Niepełnosprawność a podjęcie pracy

1. Data: 2006-05-24 17:14:55

Temat: Niepełnosprawność a podjęcie pracy
Od: "Piotrek" <p...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Jestem pierwszy raz na tej grupie dyskusyjnej i na wstępie chciałbym
wszystkich serdecznie przywitać! Myślę, że znajdują się tutaj osoby o wiele
lepiej poinformowane ode mnie o możliwościach podjęcia pracy przez ON i
podzielą się swoją wiedzą. Napiszę kilka słów o sobie a następnie przejdę do
rzeczy. Jestem osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym całkowicie niezdolną
do pracy i do samodzielnej egzystencji z powodu słabego wzroku. Orzeczenie
lekarza orzecznika ZUS mam wydane na pewien okres czasu więc niedługo będę
musiał stanąć przed komisją lekarską. Posiadam rentę socjalną i zasiłek
pielęgnacyjny w wysokości odpowiednio 445 zł i 144 zł. Z uwagi na słaby
wzrok jestem członkiem zwyczajnym Polskiego Związku Niewidomych. Jak dotąd
nie muszę się sam utrzymywać ponieważ mieszkam z rodzicami jednak mam
świadomość tego, że w końcu nadejdzie czas kiedy będę musiał sobie radzić
sam. Utrzymanie siebie z renty i zasiłku jest bardzo trudne dlatego
chciałbym podjąć pracę i w związku z tym mam pewne wątpliwości. Czy
orzeczenie, które mam umożliwia mi podjęcie pracy? Jeśli tak to czy podjęcie
pracy ma wpływ na decyzję o przyznaniu stopnia niepełnosprawności? W jakiej
formie powinienem podpisać umowę z przyszłym pracodawcą aby było to
najkorzystniejsze? (umowa o pracę, umowa o dzieło, inne), Czy po rozpoczęciu
pracy tracę prawo do posiadanych świadczeń? (jest jakiś próg dochodowy),
Jakie ulgi przysługują pracodawcy z powodu zatrudnienia niepełnosprawnwgo
pracownika? Czy osoba niepełnosprawna ma jakieś dodatkowe prawa/obowiązki?
Podobno jest jakiś program aktywizacji zawodowej ON realizowany przez PFRON
i UE. Proszę o przybliżenie szczegółów.
Sytuacja na polskim rynku pracy jest bardzo trudna a szczególnie dotyka ON.
Jak Wy sobie radzicie? Czy pracujecie w zakładach pracy chronionej czy na
otwartym rynku pracy w normalnych przedsiębiorstwach? Proszę o konkretne
szczere wypowiedzi i rady umożliwiające podjęcie mądrych decyzji.

P. S. Przepraszam za długość listu i z góry dziękuję za odzew.

Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia.
Piotrek

2. Data: 2006-05-24 19:15:29

Temat: Re: Niepełnosprawność a podjęcie pracy
Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Piotrek pisze:

Stare orzeczania przy podjeciu pracy sa nieistotne, gdyz konstytucja
gwarantuje ci prawo do pracy. Nie musisz podejmowac pracy po smierci jednego
z rodziow (przynajmniej ze wzgledow materialnych), gdyz po smierci rodzica
(masz 1 grupe) przysluguje ci renta rodzinna w wysokosci 85% swiadczenia z
ZUS po rodzicu. Przy rencie rodzinnej nie istnieja progi zarobkowe, tzn nie
musisz obawiac sie utraty jej lub zmniejszenia. Co do programow PFRON to
mozesz je znalesc na ich stronie - podobno jest przystosowana dla osob
niewidzacych.

pozdr.
Arek

3. Data: 2006-05-24 22:47:21

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

algraf napisał(a):
> Stare orzeczania przy podjeciu pracy sa nieistotne, gdyz konstytucja
> gwarantuje ci prawo do pracy.

A w przypadku nowych orzeczeń już nie gwarantuje? ;)

> Przy rencie rodzinnej nie istnieja
> progi zarobkowe, tzn nie musisz obawiac sie utraty jej lub zmniejszenia.

O? Zmieniły się przepisy? Kiedy ostatnio sprawdzałem, to renta rodzinna
jak najbardziej mogła zostać zmniejszona w przypadku osiągania
przychodu. Wyjątkiem było uzyskiwanie przychodów z umów o dzieło,
praw autorskich i paru innych wskazanych źródeł.

Pozdrawiam,
Gerard

4. Data: 2006-05-25 04:58:50

Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Piotr Gerard pisze:

> [...]
- w nowych juz nie ma wpisu "zadna praca"

> [...]
>przychodu. Wyjątkiem było uzyskiwanie przychodów z umów o dzieło,
>praw autorskich i paru innych wskazanych źródeł.

- przepisy sie nie zmienily - na szczescie. Nie ma mowy o zmniejszaniu
czegokolwiek. Jak pisze to wiem co pisze. Renta rodzinna rzadzi sie innymi
prawami - ktos cie zle poinformowal. Poszukaj dobrze i podzwon do ZUS,
pozniej pisz na grupe - bo wprowadzasz zamieszanie.

pozdr.
A.Aluk

5. Data: 2006-05-25 07:34:04

Od: "Sebastian" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "algraf" <a...@i...org.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> prawami - ktos cie zle poinformowal. Poszukaj dobrze i podzwon do ZUS,
> pozniej pisz na grupe - bo wprowadzasz zamieszanie.

