Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "Andrzej Trzebiński" <t...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Mężczyźni a kobiety w Internecie
Date: Mon, 5 Dec 2005 13:46:10 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 58
Message-ID: <dn1cl5$acj$1@news.onet.pl>
Reply-To: "Andrzej Trzebiński" <t...@g...pl>
NNTP-Posting-Host: 83.68.70.57.kutno70.tnp.pl
X-Trace: news.onet.pl 1133786598 10643 83.68.70.57 (5 Dec 2005 12:43:18 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 5 Dec 2005 12:43:18 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2670
X-Sender: qeXvc0wGvEgSaYDV4ecfxeN8zIsNJuKC
X-RFC2646: Format=Flowed; Original
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2670
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:335056
Ukryj nagłówki
Cytat ( http://czytelnia.pwn.pl/kobiety-mezczyzni.php ):
"Wzrastająca popularność poczty elektronicznej i tzw. czatów
spowodowała, iż językoznawcy podjęli próbę odpowiedzi na pytanie, czy
istnieją zależne od płci różnice w komunikowaniu się on-line, a jeśli
tak, to na czym one polegają. Kobiety i mężczyźni wykorzystują
Internet mniej więcej w takim samym stopniu (45% kobiet, 55%
mężczyzn), choć wśród użytkowników między 11 a 20 rokiem życia więcej
jest dziewcząt (D. Allen 1997; MRTW 1999a). Pracujące zawodowo i
posiadające pracującego zawodowo męża kobiety są najszybciej
zwiększającą się grupą użytkowników Internetu. Oczekuje się też, iż w
najbliższym czasie liczba kobiet funkcjonujących on-line przewyższy
liczbę mężczyzn (MRTW 1999a). Jednak zadajmy raz jeszcze pytanie, czy
kobiety i mężczyźni komunikują się za pomocą Internetu w odmienny
sposób?
Wielu badaczy twierdzi, że komunikowanie się kobiet i mężczyzn w sieci
internetowej jest bardzo podobne do komunikowania się "twarzą w twarz".
Badania wskazują, iż wiadomości e-mailowe wysyłane przez kobiety,
niezależnie czy są one adresowane do jednostek czy do grup
internetowych, są dłuższe i bardziej szczegółowe od tych, które
wysyłane są przez mężczyzn. Kobiety mają również większą skłonność do
używania emotikonów i "podkreślających" przysłówków typu "bardzo",
"rzeczywiście". Ponadto ich listy elektroniczne są bardziej
konstruktywne i w większym stopniu zorientowane na porozumienie niż
listy mężczyzn. _*Mężczyźni częściej niż kobiety wyrażają się sposób
bardziej stanowczy, przeklinają, znieważają się i są sarkastyczni*_
(Cohen 2001; Thomson i in. 2001). Niektórzy komentatorzy twierdzą, że
takie rezultaty badań dowodzą po raz kolejny, iż wśród kobiet
występuje tendencja do wykorzystywania komunikacji w celu budowania
więzi społecznych i nawiązywania kontaktów z innymi. Z kolei,
_mężczyźni przeciwnie - postrzegają komunikację bardziej funkcjonalnie
czy instrumentalnie_.
Jednakże inni badacze dowodzą, iż dystans między ludźmi, który
wytwarza komunikacja on-line pozwala części mężczyzn na większą
ekspresywność i wyrażanie emocjonalności niż ma to miejsce w trakcie
komunikowania się "twarzą w twarz" (Cohen 2001). Ponadto ostatnie
badania wskazują, że wybrany styl komunikowania się on-line może w
większym stopniu wynikać z zakładanej płci osoby, do której wysyła się
wiadomość niż z płci osoby ją wysyłającej. Na przykład Thompson i
współpracownicy (2001) zauważyli, że, niezależnie od płci, uczestnicy
przeprowadzonego przez nich eksperymentu używali męskiego stylu
komunikowania się on-line w sytuacji, gdy zakładali, że ich rozmówcą
jest mężczyzna, a kobiecego stylu, gdy sądzili, iż "z drugiej strony"
znajduje się kobieta. Innymi słowy, występowało tu zjawisko płciowej
adaptacji wybranego stylu komunikowania się; był on zawsze zależny od
założonej płci odbiorców. W związku z tym sformułowano wniosek, iż
styl komunikowania się on-line nie jest niezmienny, każda osoba
wybiera jeden z szerokiej gamy stylów komunikacji kierując się tym,
jakiej płci jest osoba, z którą rozmawia. Oprócz płci, istotne są tu
także inne czynniki - wiek, dochody, wykształcenie, status społeczny
oraz typ wiadomości (np. publiczna versus prywatna; dotycząca życia
zawodowego versus prywatna). Wszystkie te czynniki łącznie mają wpływ
na przyjęty styl komunikacji on-line (Cohen 2001). ".
|