Niedokrwistość serca ??

1. Data: 2001-11-30 11:47:37

Temat: Niedokrwistość serca ??
Od: "Jaro" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Czy ktoś mógłby powiedzieć mi coś na temat tej choroby?
(czy to jest poważne, uleczalne, jak to się leczy, itp.)

Lekarze podejrzewają to u mojego Ojca ale nic więcej narazie nie chcą
powiedzieć.
Będe wdzięczny za każdą informację, ewentualnie link do jakiś źródeł.

Pozdrawiam,
<Jaro>

2. Data: 2001-11-30 13:58:59

Temat: Re: Niedokrwistość serca ??
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jaro wrote:

> [...]
> powiedzieć.
> Będe wdzięczny za każdą informację, ewentualnie link do jakiś źródeł.

Chyba niedokrwienie serca?

Niedokrwistość (nie serca, tylko po prostu niedokrwistość) to sytuacja, w
której we krwi jest za mało czerwonych ciałek krwi (erytrocytów), które
odpowiadają za transport tlenu z płuc do tkanek.

Niedokrwienie serca to sytuacja, w której mięsień sercowy (ściana serca
to gruba warstwa tkanki mięśniowej) dostaje za mało krwi z powodu
zwężenia małych tętnic zaopatrujących serce, tzw. tętnic wieńcowych -
stąd inna nazwa tej choroby: choroba wieńcowa.

Zależnie od fazy (zaawansowania) choroby niedokrwiennej serca
konsekwencje mogą być różne. Przypadki lekkie wymagają systematycznego
leczenia farmakologicznego, zaprzestania palenia, zdrowego odżywiania
(sprawdzenie i ewentualne obniżenie poziomu cholesterolu we krwi). Jeżeli
z niedokrwieniem współistnieje nadciśnienie, koniecznie trzeba również
leczyć nadciśnienie. U części osób na tym się kończy, z czasem objawy
mogą się nawet wycofać. Przypadki ciężkie (najczęściej określane jako
niestabilna choroba wieńcowa) albo przypadki nagłych zostrzeń (zawał
serca) są bardzo groźne. Zawał serca polega na silnym i długotrwałym
niedokrwieniu jakiegoś regionu serca, w wyniku czego komórki mięśniowe
tego regionu umierają. Ponieważ one nie odrastają, serce staje się
słabsze. Niekiedy zwężenie tętnicy pojawia się tylko w jednym miejscu,
prowadzi do zawału serca, ale potem choroba już nie postępuje i serce,
choć nieco uszkodzone, z powodzeniem pełni swoją rolę. Ale często
zwężenie dotyczy wielu fragmentów tętnic wieńcowych i wtedy zagraża
człowiekowi seria zawałów serca. Spotykana nieraz opinia, że nie można
przeżyć trzeciego zawału, bierze się stąd, że suma zniszczeń po trzech
zawałach jest na ogół tak duża, że serce nie jest w stanie pełnić
prawidłowo funkcji pompy - to tak, jakby w silniku rozbijać po kolei
cylindry - w końcu silnik musi stanąć. Ciężkie postaci choroby wieńcowej
leczy się rozszerzaniem tętnic wieńcowych, przeszczepianiem tętnic
wieńcowych (o ile to pomoże) albo przeszczepieniem serca. Mimo postępów
medycyny choroba niedokrwienna jest jedną z częstszych przyczyn zgonów.

Aha, oczywiście możliwe jest złożenie choroby niedokrwiennej serca z
niedokrwistością. Niedokrwistość znacznie pogarsza sytuację serca, za to
jej wyleczenie - poprawia.

Leszek

3. Data: 2001-11-30 19:31:26

Od: "Robert Wojciechowski" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jaro"
> Będe wdzięczny za każdą informację, ewentualnie link do jakiś źródeł.

PROFILAKTYKA CHOROBY NIEDOKRWIENNEJ SERCA
http://www.ptkardio.pl/standardy/haslo/start_9_00.ht
ml
Spis treści:

1. Wprowadzenie
2. Występowanie czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca i umieralność
w Polsce
3. Ogólne zasady profilaktyki choroby niedokrwiennej serca i dowody na jej
skuteczność
4. Profilaktyka pierwotna

4.1. Strategia populacyjna
4.2. Strategia zwiększonego ryzyka
4.2.1. Ocena zagrożenia IHD w oparciu o czynniki ryzyka
4.2.1.1. Palenie tytoniu
4.2.1.2. Zwiększone stężenie cholesterolu LDL
4.2.1.3. Niskie stężenia cholesterolu HDL
4.2.1.4. Podwyższone ciśnienie tętnicze
4.2.1.5. Hiperglikemia i cukrzyca
4.2.1.6. Wiek, płeć, menopauza
4.2.1.7. Obecność chorób na tle miażdżycy
4.2.1.8. Obciążenie rodzinne chorobami na tle miażdżycy
4.2.2. Zagrożenie IHD wynikające z obecności innych czynników ryzyka
4.2.2.1. Sposób żywienia i spożycie alkoholu
4.2.2.2. Mała aktywność fizyczna
4.2.2.3. Podwyższone stężenie trójglicerydów
4.2.2.4. Otyłość
4.2.2.5. Czynniki trombogenne
4.2.2.6. Zwiększone stężenie homocysteiny
4.2.2.7. Przerost lewej komory serca
4.3. Diagnostyka i klasyfikacja hiperlipidemii
4.4. Diagnostyka i klasyfikacja nadciśnienia tętniczego
5. Profilaktyka wtórna
6. Zwalczanie czynników ryzyka

6.1. Dieta
6.2. Zwalczanie palenia tytoniu
6.3. Ograniczanie spożycia alkoholu
6.4. Zwiększenie aktywności fizycznej
6.5. Leczenie hiperlipidemii
6.5.1. Leczenie hipercholesterolemii
6.5.2. Leczenie hiperlipidemii mieszanej
6.5.3. Leczenie hipertrójglicerydemii
6.5.4. Leczenie zespołu chylomikronemii
6.5.5. Farmakoterapia skojarzona hiperlipidemii
6.6. Leczenie nadciśnienia tętniczego
6.7. Redukcja masy ciała
6.8. Kontrola cukrzycy
6.9. Obniżanie aktywności czynników krzepnięcia krwi
6.10. Obniżanie stężenia homocysteiny
7. Ogólne zasady postępowania z pacjentem w profilaktyce choroby
niedokrwiennej serca
8. Piśmiennictwo

CHOROBA NIEDOKRWIENNA SERCA
http://www.ptkardio.pl/standardy/haslo/1.html

Uwagi ogólne
Okresy kliniczne choroby wieńcowej
Stabilna choroba wieńcowa
Niestabilna choroba wieńcowa
Diagnostyka choroby niedokrwiennej serca
Wskazania do koronarografii
Angioplastyka wieńcowa
Wskazania do leczenia chirurgicznego choroby wieńcowej

Kret

powiekszone wezly chlonne
kupie NEUROLOGIE
zatoki