Jestes przekonany ze jak ktos ma rente rodzinną to nie ma progów jak przy
normalnej recie z zusu tylko nie rodzinnej ?
pozdr Seba

6. Data: 2006-05-25 08:59:22

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

algraf napisał(a):
> [...]
> innymi prawami - ktos cie zle poinformowal. Poszukaj dobrze i podzwon do
> ZUS, pozniej pisz na grupe - bo wprowadzasz zamieszanie.

Zamiast dzwonić do ZUS i wysłuchiwać wymysłów "panienek z okienka" wolę
sięgnąć do ustawy. Przeczytaj rozdział 2 (zawieszanie lub zmniejszanie
świadczeń) Ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych i pokaż mi, gdzie tam jest wyłączenie renty rodzinnej.
Bo ja przeglądając ten rozdział widzę np. takie zapisy:

Art. 104. 7. Prawo do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy
oraz _renty rodzinnej_, do której uprawniona jest jedna osoba, ulega
zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy,
ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Art. 105. 1. Wysokość _renty rodzinnej_, przysługującej więcej niż
jednej osobie, ulega zmniejszeniu w przypadku, gdy osoba uprawniona
do części renty osiąga przychód w kwocie wyższej niż 70% przeciętnego
wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie wyższej jednak niż 130%
tej kwoty miesięcznie.

Oczywiście przepisów dotyczących renty rodzinnej jest tam więcej.
Zainteresowanych odsyłam do lektury ustawy.

Tak więc proszę, ustosunkuj się do tych przepisów, bo teraz naprawdę
mamy zamieszanie na grupie.

Pozdrawiam,
Gerard

7. Data: 2006-05-25 19:53:09

Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

zerklem na strone ZUS no... i macie racje. mylilem sie. przepraszam za
zamieszanie. zylem w blogiej nieswiadomosci... ZUS to jednak organizacja
przestepcza :-) ale cos mi sie tak ubzduralo ze nie bylo ograniczen i nie
wiem czy ostatnio nie zrobili noweli ustawy "po cichu"... no trudno trzeba
zyc dalej...

pozdr
arek

8. Data: 2006-05-25 20:07:55

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

algraf napisał(a):
> [...]
> przestepcza :-) ale cos mi sie tak ubzduralo ze nie bylo ograniczen i
> nie wiem czy ostatnio nie zrobili noweli ustawy "po cichu"... no trudno

Nie myli się tylko ten, co nic nie robi :) Dobrze, kiedy potrafimy
przyznać się do błędów.
Jeśli chodzi o zmiany, to co do jednego miałeś rację - w ostatnim
czasie w tej konkretnej sprawie nic się nie zmieniło. Wiem o tym
zresztą z własnego doświadczenia, gdyż swego czasu przysługiwała
mi renta rodzinna, więc z konieczności musiałem się dowiedzieć
również o kwestii zmniejszenia i zawieszenia tego świadczenia :)

Pozdrawiam,
Gerard

9. Data: 2006-06-30 00:36:40

Temat: Niepełnosprawność a podjęcie pracy - mój problem, proszę o rad
Od: "jola" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich!
Jestem na rencie inwalidzkiej od prawie 20 lat, początkowo okresowej, od
1999 roku na stałe. W orzeczeniu napisano: żadna praca. Moje świadczenie
jest bardzo niskie, w związku z tym sytuacja materialna tragiczna. Dostałam
właśnie (po znajomości:) propozycję pracy na pół etatu, która byłaby dla
mnie idealna, bo pracodawca nie robi problemów jeśli chodzi o moją
niedyspozycyjność w okresach pogorszenia stanu zdrowia, itp. Problem w tym,
że wymagana jest zgoda lekarza medycyny pracy, a on takiej zgody nie chce
podpisać (w sumie słusznie, bo nie zna historii choroby). Czy jako inwalidka
dawnej II grupy bez prawa pracy mogę podjąć zatrudnienie na pół etatu bez
utraty prawa do świadczenia (i czy w ogóle mogę podjąć zatrudnienie) i kto w
takiej sytuacji może mi wydać zgodę na pracę, jeśli nie lekarz medycyny
pracy? Czy ktoś zna może odpowiednie przepisy lub jest w podobnej sytuacji?
Bardzo proszę o radę, bo ta praca jest dla mnie bardzo ważna (kilka lat temu
przestałam nawet się leczyć z braku pieniędzy na leki). Czy jest jakieś inne
wyjście z tej sytuacji? Będę wdzięczna za każdą radę.
Jola

10. Data: 2006-07-01 08:33:26

Od: "Rafalek73_IPON" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

jola napisał(a):
> [...]
> przestałam nawet się leczyć z braku pieniędzy na leki). Czy jest jakieś inne
> wyjście z tej sytuacji? Będę wdzięczna za każdą radę.

Jolu, wg mnie lekarz nie ma racji, lecz nie mam pewności więc
proponuje byś te same pytanie zadała na http://forum.ipon.pl w dziale
Przepisy Prawne - z całą pewnością ktoś odpowie.

(bez tematu)
Earn up to 1000 $ per month only for reading your Mails!!!!!!!!
Rehabilitacja reki w Warszawie.
Niepełnosprawni mogą zapomnieć o pracy!
Dofinansowanie w komunikowaniu sie