Miał ktoś w ogrodzie...?

1. Data: 2008-04-27 10:19:30

Temat: Miał ktoś w ogrodzie...?
Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Urosły komuś już takie grzybki w ogrodzie? Może wiecie
jakie to? U mnie prawie inwazja... :) wszędzie z ziemi wyłażą.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/649c92f8d9fc57b9
.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2ce69a8894ba4760
.html

--

Pozdrawiam!
piotrh :)

2. Data: 2008-04-27 10:33:08

Temat: Re: Miał ktoś w ogrodzie...?
Od: "Konrad L" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyglada jak ten:
http://darynatury.w.interia.pl/zrodla/grz114.htm
http://darynatury.w.interia.pl/zrodla/grz113.htm

Ale trzeba miec na uwadze to:
http://darynatury.w.interia.pl/zrodla/grz112.htm

Sam wczoraj zbieralem takie bo dla mnie niecodziennoscia sa grzyby na wiosne
...a dobry i taki pretekst zeby isc na grzyby :)
Chociaz zjesc sie tego nie odwazylem, sasiadowi oddalem bo chcial i podobno
umie to przyrzadzic :)

Pozdr.

3. Data: 2008-04-27 10:36:56

Od: "Konrad L" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

A moglbys opisac miejsce wystepowania?
Tzn.
- czy to polana, las czy moze droga?
- jakie drzewa wystepuja w poblizu
- czy miejsce jest w cieniu czy naslonecznione?

Te swoje znalazlem praktycznie tylko w jednym miejscu, na odcinku
nieporosnietej trawa lesnej drogi przebiegajacej przez las grabowy.

Pozdr.

4. Data: 2008-04-27 12:45:22

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Konrad L" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
>A moglbys opisac miejsce wystepowania?
> Tzn.
> - czy to polana, las czy moze droga?
> - jakie drzewa wystepuja w poblizu
> - czy miejsce jest w cieniu czy naslonecznione?

To mój ogródek niemal w centrum Gdańska. Na zdjęciach widać liście
truskawek, grzyby wyrastają jak na razie na obwodzie grzędy truskawkowej. W
jej centrum rośnie wiśnia łutówka, od północy rosną różne pierdołki( moja
"szkółka") czyli złote porzeczki, siewki brzoskwiń, ukorzenione wierzby,
ukorzenione róże (canina i rugosa),sadzonki jaśminu itp, dalej bardzo stara
jabłoń. Od zachodu mam "ruderalną" skarpę ok 1m wysokości z brzozami
(wielkimi) i nasadzonymi niedawno różami, świerczkiem i zielichem rozmaitym
(np. szczaw dziki), dalej zabudowa osiedlowa. Od wschodu wysoki drewniany
płot sąsiada i jego ogród. Od południa mój ogród warzywny, teraz pusty
jeszcze, parę drzewek wiśni, folia.
Miejsce dość słoneczne ale latem jak drzewa rozwiną liście to raczej
półcieniste. Ziemia lekka piaszczysta, średni urodzajna ( dobra dla
strączkowych, okopowe mizerne). Co roku jesienią dużo liści z brzóz.
Na moje oko te grzyby to smardz stożkowaty - rzadki i chroniony. Nie będę
więc zrywał :)

Dzięki za podpowiedź, pomogła w identyfikacji.

--

Pozdrawiam!
piotrh :)

5. Data: 2008-04-27 18:23:36

Od: "Karolina" <b...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
u mnie też takie "coś" znalazłam (Gdańsk Łostowice)
był całkowicie schowany pod małym iglakiem - oczywiście poleciał do kosza,
bo nie wiedziałam co z tym zrobić....

szukać tego więcej i likwidować - czy też sobie odpuścić?
pozdrawiam,
Karolina

6. Data: 2008-04-27 18:52:15

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Karolina" <b...@p...onet.eu> napisał w wiadomości
> [...]
> bo nie wiedziałam co z tym zrobić....
>
> szukać tego więcej i likwidować - czy też sobie odpuścić?

Odpuścić.
Napawać się ich obecnością :)
Widać smardzowy rok mamy...

--

Pozdrawiam!
piotrh :)

7. Data: 2008-04-27 19:21:13

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> u mnie też takie "coś" znalazłam (Gdańsk Łostowice)
> był całkowicie schowany pod małym iglakiem - oczywiście poleciał do kosza,

W sumie wiedzialas, bo "cos" z tym zrobilas ;)

> szukać tego więcej i likwidować - czy też sobie odpuścić?

Dlaczego chcesz od razu likwidowac cos czego nie znasz?
Odpusc sobie :)

Pozdrawiam,
Bpjea

8. Data: 2008-05-01 17:38:20

Temat: nie jeść w żadnym razie!
Od: "B H" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

piotrh <p...@t...pl> napisał(a):

> Urosły komuś już takie grzybki w ogrodzie? Może wiecie
> jakie to? U mnie prawie inwazja... :) wszędzie z ziemi wyłażą.
> [...]

To nie jest smardz tylko trujaca piestrzenica kasztanowata, dość do smardza
podobna (bardziej brązowa) Smardz jest w Polsce bardzo rzadki a jesli juz to
zdarza się na południu kraju - na pewno nie w Gdańsku. Piestrzenice są dośc
powszechne i nie wszystkie sa trujące, lepiej jdnak nie ryzykowac.

9. Data: 2008-05-01 18:09:35

Temat: Re: nie jeść w żadnym razie!
Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"B H" <b...@N...gazeta.pl> writes:

> [...]
> zdarza się na południu kraju - na pewno nie w Gdańsku. Piestrzenice są dośc
> powszechne i nie wszystkie sa trujące, lepiej jdnak nie ryzykowac.

Etam. Na zdjeciu sa typowe smardze. Oczywiscie, ze smardze moga
wystepowac w okolicy Gdanska.

MJ

10. Data: 2008-05-01 19:10:19

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "B H" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> dośc
> powszechne i nie wszystkie sa trujące, lepiej jdnak nie ryzykowac.

Spoko. Na pewno smardz stożkowaty. Chroniony i rzadki, więc nie jeść :)

--

Pozdrawiam!
piotrh :)

Mniszek, instrukja obsługi.