaj u dzieci ekstrawersje i introwersje, neurotyzm i psychotyzm,
> są testy rysunkowe ...tylko nie pamiętam ich nazwy...
> Rysuje się drzewo...bardzo proste i dają dobre wyniki
> Edyta
lol
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 12:11:06
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych> Tylko jaki test albo kwestionariusz jest odpowiedni dla 5/6 latka?
> Myslalam o jakies metodzie typu malowanie obrazka albo cos w tym stylu
bo
> nie wiem ka inaczej wykryc te zmienne u dziecka w tym wieku..
hmm, nie miałaś jeszcze kluczowych przedmiotów a każą wam pisać pracę
teoret.-empiryczną ? w takim razie idź na konsultacje, raczej sie bez nich
nie obejdzie; jeśli robisz tylko badania empiryczne, to sprawa o tyle jest
skomplikowana, że bez trafnego uzasadnienia metodologii badań w teorii,
łatwo popełnić mnóstwo podstawowych błedów, zresztą każdy doświadczony
badacz powie Ci, że nie może być badań bez zakorzenienia ich w jakieś
teorii, choć oczywiście wielu z tym polemizuje - ale właśnie wtedy
pojawiają się takie problemy jak twoje; musisz mieć dobrze opracowany
grunt teoretyczny problemu który poruszasz, wyodrębniasz w nim kluczowe
zmienne (i uzasadnaisz swój wybór), generujesz hipotezy, opracowujesz
strategię badań, robisz opercjonalizcję zmiennych, dobierasz metody itp
itd; jeśli jest to tylko próba skonstruowania jakieś procedury badawczej,
to i tak do kontroli zmiennej musisz widzieć coś na tamat jakimi
"narzędziami" można je kontrolować - to badacz je wybiera, ale zawsze
musi podać teoretyczne (+ ew. metodologiczne) uzasadnienie użycia takich,
a nie innych, a także wobec jakiej grupy i dlaczego
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 13:11:26
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznychEdyta <e...@i...pl> napisał(a):
> Zbadaj u dzieci ekstrawersje i introwersje, neurotyzm i psychotyzm,
u dzieci się tego nie bada, tym bardziej EPQ-R. Z powodu tego, że te cechy
osobowości nie są ukształtowane jeszcze w tym wieku, a po drugie bo dziecko 5
letnie nie rozwiąze testu składający się ze 100 pytań :).
> są testy rysunkowe ...tylko nie pamiętam ich nazwy...
> Rysuje się drzewo...bardzo proste i dają dobre wyniki
obawiam się, że też to na niewiele się zda. Jak już to pobadać rodziców
odnośnie deklarowanych wzroców wychowawczych.
Pozdrawiam, Madzia
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 16:35:51
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznych
Użytkownik "iUSTINE" <o...@j...cy> napisał w wiadomości
news:bl1aco$pi5$1@bialystok.bsk.vectranet.pl...
>
> hmm, nie miałaś jeszcze kluczowych przedmiotów a każą wam pisać pracę
> teoret.-empiryczną ? w takim razie idź na konsultacje, raczej sie bez nich
kazdy student 1 roku musi przeprowadzic badania empiryczne wiec to zadna
nowosc ;]
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-09-26 20:04:05
Temat: Re: Metodologia badan psychologicznychchyba chodziło ci badanie empiryczne dot. wpływu napojów wyskowych z
pobliskiego pubu studenckiego na percepcję studiów, a w niektórych
przypadkach i swojego życia ;)
w innym przypadku z czystej ciekawości się zapytam, w ramach jakiego
przedmiotu i na jakiej uczelni (wszak programy są na pewno różne); o ile
dobrze pamiętam, na 1 roku u mnie był tylko wprowadzana teoretycznie
budowa planu eksperymentu (def. problemu, hipotezy, zmienne,
operacjonalizacja, kontrola i takie tam) - ale nie musielismy żadnych
badań robić, bo statystykę, metody badawcze, diagnostykę, psychometrię
miałem od 2 r wzwyż; robienie na serio jakiś badań empirycznych na 1 r
raczej mija sie z celem; no chyba, że ktoś studia "magisterskie" z
psychologii robi w 1-3 lata, no to wiadomo że mu się śpieszy...
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
| « poprzedni wątek | następny wątek » |