Monti - kilka pytan

11. Data: 2002-10-15 10:14:16

Temat: Re: Monti - kilka pytan
Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Januszeq" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
>
> Procz podniesienia IG,przy smazeniu maki i produktow macznych wytwarzaja sie
> duze ilosci akrylamidu,czy jakos tak,to odkrycie Szwedow z ostatnich
> miesiecy.Ta substancja jest w bardzo duzym stezeniu,przy samzeniu/tez
> ziemniakow/ i jest substancja rakotworcza.Hafsa

czy chodzi ci o te badania które dowiodły ,że pieczywo typu wasa jest
rakotwórcze????

12. Data: 2002-10-15 11:37:08

Od: "Hafsa" <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> czy chodzi ci o te badania które dowiodły ,że pieczywo typu wasa jest
> rakotwórcze????

Chodzi mi o te badania Szwckich naukowcow,kotre dowiodly ,ze w smazonych
potrawach typu ziemniaki,frytki,czipsy oraz smazonych potrawach macznychtypu
tosty,bulka tarta jest kilkaset razy stezenie wyzsze tego akrylamidu,nie
wiem,czy dobrze pamietam nazwe tej substancji i w takich dawkach jest ona
rakotworcza/chyba rak zoladka,ale nie pamietam tego dokladnie/Sprawa byla
bardzo glosna w marcu lub kwietniu br i zajela sie tym juz WHO,co jest
rzadkoscia,gdyz oni tak szybko nie zjamuja sie takimi rewelacjami.Hafsa

13. Data: 2002-10-15 12:29:35

Od: "Musta" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

http://dziennik.pap.com.pl/nauka/20020930195853.html
Akrylamid we frytkach powstaje z asparaginy
Akrylamid, związek którego wysokie dawki są szkodliwe dla układu nerwowego,
a już niewielkie ilości mogą być rakotwórcze, powstaje w wysokich
temperaturach z aminokwasu asparaginy - twierdzą naukowcy na stronie
internetowej "Nature".

W ostatnich miesiącach najpierw szwedzcy, a następnie pracujący dla WHO
naukowcy zaalarmowali opinię publiczną, że w takich potrawach jak frytki czy
chipsy powstaje podczas obróbki cieplnej szkodliwy akrylamid - i to w
znacznych ilościach, kilkaset razy przekraczających dopuszczalne normy.

Pracując niezależnie od siebie, zespoły Richarda Stadlera z Nestle
Research Center w Lozannie oraz Donalda Mottrama (University of Reading)
doszły do wniosku, że za powstawanie akrylamidu odpowiada tzw. reakcja
Maillarda.

Zachodzi ona w średnio wysokich temperaturach pomiędzy aminokwasami a
cukrami. Dzięki reakcji Maillarda powstają apetycznie wyglądające
zarumienienia potraw oraz substancje nadające na przykład smażonemu mięsu
przyjemny dla naszego węchu zapach i charakterystyczny smak.

Akrylamid, którego wysokie dawki są szkodliwe dla układu nerwowego, a
niewielkie ilości mogą być rakotwórcze, powstaje w reakcji cukrów z
aminokwasem asparaginą. Szczególnie bogate w asparaginę są szparagi,
ziemniaki i niektóre zboża. Dlatego akrylamid mogą zawierać chipsy, frytki
czy krakersy, zwłaszcza z żytniej mąki.

Najbezpieczniejsze wydają się dania gotowane na parze - w temperaturze
około 100 stopni Celsjusza.

14. Data: 2002-10-15 12:47:38

Od: "Faber" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gosia <i...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:B9D1AB6D.130E5%i...@g...pl...
> in article aogjv7$sv9$...@n...tpi.pl, Faber at m...@p...fm wrote
on
> 15/10/02 10:45:

> a gdzie kupila takie cudo elektryczne? znaczy jakie? bo ja mysle od
jakiegos
> czasu nad takim czyms i poszukuje porady co jest dobre a co nie.
> i bede oszczedzac i na gwiazdke bede miec prezent.
> albo wczesniej.

