Nagroda a kara

1. Data: 2003-02-25 19:50:20

Temat: Nagroda a kara
Od: "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Co w jakim wypadku stosowac?
Jakie jest ich oddzialywanie wychowawcze?

Interesuje mnie glownie aspekt wychowawczy nagrod i kar w dzialalnosci
sportowej - relacja trener/instruktor - wychowanek - ich wplyw na motywacje.

Z gory dziekuje za wszelkie wskazanie zrodel na ww temat, jak rowniez bede
wdzieczny za Wasze opinie.

Pozdrawiam
PePe_|\/|
--
1. Nie będziesz cytował listów całych
2. Nie będziesz odpowiadał przed cytatem

1. Data: 2003-02-25 23:52:02

Temat: Re: Nagroda a kara
Od: "Annie" <C...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> napisał w wiadomości

Moze to nie dotyczy bezposrednio relacji sportowiec-trener, ale
mozliwe, ze na cos sie przyda:
- Jeżeli robimy coś niezgodnego z naszym sumieniem i dostajemy za to
nagrodę to przekonamy się do tego tylko wtedy, gdy nagroda ta będzie
mała. Gdy nagroda będzie duża wówczas nie będziemy zmieniać punktu
widzenia na daną sprawę, gdyż zrobiliśmy to dla nagrody. Mała nagroda
wywoła u nas dysonans (po co to zrobiłem? Za nic? Przecież nie jestem
głupi!) i uwierzymy w to, że postępujemy słusznie.

- Duże nagrody i surowe kary stanowią silne uzasadnienie wewnętrzne,
dlatego blokują powstanie dysonansu, a zatem nie dopuszczają do
zmiany postawy.

- Stosownie do tego czy chcesz, aby ktoś uczynił coś lub powstrzymał
się od czegoś tylko raz, najlepszą strategią będzie obietnica nagrody
lub zagrożenie surową karą. Jeśli jednak chcesz, aby u kogoś
wykształciła się głęboko zakorzeniona postawa, to im mniejsza nagroda
lub kara, która wzbudzi chwilową uległość, tym większa będzie
końcowa zmiana postawy, a więc bardziej długotrwały skutek.

"Psychologia społeczna - serce i umysł", Aronson

Ania
"Siejąc grzeczność, zmieniasz świat!"

Pisząc na priv usuń "CostaM" z adresu

1. Data: 2003-02-26 07:23:06

Od: "d.v." <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> napisał w wiadomości
> Co w jakim wypadku stosowac?

Intuicja - najlepszym przewodnikiem. Natura prawie każdego z nas w coś takiego
wyposażyła.

> Jakie jest ich oddzialywanie wychowawcze?
Interesuje mnie glownie aspekt wychowawczy nagrod i kar w dzialalnosci
> sportowej - relacja trener/instruktor - wychowanek - ich wplyw na motywacje.

Wzmoznienie pozytywne zawsze daje większe skutki niż negatywne. Czyli nagradzanie
jest o wiele pożyteczniejsze i na dłuższą
metę niż karanie.
Proponuję poszukać materiały dot. BEHAWIORYZMU. Natomiast tzw. karanie, dobrze jest
stosować na tzw. zatarcie, aby "ten
ktorego mamy karac" raczej samowolnie zaniechał złych czynó, zapomniał,m zatarło się.
to tak ogólnie

1. Data: 2003-02-26 07:24:32

Od: "d.v." <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Annie" <C...@i...pl> napisał w wiadomości

> "Psychologia społeczna - serce i umysł", Aronson

Tak, i Philip Zimbardo "PSYCHOLOGIA I ŻYCIE" - to chyba te dwie takie bardzo
podstawowe lekturki - przy czym Psychologia i
życie ma ze 1200 stron.

1. Data: 2003-02-26 20:31:24

Od: "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nudzac sie straszliwie Annie <C...@i...pl>
wystukal(a):

[ciach]

O wlasnie, o to mi chodzilo.
A z racji, ze przedstawione zagadnienie interesuje mnie glownie w relacji z
dziecmi w wieku wczesnoszkolnym. Nagroda-kara, a konkretniej
pochwala/aprobata lub nagana wyrazona nawet w postaci grymasu czy
usmiechu:))

PePe_|\/|
"Mamy Dwoje oczu, dwoje uszu, dwie ręce,
ale tylko jedno serce, dlatego szukamy drugiego."
Claude Lelouch

1. Data: 2003-02-26 20:31:32

Od: "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nudzac sie straszliwie d.v. <o...@o...pl>
wystukal(a):

> Intuicja - najlepszym przewodnikiem. Natura prawie każdego z nas w
> coś takiego wyposażyła.

Staram sie tak postepowac. Choc jak wspomnialem pod postem Annie, ww.
interesuje mnie szczegolnie w relacji z dziecmi, a dzieci to "material" -
nie ladnie mowiac - bardzo delikatny i nie trudno o blad, a w rezultacie
czego mozna uzyskac efekt przeciwny od zamierzonego.

PePe_|\/|
"Traktuj każdego zgodnie z tym, kim jest, a on pozostanie, tym kim jest.
Traktuj go zgodnie z tym, jaki mógłby być, a on taki się stanie"

1. Data: 2003-02-26 20:31:38

Od: "PePe_M" <washi@(wytnij-to)o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Tak, i Philip Zimbardo "PSYCHOLOGIA I ŻYCIE" - to chyba te dwie takie
> bardzo podstawowe lekturki - przy czym Psychologia i życie ma ze 1200

O ile uda mi sie do nich dotrzec to z pewnoscia je przejze, a moze
przeczytam;-)

PePe_|\/|
"Przyjaciel to taki człowiek, który wie o tobie wszystko, a mimo to cię
lubi"

1. Data: 2003-02-26 21:30:46

Od: "Annie" <C...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nudzac sie straszliwie Annie <C...@i...pl>
> wystukal(a):
>
> [ciach]
>
> O wlasnie, o to mi chodzilo.

Ciesze sie, ze teraz ja moge Ci pomoc :)
Jakby co to ksiazka, o ktorej pisalam ma paru autorow:
Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert

Pozdrawiam

--
Ania
"Siejąc grzeczność, zmieniasz świat!"