w sklepie z AGD. Tylko zwróć, prosze uwagę, na to aby grill wyposażony był w
teflonową miseczkę. W zadnym przypadku nie kupuj normalnego rusztu nad
elementem grzejnym na który spływa tłuszcz i przez odparowanie robi mase,
pono rakotwórczego dymu. Pomysł Januszqa jest zdrowszy, ale drozszy. Mój
kombiwar, czy jakoś tak leży sobie gdzies w kącie. Może to kwestia
przyzwyczajenia. Czas pokaże.
pzdr
tade

15. Data: 2002-10-15 14:47:18

Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czy krakersy, zwłaszcza z żytniej mąki.
>
>     Najbezpieczniejsze wydają się dania gotowane na parze - w temperaturze

no o to chodziło :(
czy doczekamy ustawowego zakazu sprzedazy frytek, czipsów,krakersów??
a moze zostana one opatrzone informacja o szkodliwości jak na papierosach

16. Data: 2002-10-16 09:53:40

Od: "Brutus" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlatego akrylamid mogą zawierać chipsy, frytki
> czy krakersy, zwłaszcza z żytniej mąki.

a nie przypadkiem pszennej?

pozdrawiam
brutus

17. Data: 2002-10-16 12:05:10

Od: "Pawel Morawiecki" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Czy można w diecie MM jako panierki używać ziaren sezamu.
Ewa

18. Data: 2002-10-16 17:50:42

Od: Gosia <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

in article aoh25j$llj$...@n...tpi.pl, Faber at m...@p...fm wrote on
15/10/02 14:47:

> [...]
> pono rakotwórczego dymu. Pomysł Januszqa jest zdrowszy, ale drozszy. Mój
> kombiwar, czy jakoś tak leży sobie gdzies w kącie. Może to kwestia

jak juz kwestie zdrowia sa poruszane to sie zapytam:
a jak oceniasz (oceniacie) pod wzgledem zdrowotnosci cudo firmy Mango
reklamowane w telewizji jako grill elektryczny (w sklepach takiego, ktory
opieka z dwoch stron nie widzialam niestety)? czy warto to kupic? kusi mnie
wlasnie ta przykrywa i to, ze tluszcz wlasnie splywa do naczynka. ale moze
tez opieka w sposob niewlasciwy? nie znam sie na tym zupelnie niestety.

serdecznosci

*gosia*

19. Data: 2002-10-17 15:37:39

Od: "em" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pawel Morawiecki <n...@p...onet.pl> w wiadomości
do grup dyskusyjnych napisał:aojkn4$eks$...@n...tpi.pl...

> Czy można w diecie MM jako panierki używać ziaren sezamu.

A to się w ogóle da?
Monti poleca parmezan. Sprawdzone i smakowite (np. sznycle indycze w
parmezanie - paluchy lizać!!!)
[em]

20. Data: 2002-10-17 20:21:21

Od: "Karolina" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tez opieka w sposob niewlasciwy? nie znam sie na tym zupelnie niestety.

Kupilam ze 3 lata temu taki grill elektryczny firmy MPM Product w Media
Markt
i z tego co pamietam nie byl specjalnie drogi. Wyglada tak jak ten
reklamowany
przez Klaudiusza:) Biala obudowa, teflonowe wnetrze, rynienka na splywajacy
tluszcz i "packa" do czyszczenia tego teflonu. Jedyny zarzut do niego to to,
ze nie
ma regulacji mocy grzania i kieubaski nie da sie dobrze przysmazyc
(Wysmazyc?):)
Ale do opiekania filecikow z kurczaka i innych nie panierowanych, szybko
smazonych
miesiw i ryb(!) - rewelacja. Slicznie sie takie miesko przypieka z obu stron
rownoczesnie
i nie przywiera, bo w maszynce teflonowe wnetrze. A tluszczyk faktycznie
splywa
nawet z fileta z kurczaka:)
Ale sie rozpisalam:) Jednym slowem: polecam:)

serdecznosci,
Karolina

Temp. ciala
Re: swiat wg. garpa
dieta dla nastolatki
o dietach roznych
Re: Artykuł w Rzeczpospolitej (chyba nie było)]